Saldırganlık Davranışının Boyutlarıve İlişkili Olduğu Faktörler: Lise ve Üniversite Öğrencileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma
Öz
Lise ve üniversite öğrencilerinin saldırganlık davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelendiği bu araştırma genel tarama
modelinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırma örneklemini 2007–2008 öğretim yılında Konya ilindeki liselerde öğrenim gören öğrenciler ve Selçuk Üniversitesi’nin
farklıfakültelerinde öğrenim görmekte olan (1294’ü lise (%57,7), 948’i (%42,3) üniversite ) toplam 2242 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırma verilerini toplamak amacıyla “kişisel bilgi formu” ve “saldırganlık ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizi; bağımsız değişkenlerin, bağımlıdeğişkenler üzerindeki etkilerini ortaya koyabilecek bir desen içinde ele
alınmıştır. Bu araştırmanın bağımsız değişkenleri; devam edilen eğitim kurumunun düzeyi, cinsiyet, geldikleri yerleşim yerinin türü
(Köy-mezra, Kasaba, İlçe, İl ve Büyükşehir), mezun olunan/devam edilen lise türü (Genel Lise, Meslek Lisesi ve Kolej), baba
eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, sosyo ekonomik düzey ve kitle iletişim araçlarınıkullanma düzey ve biçimleridir. Araştırmanın
bağımlıdeğişkeni ise saldırganlık düzeylerindir.
Lise ve üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri puan ortalamalarının devam edilen eğitim kurumu düzeyi ve cinsiyet
değişkeni açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak amacıyla bağımsız gruplar için t testi kullanılmıştır. Saldırganlık düzeyi
puan ortalamalarının geldikleri yerleşim yerinin türü devam edilen /mezun olunan lise türü, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi
ve sosyoekonomik düzey değişkenleri açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak amacıyla tek yönlü varyans analizi (F testi)
kullanılmış, farklılaşmanın kaynağınıbelirlemek için tukey testi uygulanmıştır. Saldırganlık düzeyinin kitle iletişim araçlarını
kullanma düzey ve biçimleri açısından incelenmesi amacıyla Pearson momentler çarpımıkorelasyon tekniği kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında ulaşılan sonuçlar aşağıda özetlenmiştir: Araştırma bulgularılise ve üniversite
öğrencilerinin saldırganlık davranışının alt boyutlarıaçısından anlamlıdüzeyde farklılaştığınıortaya koymuştur. Diğer taraftan
saldırganlık davranışının öğrencilerin cinsiyetleri açısından da anlamlıdüzeyde farklılaştığısonucu elde edilmiştir. Araştırma
bulguları ışığında öneriler geliştirilerek tartışılmıştır.
modelinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırma örneklemini 2007–2008 öğretim yılında Konya ilindeki liselerde öğrenim gören öğrenciler ve Selçuk Üniversitesi’nin
farklıfakültelerinde öğrenim görmekte olan (1294’ü lise (%57,7), 948’i (%42,3) üniversite ) toplam 2242 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırma verilerini toplamak amacıyla “kişisel bilgi formu” ve “saldırganlık ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizi; bağımsız değişkenlerin, bağımlıdeğişkenler üzerindeki etkilerini ortaya koyabilecek bir desen içinde ele
alınmıştır. Bu araştırmanın bağımsız değişkenleri; devam edilen eğitim kurumunun düzeyi, cinsiyet, geldikleri yerleşim yerinin türü
(Köy-mezra, Kasaba, İlçe, İl ve Büyükşehir), mezun olunan/devam edilen lise türü (Genel Lise, Meslek Lisesi ve Kolej), baba
eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, sosyo ekonomik düzey ve kitle iletişim araçlarınıkullanma düzey ve biçimleridir. Araştırmanın
bağımlıdeğişkeni ise saldırganlık düzeylerindir.
Lise ve üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri puan ortalamalarının devam edilen eğitim kurumu düzeyi ve cinsiyet
değişkeni açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak amacıyla bağımsız gruplar için t testi kullanılmıştır. Saldırganlık düzeyi
puan ortalamalarının geldikleri yerleşim yerinin türü devam edilen /mezun olunan lise türü, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi
ve sosyoekonomik düzey değişkenleri açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak amacıyla tek yönlü varyans analizi (F testi)
kullanılmış, farklılaşmanın kaynağınıbelirlemek için tukey testi uygulanmıştır. Saldırganlık düzeyinin kitle iletişim araçlarını
kullanma düzey ve biçimleri açısından incelenmesi amacıyla Pearson momentler çarpımıkorelasyon tekniği kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında ulaşılan sonuçlar aşağıda özetlenmiştir: Araştırma bulgularılise ve üniversite
öğrencilerinin saldırganlık davranışının alt boyutlarıaçısından anlamlıdüzeyde farklılaştığınıortaya koymuştur. Diğer taraftan
saldırganlık davranışının öğrencilerin cinsiyetleri açısından da anlamlıdüzeyde farklılaştığısonucu elde edilmiştir. Araştırma
bulguları ışığında öneriler geliştirilerek tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Saldırganlık, demografik faktörler, saldırganlık davranışları
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.