OKULÖNCESİDÖNEMDEKİÇOCUKLARIN DUYGUSAL YÜZ İFADELERİNİTANIMA BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Öz
Bu araştırmada, anasınıfına devam eden çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma becerilerini
etkileyen bazıdeğişkenler incelenmiştir. Araştırmanın bağımlıdeğişkeni duygusal yüz ifadelerini
tanıma becerileridir. Bağımsız değişkeni ise, sosyo-kültürel faktörler, cinsiyet, anne öğrenim
düzeyi, baba öğrenim düzeyi, kardeşsayısıdır. Araştırma evreni Konya İl Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlıfarklıalt sosyo-kültürel gruplarıtemsil eden Hazım Uluşahin İlköğretim
Okulu, Dere Zafer İlköğretim Okulu, Dere Cumhuriyet İlköğretim Okulu, Ilgın Şeker İlköğretim
Okulu, Ilgın Atatürk İlköğretim Okulu, Zafer İlköğretim Okuluna devam eden öğrencilerden
oluşmaktadır. Örneklem olarak ise bu okulların anasınıfına devam eden çocuklardan seçkisiz
olarak saptanan toplam 100 çocuk alınmıştır. Çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma
becerileri, mutlu, üzgün, öfkeli, şaşkın yüz ifadelerini gösteren 2 boyutlu standart çizimlerle
ölçülmüştür. Bu çizimler Cüceloğlu (1968)’den alınmıştır. Elde edilen veriler, khi-kare istatistiksel
analizine göre değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular maddeler halinde aşağıda
özetlenmiştir.
1. Alt sosyo-kültürel özellikler, çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma becerilerini
etkilemektedir. Bunun yanında, şaşkın yüz ifadesini tanıma becerisinde alt sosyo-kültürel
özellikler etkili değildir.
2. Çocukların cinsiyeti, duygusal yüz ifadelerini tanıma becerileri üzerinde etkili değildir.
3. 3.Annenin öğrenim düzeyi, çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma becerileri üzerinde
etkilidir Bunun yanında, şaşkın yüz ifadesini tanıma becerisinde alt sosyo-kültürel
özellikler etkili değildir.
4. Babanın öğrenim düzeyi, çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma becerileri üzerinde
etkilidir.
5. Kardeşsayısı, duygusal yüz ifadelerini tanıma becerileri üzerinde etkili değildir.
etkileyen bazıdeğişkenler incelenmiştir. Araştırmanın bağımlıdeğişkeni duygusal yüz ifadelerini
tanıma becerileridir. Bağımsız değişkeni ise, sosyo-kültürel faktörler, cinsiyet, anne öğrenim
düzeyi, baba öğrenim düzeyi, kardeşsayısıdır. Araştırma evreni Konya İl Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlıfarklıalt sosyo-kültürel gruplarıtemsil eden Hazım Uluşahin İlköğretim
Okulu, Dere Zafer İlköğretim Okulu, Dere Cumhuriyet İlköğretim Okulu, Ilgın Şeker İlköğretim
Okulu, Ilgın Atatürk İlköğretim Okulu, Zafer İlköğretim Okuluna devam eden öğrencilerden
oluşmaktadır. Örneklem olarak ise bu okulların anasınıfına devam eden çocuklardan seçkisiz
olarak saptanan toplam 100 çocuk alınmıştır. Çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma
becerileri, mutlu, üzgün, öfkeli, şaşkın yüz ifadelerini gösteren 2 boyutlu standart çizimlerle
ölçülmüştür. Bu çizimler Cüceloğlu (1968)’den alınmıştır. Elde edilen veriler, khi-kare istatistiksel
analizine göre değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular maddeler halinde aşağıda
özetlenmiştir.
1. Alt sosyo-kültürel özellikler, çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma becerilerini
etkilemektedir. Bunun yanında, şaşkın yüz ifadesini tanıma becerisinde alt sosyo-kültürel
özellikler etkili değildir.
2. Çocukların cinsiyeti, duygusal yüz ifadelerini tanıma becerileri üzerinde etkili değildir.
3. 3.Annenin öğrenim düzeyi, çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma becerileri üzerinde
etkilidir Bunun yanında, şaşkın yüz ifadesini tanıma becerisinde alt sosyo-kültürel
özellikler etkili değildir.
4. Babanın öğrenim düzeyi, çocukların duygusal yüz ifadelerini tanıma becerileri üzerinde
etkilidir.
5. Kardeşsayısı, duygusal yüz ifadelerini tanıma becerileri üzerinde etkili değildir.
Anahtar Kelimeler
Çocuk, yüz ifadesi, anasınıfı
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.