İlköğretim Birinci Kademe Derslerinde Öğretmen Kılavuzuna Duyulan İhtiyaç ve İçeriği
Öz
Sınıf öğretmenliği öğretmen adayları, ilköğretim birinci kademe derslerinde, ders kitabıkullanım sırasında öğretmen
kılavuzlarına duyulan ihtiyaç ve bu kılavuzların içeriklerinde neler bulunmasıgerektiğini belirlemektir.
Çalışmada nitel araştırma tekniği kullanılmıştır. İlköğretim sınıf öğretmenliği son sınıfında Konu AlanıDers Kitabı İncelemesi
dersi okutulmaktadır. Araştırma, 2001-2002 öğretim yılında, Demirci Eğitim Fakültesinde mezun konumundaki son sınıf
öğrencilerinden bu dersi alan öğretmen adaylarıüzerinde dönem sonunda yapılmıştır. Sınıf öğretmenliği bölümünde 268 bayan,
242 erkek olmak üzere toplam 510 öğretmen adayıbulunmaktadır. Araştırmaya bunlardan 115 (%66) bayan, 57 (%33) erkek olmak
üzere toplam 172 öğretmen adayıkatılmıştır.
İlköğretim okullarında öğretmen kılavuzun duyulan ihtiyaçla ilgili derslerden en çok ihtiyaç duyulan dersin Türkçe (%60), en
az Bireysel ve Toplu Etkinlikler (%.06) olduğu görülmektedir. Türkçe dersinden sonra sırasıyla Fen, Matematik, Sosyal Bilgiler,
Hayat Bilgisi, Müzik, Resim, Din Kültürü, Beden Eğitimi ve Bilgisayar dersleri için öğretmen kılavuzuna ihtiyaç duyulduğu
görülmektedir. En çok ihtiyaç duyulan derslerin sırasıyla; Fen bilgisi (%30), Türkçe (%27), Matematik (%21), SosyalBilgiler (%12),
Hayat Bilgisi (%8) olduğu görülmektedir. Bu temel dersler dışında kalan derslere öğretmen adaylarıhiç öncelik vermemişler.
Araştırma sonunda öğretmen kılavuzuna ihtiyaç duyulan dersler sırasıyla; Fen, Türkçe, Matematik, Bütün Dersler, Sosyal
Bilgiler, Hayat Bilgisi, Müzik, YabancıDil, Din Kültürü dersleri olduğu görülmüştür. Bunların içinde en çok Fen, Türkçe,
Matematik, Sosyal Bilgiler ve Hayat Bilgisi dersleri öğretmen kılavuzlarının içeriğinde bulunmasıgerekenler ise, her ders için ortak
kategorilerden oluşmaktadır. Bu dersler için ortak olan ana kategoriler; hazırlık, yöntem teknik, etkinlikler, konular, ölçme
değerlendirme, araştırma, proje ve ödevler, uyarılar ve öneriler, anlatım şekilleri, süre, materyaller ve araç-gereçler, dağılan dikkati
toplama, kaynaklardır. Ortak kategori dışında derslerin özelliklerine göre ana kategorilerde farklılaşmalar olduğu görülmektedir.
Çünkü her dersin içeriği ve konular arasıilişki farklılık göstermektedir.
kılavuzlarına duyulan ihtiyaç ve bu kılavuzların içeriklerinde neler bulunmasıgerektiğini belirlemektir.
Çalışmada nitel araştırma tekniği kullanılmıştır. İlköğretim sınıf öğretmenliği son sınıfında Konu AlanıDers Kitabı İncelemesi
dersi okutulmaktadır. Araştırma, 2001-2002 öğretim yılında, Demirci Eğitim Fakültesinde mezun konumundaki son sınıf
öğrencilerinden bu dersi alan öğretmen adaylarıüzerinde dönem sonunda yapılmıştır. Sınıf öğretmenliği bölümünde 268 bayan,
242 erkek olmak üzere toplam 510 öğretmen adayıbulunmaktadır. Araştırmaya bunlardan 115 (%66) bayan, 57 (%33) erkek olmak
üzere toplam 172 öğretmen adayıkatılmıştır.
İlköğretim okullarında öğretmen kılavuzun duyulan ihtiyaçla ilgili derslerden en çok ihtiyaç duyulan dersin Türkçe (%60), en
az Bireysel ve Toplu Etkinlikler (%.06) olduğu görülmektedir. Türkçe dersinden sonra sırasıyla Fen, Matematik, Sosyal Bilgiler,
Hayat Bilgisi, Müzik, Resim, Din Kültürü, Beden Eğitimi ve Bilgisayar dersleri için öğretmen kılavuzuna ihtiyaç duyulduğu
görülmektedir. En çok ihtiyaç duyulan derslerin sırasıyla; Fen bilgisi (%30), Türkçe (%27), Matematik (%21), SosyalBilgiler (%12),
Hayat Bilgisi (%8) olduğu görülmektedir. Bu temel dersler dışında kalan derslere öğretmen adaylarıhiç öncelik vermemişler.
Araştırma sonunda öğretmen kılavuzuna ihtiyaç duyulan dersler sırasıyla; Fen, Türkçe, Matematik, Bütün Dersler, Sosyal
Bilgiler, Hayat Bilgisi, Müzik, YabancıDil, Din Kültürü dersleri olduğu görülmüştür. Bunların içinde en çok Fen, Türkçe,
Matematik, Sosyal Bilgiler ve Hayat Bilgisi dersleri öğretmen kılavuzlarının içeriğinde bulunmasıgerekenler ise, her ders için ortak
kategorilerden oluşmaktadır. Bu dersler için ortak olan ana kategoriler; hazırlık, yöntem teknik, etkinlikler, konular, ölçme
değerlendirme, araştırma, proje ve ödevler, uyarılar ve öneriler, anlatım şekilleri, süre, materyaller ve araç-gereçler, dağılan dikkati
toplama, kaynaklardır. Ortak kategori dışında derslerin özelliklerine göre ana kategorilerde farklılaşmalar olduğu görülmektedir.
Çünkü her dersin içeriği ve konular arasıilişki farklılık göstermektedir.
Anahtar Kelimeler
Dersler, Ders Kitabı, Öğretmen Kılavuzu, Sınıf Öğretmenliği, Aday Öğretmen
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.