Lojistik İşletmelerinde Bilişim Teknolojilerinin Kullanımı, Müşteri Memnuniyeti ve İşletme Performansı İlişkisi: Bir Araştırma

Berna Çağlar

Öz


Lojistik yönetiminin önemli bir konusu olan karayolu taşımacılık sektörü rekabetin yüksek olduğu bir pazardır. Müşteriler bu faaliyetlerde lojistik işletmelerinden daha fazla müşteri hizmeti ve daha detaylı operasyonel bilgi talep etmektedir. Ayrıca karayolu taşımacılık operasyonlarında esneklik, tam zamanında teslimat ve artan e-ticaret uygulamaları müşteri beklentilerini değiştirmektedir. Rakiplerinden önde olabilmek için lojistik işletmelerinin karayolu taşımacılık faaliyetlerini geliştirmeye devam etmeleri gerekmektedir. Bu noktada, filo yönetiminde lojistik işletmelerinin bilişim teknolojilerinden yararlanmaları beklenmektedir. Bilişim teknolojileri, taşıma zinciri içerisindeki tüm farklı bileşenleri (tedarik zinciri, ana merkez ve araçlar) birbirine bağlamaktadır. Böylelikle taşımacılık operasyonlarının etkinliği ve verimliliği artmaktadır. Lojistik süreçlerde, hangi taşıma yöntemi kullanılırsa kullanılsın araçların ve araçların taşıdıkları yüklerin nerede olduklarının bilinmesi işletmeler için önem arz etmektedir. Özellikle son yıllarda teknolojik gelişmeler taşıma araçları ve lojistik işletmelerinin merkezleri arasında kesintisiz mobil ve kablosuz bağlantılara olanak sağlamaktadır. Bu gelişmeler lojistik işletmelerde araç takip sistemleri uygulamalarının önünü açmaktadır. Ayrıca;  lojistik işletnmelerin depo içerisinde personel, verimlilik ve kaynakların kullanımını yönetmek, ürünlerin depo içerisine alınmasından sevkiyatına kadar stok hareketlerini izlemek ve kontrol etmek için bilişim teknolojileri uygulamaları sıkça kullanılmaktadır. Öte yandan; bilgi ve iletişim sistemlerinin hızla geliştiği bir dünyada devletin bilgi teknolojilerinde yaşanan gelişmelerden uzak kalması; devletin toplumdan uzaklaşması ve toplumu yönetememesi anlamına gelmektedir. Bu nedenden dolayı pek çok devlet, büyük bir hızla projeler geliştirmeye ve toplum için ürettikleri hizmetlerin kalitesini arttırmaya çalışmaktadır. Bu noktada karşımıza e-devlet kavramı çıkmaktadır. Bu çalışmada; lojistik işletmelerinde müşteri memnuniyetini sağlamak amacıyla bilişim teknolojileri kullanımıyla işletme performansı arasındaki ilişki incelenmektedir. Bu amaçla; Türkiye’de faaliyet gösteren doksan lojistik işletmesi üzerinde araştırma yapılmıştır. Bu araştırma, lojistik işletmelerinin karayolu operasyonlarında kullandıkları bilişim teknolojilerine ilişkin olup; kantitatif araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sürecinde elde edilmiş olan veriler, SPSS 20.0 paket programı ile değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırma hipotezlerinin analizinde güvenilirlik, faktör ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda; lojistik işletmelerinin karayolu operasyonlarında yararlandıkları bilişim teknolojileri uygulamaları ile işletme performans göstergeleri arasında anlamlı ilişkilere ulaşılmıştır. Ayrıca; lojistik işletmelerinin faaliyetlerini bilişim teknolojileri ile desteklemeleri sayesinde işletme performans göstergelerinde elde edecekleri faydalar konusunda önerilere yer verilmiştir.


Anahtar Kelimeler


Lojistik Yönetimi, Bilişim Teknolojileri, İşletme Performansı

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Bhatnagar, R., Sohal, A. S. ve Millen, R. (1999). ‘‘Third Party Logistics Services: a Singapore Perspective’’, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 29 . 9, s. 569-587.

Bouthillier, F. ve Shearer, K. (2002). ‘’Understanding Knowledge Management and Information Management: The Need for An Empirical Perspective’’, Information Research, Vol. 8.1. , s.141.

Closs, D. J. ve XU, K. (2000). ‘‘Logistics Information Technology Practice In Manufacturing and Merchandising Firms An International Benchmarking Study Versus World Class Logistics Firms’’, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 30.10, s. 869-886.

Drucker, P.F. (1988). ‘‘The Coming of New Organization’’, Harvard Business Review, s.3-11.

Fabbe-Costes, N. (1997). ‘‘Information Management in The Logistics Service Industry: A Strategic Response to The Reintegration of Logistical Activities’’,Transport Logistics, 1 (2), s.115–27.

GreenJr, K.W., McGaughey, R. ve Casey K.M. (2006). ‘‘Does Supply Chain Management Strategy Mediate the Association Between Market Orientation and Organizational Performance?’’, Supply Chain Management: An International Journal, 11/5, s.407-414.

GreenJr, K.W., Whitten, D. ve Inman, R. A. (2008). ‘‘ The Impact of Logistics Performance on Organizational Performance in A Supply Chain Context’’, Supply Chain Management:An International Journal, 13/4, s.317-327.

Hazen, B. T. ve Byrd, T. A. (2012). ‘‘Toward Creating Competitive Advantage With Logistics Information Technology’’, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 42.1, s.8-35.

Kim, D., Cavusgil, S. T. ve Calantone, R. J. (2006). ‘‘Information System Innovations and Supply Chain Management: Channel Relationships and Firm Performance’’, Journal of Academy of Marketing Science, Vol.34.1, s.40-54.

Kim, S. W. (2006). ‘‘Effects of Supply chain Management Practices, Intergration and Competition Capability on Performance’’, Supply Chain Management:An International Journal, 11/3, s.241-248.

Menzter, J. T. ve Konrad, B. P. (1991). ‘‘An Efficiency/Effectiveness Approach to Logistics Performance Analysis’’, Journal of Business Logistics, 12.1, s.33-61.

Nakip, Mahir. Pazarlama Araştırmaları Teknikleri ve (SPSS Destekli) Uygulamaları, Ankara, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş., 2003.

Tracey, M. ve Tan, C. L. (2001). ‘‘Empirical Analysis of Supplier Selection and Involvement, Customer Satisfaction and Firm Performance’’, Supply Chain Management: An International Journal, 6.4, s.174-188

Zhao, M. ve Stank, T. P. (2001). ‘‘The Effects of Logistics Capabilities on Firm Performance: Customer-Focused Versus Information-Focused Capabilities’’, Journal Of Business Logistics, 22,.2, s.91-107.

Vaidtanathan, G. (2005). ‘‘A Framework For Evaluating Third-Party Logistics’’, Communication of the Acm, Vol.48.1, s.89-94.

Lai, K.: (2004). ‘‘Service capability and performance of logistics service providers’’, Transportation Research Part E, 40, s.385–399.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.