Bilgi Yönetimi ve Örgütsel Bilgelik İlişkisi Üzerine Sektörel Bir Değerlendirme: Metal ve Makine Sanayi Örneği
Öz
Bilgi çağıolarak nitelendirilen ve 1950'li yıllardan günümüze kadar gelen dönemde bilgi, özellikle örgütler açısından sermaye ve
somut varlıklarından çok daha önemli bir hale gelmiştir. Bununla beraber bilginin rekabet avantajısağlayacak ve örgütü vizyonuna
ulaştıracak bir güç haline gelmesi için örgütün sahip olduğu tüm veri, enformasyon ve bilginin elde edilme, korunma, yorumlanma,
paylaşılma ve uygulanmasısüreçlerinin etkin biçimde yönetilmesi gerekmektedir. Bilgi yönetimi olarak adlandırılan bu yönetim
dizisi, değer yaratıcıbilginin verimli bir biçimde teknolojik uygulamalara aktarılmasındaki süreçlerin tanımlanması, modellenmesi
ve örgütün amaçlarıdoğrultusunda bilginin kullanılmasıiçin yapılmasıgerekenleri belirten bir yol haritasıdır. Bilgi yönetimi, örgüt
başarısınıkoruyan, örgütün başarıya ulaşmasına katkısağlayan, örgütsel öğrenmeyi hızlandıran, süreçlerde daha hızlıiyileştirme
olanağısağlayan, entelektüel varlıklardan en üst seviyede yararlanan, örtük bilgiden açık bilgiye kadar her türlü bilgiyi kapsayan bir
disiplindir.
Bilgi yönetimi her ne kadar örgüt başarısıiçin mutlak bir öğe olsa da yakın gelecekte bilgi yönetiminin yerini örgütsel bilgelik
olgusunun alacağısöylenebilir. Örgütsel bilgelik, temelde veri, enformasyon, bilgi hiyerarşisinin bir sonraki basamağıolarak kabul
edilen bilgeliğin örgütsel bağlamda ele alınmasıdır. Örgütlerin gelecekteki başarılarının temelini oluşturan örgütsel bilgelik, örgütün
bilge olma durumu ve niteliğini; beklenmedik durumlara akılcıtepkiler verebilmesini; örgütün mevcut ve yeni bilgisini yönetmesini;
tüm paydaşlarına karşı, iyi, ahlâklıve örnek davranışlarısergilemesini ifade etmektedir.
Örgütsel bilgelik, işetiği, sürdürülebilirlik, dönüşümsel liderlik, işyeri demokrasisi, kurumsal vatandaşlık ve sosyal sorumluluk
gibi örgütsel fonksiyonlara katkısağlarken her bir fonksiyonun bilgi, anlayış, daha iyisini yapma gibi unsurlarla kendi
özelliklerinden daha fazla katma değer yaratmalarınıda amaçlamaktadır.
Bu bağlamda bu çalışmanın temel amacıişletmelerin bilgi yönetimi uygulamalarıile örgütsel bilgelik algısıarasındaki ilişkinin
sektörel bazda analiz edilmesidir. Bu doğrultuda çalışmada öncelikle bilgi yönetimi uygulamalarıve örgütsel bilgelik algısıve
aralarındaki nedensel ilişki bağlamında literatür bilgisi verilmiştir. Çalışmanın araştırma kısmında ise Konya Sanayi Odasına kayıtlı
metal ve makine sektöründe faaliyet gösteren işletmeler üzerinde yürütülen alan araştırmasına yönelik bulgular değerlendirilmiştir.
Sektörel bazda yapılan bu değerlendirmeden elde edilen en önemli bulgu, bilgi yönetimi uygulamalarıile örgütsel bilgelik algısı
arasında pozitif bir ilişkinin olduğu ve bilgi yönetiminin örgütsel bilgelik ölçeği ile açıklanabileceği şeklindedir.
somut varlıklarından çok daha önemli bir hale gelmiştir. Bununla beraber bilginin rekabet avantajısağlayacak ve örgütü vizyonuna
ulaştıracak bir güç haline gelmesi için örgütün sahip olduğu tüm veri, enformasyon ve bilginin elde edilme, korunma, yorumlanma,
paylaşılma ve uygulanmasısüreçlerinin etkin biçimde yönetilmesi gerekmektedir. Bilgi yönetimi olarak adlandırılan bu yönetim
dizisi, değer yaratıcıbilginin verimli bir biçimde teknolojik uygulamalara aktarılmasındaki süreçlerin tanımlanması, modellenmesi
ve örgütün amaçlarıdoğrultusunda bilginin kullanılmasıiçin yapılmasıgerekenleri belirten bir yol haritasıdır. Bilgi yönetimi, örgüt
başarısınıkoruyan, örgütün başarıya ulaşmasına katkısağlayan, örgütsel öğrenmeyi hızlandıran, süreçlerde daha hızlıiyileştirme
olanağısağlayan, entelektüel varlıklardan en üst seviyede yararlanan, örtük bilgiden açık bilgiye kadar her türlü bilgiyi kapsayan bir
disiplindir.
Bilgi yönetimi her ne kadar örgüt başarısıiçin mutlak bir öğe olsa da yakın gelecekte bilgi yönetiminin yerini örgütsel bilgelik
olgusunun alacağısöylenebilir. Örgütsel bilgelik, temelde veri, enformasyon, bilgi hiyerarşisinin bir sonraki basamağıolarak kabul
edilen bilgeliğin örgütsel bağlamda ele alınmasıdır. Örgütlerin gelecekteki başarılarının temelini oluşturan örgütsel bilgelik, örgütün
bilge olma durumu ve niteliğini; beklenmedik durumlara akılcıtepkiler verebilmesini; örgütün mevcut ve yeni bilgisini yönetmesini;
tüm paydaşlarına karşı, iyi, ahlâklıve örnek davranışlarısergilemesini ifade etmektedir.
Örgütsel bilgelik, işetiği, sürdürülebilirlik, dönüşümsel liderlik, işyeri demokrasisi, kurumsal vatandaşlık ve sosyal sorumluluk
gibi örgütsel fonksiyonlara katkısağlarken her bir fonksiyonun bilgi, anlayış, daha iyisini yapma gibi unsurlarla kendi
özelliklerinden daha fazla katma değer yaratmalarınıda amaçlamaktadır.
Bu bağlamda bu çalışmanın temel amacıişletmelerin bilgi yönetimi uygulamalarıile örgütsel bilgelik algısıarasındaki ilişkinin
sektörel bazda analiz edilmesidir. Bu doğrultuda çalışmada öncelikle bilgi yönetimi uygulamalarıve örgütsel bilgelik algısıve
aralarındaki nedensel ilişki bağlamında literatür bilgisi verilmiştir. Çalışmanın araştırma kısmında ise Konya Sanayi Odasına kayıtlı
metal ve makine sektöründe faaliyet gösteren işletmeler üzerinde yürütülen alan araştırmasına yönelik bulgular değerlendirilmiştir.
Sektörel bazda yapılan bu değerlendirmeden elde edilen en önemli bulgu, bilgi yönetimi uygulamalarıile örgütsel bilgelik algısı
arasında pozitif bir ilişkinin olduğu ve bilgi yönetiminin örgütsel bilgelik ölçeği ile açıklanabileceği şeklindedir.
Anahtar Kelimeler
Bilgi yönetimi, Bilgelik, Örgütsel Bilgelik.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.