DİVAN ŞİİRİNDE REDD-İ MATLA (REDD-İ MISRA) KULLANIMI VE KLÂSİK ÇİZGİ İLE SEBK-İ HİNDÎ ŞAİRLERİ ARASINDA BİR KARŞILAŞTIRMA
Öz
Eski Türk edebiyatında şairler tarafından başvurulan e-debî sanatlardan biri de redd-i madadır. Daha çok gazel nazım şeklinde kullanılan bu sanat gazelin ilk beyti olan matla beytindeki mısralardan birinin gazelin son beyti olan makta beytinin ikinci mısraında tekrarlanması suretiyle elde edilir.
Bu makalede 15. yüzyıldan başlayarak 18. yüzyıla kadar geçen süre içerisinde, Divan şiirinde edebî kişilikleriyle ön plâna çıkmış on dört şairin gazelleri taranmış, redd-i matlaya yer verilen gazelleri tespit edilmiş, çeşitli açılardan grafiklerle değerlendirme ve tespitlerde bulunulmuştur. Ayrıca Divan şiirinin Klâsik ve Sebk-i Hindî gibi iki önemli çizgisinin temsilcisi durumundaki bu şairlerin redd-i matlayı kullanma yönünde gösterdikleri tercihlerinin karşılaştırmalı tahlilleri yapılmıştır.
Bu makalede 15. yüzyıldan başlayarak 18. yüzyıla kadar geçen süre içerisinde, Divan şiirinde edebî kişilikleriyle ön plâna çıkmış on dört şairin gazelleri taranmış, redd-i matlaya yer verilen gazelleri tespit edilmiş, çeşitli açılardan grafiklerle değerlendirme ve tespitlerde bulunulmuştur. Ayrıca Divan şiirinin Klâsik ve Sebk-i Hindî gibi iki önemli çizgisinin temsilcisi durumundaki bu şairlerin redd-i matlayı kullanma yönünde gösterdikleri tercihlerinin karşılaştırmalı tahlilleri yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Divan Şiiri, Gazel, Beyit, Redd-i Mada, Edebî Sanat, Karşılaştırma.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.