PİO ve YİBO’NDA GÖREV YAPAN OKUL YÖNETİCİLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZSAYGI VE KARAR VERME STİLLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
Öz
Bu araştırma, okul yöneticilerinin karar vermede özsaygıve karar verme sitilleri arasındaki
ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini, İlköğretim Genel Müdürlüğüne bağlı
Pansiyonlu İlköğretim Okulları(PİO) ve Yatılı İlköğretim Okullarında (YİBO) görev yapan okul
yöneticileri oluşturmaktadır. Bunların sayısı589’dur. Araştırmanın örneklemini, bu okullar
arasından random yoluyla seçilen 195 okul yönetici oluşturmaktadır. Okul yöneticilerin karar
vermede özsaygıve karar verme stillerini ölçmek için, Deniz (2004) tarafından Türkçe’ye
uyarlanarak geliştirilen Melbourne Karar Vermede Öz Saygıve Karar Verme Stilleri ölçeği
uygulanmıştır. Karar vermede özsaygıdüzeyini belirleyen MKVÖ I ölçeği, karar vermede özsaygıyı(kendine güven) belirlemeyi amaçlayan bir ölçektir. Karar verme sitillerini belirleyen
MKVÖ II ise bireyin karar verme stillerine belirleyen bir ölçektir. Araştırmanın sonucunda okul
yöneticilerinin karar vermede özsaygıdüzeyleri ile karar verme stillerinden dikkatli karar verme
stili arasında pozitif, karar vermede özsaygıdüzeyleri ile kaçıngan karar verme stili, panik ve
erteleyici karar verme stili arasında ise negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Okul yöneticilerinin
hizmet yılıdeğişkenine göre karar vermede özsaygı, karar verme stillerinden dikkatli, kaçıngan,
panik ve erteleyici puanlarıarasıda anlamlıbir farklılık bulunmamıştır. Araştırmanın diğer bir
sonucu ise, öğrenim durumu değişkenine göre karar vermede özsaygıile karar verme stillerinden
kaçıngan ve panik karar verme sitilleri arasında anlamlıbir farklılık bulunmuştur. Okul
yöneticilerinin sendikaya üye olup olmama biçimlerine göre karar vermede özsaygı, karar verme
stillerinden dikkatli karar verme, kaçıngan, panik ve erteleyici karar verme puanlarıarasıda anlamlı
bir farklılık bulunmamıştır.
ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini, İlköğretim Genel Müdürlüğüne bağlı
Pansiyonlu İlköğretim Okulları(PİO) ve Yatılı İlköğretim Okullarında (YİBO) görev yapan okul
yöneticileri oluşturmaktadır. Bunların sayısı589’dur. Araştırmanın örneklemini, bu okullar
arasından random yoluyla seçilen 195 okul yönetici oluşturmaktadır. Okul yöneticilerin karar
vermede özsaygıve karar verme stillerini ölçmek için, Deniz (2004) tarafından Türkçe’ye
uyarlanarak geliştirilen Melbourne Karar Vermede Öz Saygıve Karar Verme Stilleri ölçeği
uygulanmıştır. Karar vermede özsaygıdüzeyini belirleyen MKVÖ I ölçeği, karar vermede özsaygıyı(kendine güven) belirlemeyi amaçlayan bir ölçektir. Karar verme sitillerini belirleyen
MKVÖ II ise bireyin karar verme stillerine belirleyen bir ölçektir. Araştırmanın sonucunda okul
yöneticilerinin karar vermede özsaygıdüzeyleri ile karar verme stillerinden dikkatli karar verme
stili arasında pozitif, karar vermede özsaygıdüzeyleri ile kaçıngan karar verme stili, panik ve
erteleyici karar verme stili arasında ise negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Okul yöneticilerinin
hizmet yılıdeğişkenine göre karar vermede özsaygı, karar verme stillerinden dikkatli, kaçıngan,
panik ve erteleyici puanlarıarasıda anlamlıbir farklılık bulunmamıştır. Araştırmanın diğer bir
sonucu ise, öğrenim durumu değişkenine göre karar vermede özsaygıile karar verme stillerinden
kaçıngan ve panik karar verme sitilleri arasında anlamlıbir farklılık bulunmuştur. Okul
yöneticilerinin sendikaya üye olup olmama biçimlerine göre karar vermede özsaygı, karar verme
stillerinden dikkatli karar verme, kaçıngan, panik ve erteleyici karar verme puanlarıarasıda anlamlı
bir farklılık bulunmamıştır.
Anahtar Kelimeler
Okul yöneticisi, karar vermede öz-saygı, karar verme stilleri
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.