BİR YENİ ROMAN UYGULAMASI: ALAİN ROBBE-GRİLLET’NİN LE VOYEUR (GÖZETLEYİCİ) ADLI ROMANI
Öz
Bu makalede Alain Robbe-Grillet’nin Le Voyeur adlı romanı, yem roman anlayışı ve hikaye/olay çerçevesinde ele alınacaktır. Bu eserin tasvir, muhteva ve zaman-mekan uygulamalarının her birinin ayrı bir makale konusunu oluşturduğu kanaatindeyiz.
1950'li yıllardan itibaren Fransız romanında yeni bir anlayış ortaya çıkıyordu. Bu yeni anlayış o ana kadar etkisini sürdüren ve edebiyat tarihinde klasik roman ya da bir başka ifadeyle Balzac romanı diye bilinen roman anlayışına karşı çıkmakla işe başlıyordu. Yine II. Dünya Savaşı sonrası ortaya çıkan varoluşçu anlayışın yansıtıldığı ve angaje edebiyat olarak olarak bilinen anlayışa da karşı çıkıyordu bu yeni roman anlayışı.
Geçmişi reddediyordu Yeni Romancılar ama yine de geçmişten aldığı mirası da bir kenara bırakmıyordu. Çünkü yeni romancılar örnek aldıkları ya da bir başka ifadeyle etkilendikleri, ilgilendikleri romancıları sayarken Flaubert, Poe, Proust, Dostoïevski, Joyce, Kalka gibi kendilerinden önce eser vermiş birçok romancıyı hatırlamayı ihmal etmiyorlardı.
1950'li yıllardan itibaren Fransız romanında yeni bir anlayış ortaya çıkıyordu. Bu yeni anlayış o ana kadar etkisini sürdüren ve edebiyat tarihinde klasik roman ya da bir başka ifadeyle Balzac romanı diye bilinen roman anlayışına karşı çıkmakla işe başlıyordu. Yine II. Dünya Savaşı sonrası ortaya çıkan varoluşçu anlayışın yansıtıldığı ve angaje edebiyat olarak olarak bilinen anlayışa da karşı çıkıyordu bu yeni roman anlayışı.
Geçmişi reddediyordu Yeni Romancılar ama yine de geçmişten aldığı mirası da bir kenara bırakmıyordu. Çünkü yeni romancılar örnek aldıkları ya da bir başka ifadeyle etkilendikleri, ilgilendikleri romancıları sayarken Flaubert, Poe, Proust, Dostoïevski, Joyce, Kalka gibi kendilerinden önce eser vermiş birçok romancıyı hatırlamayı ihmal etmiyorlardı.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.