DOKTOR-HASTA İLİŞKİSİNDE DİLE VE DAVRANIŞA DAYALI İLETİŞİMSEL SORUNLARI BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI
Öz
İletişim gereksinimi, yaşamın tamamında bireyin vazgeçilmezleri arasındadır. Sosyal yaşam
içerisinde sağlıklıiletişim ortamlarının oluşturulmasıise sağlıklıbir toplumun yaratılmasıile
doğrudan ilintilidir. Bu açıdan doktor ve hasta arasında kurulacak ilişkilerin iletişimsel niteliği,
türü, boyutu ve etkinliği önem arz etmektedir. Ancak özellikle sağlık sektöründe iletişim
kanallarının kapalıbir görüntü yansıtmasıtoplumsal ve sosyal bir sorun olarak görülmektedir.
Sağlık personelinin kendi aralarında kullandıklarıdili, hastalar ile kurulan iletişime taşımaları
iletişimsel sürecin en önemli sorunlarından biri olduğu söylenebilir. Özellikle doktorların
hastalarıyla olan ilişkilerinde mesleki terminolojiyi sıkça tercih etmeleri ve sözsel işletişimde bu
faklıjargonu kullanmalarısağlık hizmeti alan-veren ilişkisinde olumsuzlukların yaşanmasına neden
olabilmektedir.
Bu çalışmada; doktor-hasta iletişimindeki veya iletişimsizliğindeki dile dayalısorunlar, bir
anket uygulamasıile desteklenerek irdelenmiştir. Mesleki kavram ve terimlerle dolu tıbbi jargonun
temel bilgi alışverişine kadar yansımasının hastalar açısından önemli bir sorun yarattığı
hipotezinden hareket edilen bu araştırmada, doktorların hastalara karşıdavranışve tutumlarının
da bilimsel kriterlere dayalıolarak ortaya konulmasıhedeflenmiştir. Temelde dilsel soruna yönelik
yapılan bu çalışmada oldukça önemli bulgulara ulaşılmışve öngörülen hipotezlerin bir çoğu
doğrulanmıştır.
içerisinde sağlıklıiletişim ortamlarının oluşturulmasıise sağlıklıbir toplumun yaratılmasıile
doğrudan ilintilidir. Bu açıdan doktor ve hasta arasında kurulacak ilişkilerin iletişimsel niteliği,
türü, boyutu ve etkinliği önem arz etmektedir. Ancak özellikle sağlık sektöründe iletişim
kanallarının kapalıbir görüntü yansıtmasıtoplumsal ve sosyal bir sorun olarak görülmektedir.
Sağlık personelinin kendi aralarında kullandıklarıdili, hastalar ile kurulan iletişime taşımaları
iletişimsel sürecin en önemli sorunlarından biri olduğu söylenebilir. Özellikle doktorların
hastalarıyla olan ilişkilerinde mesleki terminolojiyi sıkça tercih etmeleri ve sözsel işletişimde bu
faklıjargonu kullanmalarısağlık hizmeti alan-veren ilişkisinde olumsuzlukların yaşanmasına neden
olabilmektedir.
Bu çalışmada; doktor-hasta iletişimindeki veya iletişimsizliğindeki dile dayalısorunlar, bir
anket uygulamasıile desteklenerek irdelenmiştir. Mesleki kavram ve terimlerle dolu tıbbi jargonun
temel bilgi alışverişine kadar yansımasının hastalar açısından önemli bir sorun yarattığı
hipotezinden hareket edilen bu araştırmada, doktorların hastalara karşıdavranışve tutumlarının
da bilimsel kriterlere dayalıolarak ortaya konulmasıhedeflenmiştir. Temelde dilsel soruna yönelik
yapılan bu çalışmada oldukça önemli bulgulara ulaşılmışve öngörülen hipotezlerin bir çoğu
doğrulanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Doktor, hasta, iletişim
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.