ALTERNATE REALITIES IN CONFRONTATION: THE TRALFAMADORIAN PHILOSOPHY ,THE BOMBING OF DRESDEN AND LIFE ON EARTH
Öz
Ütopik roman günümüzün temel bozukluklarınıve yanlışlarını
sorgulamak için uygun bir türdür, çünkü kabul edilegelmişakıl yürütme ve
olasılık kalıplarından çıkma fırsatınısağlar. Olanaksızıolanaklıkılarak belirli
konularıfarklıbakışaçılarından ele almak bu türle mümkündür. Ütopik roman yazarlarının temel ve en önemli amacıokuyucunun ilgisini yaşadığıdünyanın gerçeğine çekerek yarattığıütopik dünyanın gerekliliğine inandırmaktır.
Romanda yaratılan iki farklıgerçeklik karşılaştırma yapılmasına yol açar ve
okuyucu değişimin gerekli olduğunu algılar:
Ütopik düşünce ‘düzen isteği’ tarafından yönlendirilir. Güçlü
ütopik istek dünyayımümkün olduğu kadar karmaşadan ve
düzensizlikten kurtarmaktır. Ütopya düzen rüyasıdır (...), geri
planında tarihin kabusu vardır’ (Kateb, 1971:8).
Tarihin kabusu Mezbaha-Beş’de savaştır. Savaşın vahşeti ve anlamsızlığıinsanlarıaptallaştırır ve hüzünlü bir olaya tepki vermekten aciz kılar. İnsanlık bozguna uğramış‘deli’ ve birey olamayan insanlardan oluşur çünkü ya-şama iyi bir anlam yükleyebilmeleri için ellerinde bir şey kalmamıştır.
Roman başkişisi Billy Pilgrim’in başından bir çok travmatik olay geçer. Özellikle 2. Dünya Savaşıesnasındaki Dresden’in bombalanmasıonu
derinden etkiler. Billy’nin yapabileceği en iyi şey günümüz distopik dünyasını
yok saymaktır. Böylelikle ‘hayali’ bir dünya yaratır ya da bu dünya aslında
vardır ve o algılama gücüyle bu dünyayıhissedebilme ve görebilme ayrıcalı-ğına sahiptir. Bu ‘hayali’ dünya, Tralfamadore, çatışmalardan ve gerilimlerden
arınmıştır. Orada insanoğlunun sorumluluk duyabileceği savaşgibi korkunç
gerçekler yoktur. Vonnegut böyle bir kaçışıonaylamaz ve sorumlulukla hareket etmenin edilgen bir şekilde yaşamaktan daha değerli olduğunu savunur.
sorgulamak için uygun bir türdür, çünkü kabul edilegelmişakıl yürütme ve
olasılık kalıplarından çıkma fırsatınısağlar. Olanaksızıolanaklıkılarak belirli
konularıfarklıbakışaçılarından ele almak bu türle mümkündür. Ütopik roman yazarlarının temel ve en önemli amacıokuyucunun ilgisini yaşadığıdünyanın gerçeğine çekerek yarattığıütopik dünyanın gerekliliğine inandırmaktır.
Romanda yaratılan iki farklıgerçeklik karşılaştırma yapılmasına yol açar ve
okuyucu değişimin gerekli olduğunu algılar:
Ütopik düşünce ‘düzen isteği’ tarafından yönlendirilir. Güçlü
ütopik istek dünyayımümkün olduğu kadar karmaşadan ve
düzensizlikten kurtarmaktır. Ütopya düzen rüyasıdır (...), geri
planında tarihin kabusu vardır’ (Kateb, 1971:8).
Tarihin kabusu Mezbaha-Beş’de savaştır. Savaşın vahşeti ve anlamsızlığıinsanlarıaptallaştırır ve hüzünlü bir olaya tepki vermekten aciz kılar. İnsanlık bozguna uğramış‘deli’ ve birey olamayan insanlardan oluşur çünkü ya-şama iyi bir anlam yükleyebilmeleri için ellerinde bir şey kalmamıştır.
Roman başkişisi Billy Pilgrim’in başından bir çok travmatik olay geçer. Özellikle 2. Dünya Savaşıesnasındaki Dresden’in bombalanmasıonu
derinden etkiler. Billy’nin yapabileceği en iyi şey günümüz distopik dünyasını
yok saymaktır. Böylelikle ‘hayali’ bir dünya yaratır ya da bu dünya aslında
vardır ve o algılama gücüyle bu dünyayıhissedebilme ve görebilme ayrıcalı-ğına sahiptir. Bu ‘hayali’ dünya, Tralfamadore, çatışmalardan ve gerilimlerden
arınmıştır. Orada insanoğlunun sorumluluk duyabileceği savaşgibi korkunç
gerçekler yoktur. Vonnegut böyle bir kaçışıonaylamaz ve sorumlulukla hareket etmenin edilgen bir şekilde yaşamaktan daha değerli olduğunu savunur.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.