Anadolu Üniversitesi Açiköğretim Fakültesi Öğrencilerinin Örgütsel Bağlılıkları
Öz
Uzaktan öğretim çağdaşve yeni eğitim teknolojilerinin bir boyutudur ve uzaktan öğretim uygulamalarının bazıkavramsal
dayanaklarıvardır. Bunlar; yeni eğitim-öğretim olanağıyaratma, iş-eğitim bütünlüğünü sağlama, eğitim ve öğretimde
demokratikleşme, yaşam boyu eğitim, bireysel olgulara dönüklük, kurumlardan etkili yararlanma, teknoloji-eğitim bütünleşmesi,
birey ve toplum gereksinmelerine yönelme, üç boyutlu bütünleşmeyi esas alma, büyük kitlelere ulaşma, bireysel-kitlesel öğretim
bütünlüğü, eğitim isteği ve mali olanak dengesidir.
Türkiye’de Anadolu Üniversitesi bünyesinde 1982 yılından itibaren uzaktan öğretim yöntemiyle eğitim veren İktisat, İşletme ve
Açıköğretim Fakültesi bugün 1.000.000’a yakın öğrencisi ile eğitim-öğretimini sürdürmektedir.
Çalışmada amaç; Anadolu Üniversitesi İktisat, İşletme ve Açıköğretim Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin fakültelerine
olan örgütsel bağlılık düzeylerini Meyer ve Allen modelinde yer alan duygusal, devam ve normatif bağlılık kapsamında
belirleyebilmektir.
Fakültelerin başarılarının artmasıiçin öğrencilerinin fakültelerine olan örgütsel bağlılıklarının üst düzeyde olması
gerekmektedir. İktisat, İşletme ve Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin örgütsel bağlılıklarınıbelirleyebilmek için öğrencilere,
Meyer ve Allen tarafından geliştirilen “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” kullanılarak anket uygulanmıştır. Çalışmada örgütsel bağlılık;
duygusal bağlılık, devam bağlılığıve normatif bağlılık olarak ele alınmıştır. İktisat-İşletme ve Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin
örgütsel bağlılıklarınıbelirleyebilmek için yapılan anket Eskişehir’de ikamet eden ve rastlantısal yöntemle seçilen 500 öğrenciye
yüz yüze görüşme tekniği ile uygulanmış, anket dökümleri SPSS programıkullanılarak bilgisayara yüklenmiş, anket sonuçlarının
dökümü frekans testi, t-testi ve Anova testi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçta; Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin
fakültelerine yönelik duygusal, devam ve normatif bağlılık düzeylerine ilişkin görüşleri incelendiğinde en yüksek düzeyde devam
bağlılığının yer aldığıgörülmüştür. Cinsiyete göre devam bağlılığıortalamasının kadınlarda, yaşa göre devam bağlılığının 30-40 yaş,
normatif bağlılığın 17-22 yaşaralığında yüksek olduğu, duygusal bağlılık ortalamasında yaşaralıklarıarasında önemli bir fark
görülmediği saptanmıştır. Medeni duruma göre ise devam bağlılığıortalamasının evlilerde, duygusal ve normatif bağlılık
ortalamasının ise bekarlarda yüksek olduğu, sınıflara göre ise duygusal ve devam bağlılığının dördüncü sınıf öğrencilerinde,
normatif bağlılık ortalamasının ise üçüncü sınıf öğrencilerinde daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
dayanaklarıvardır. Bunlar; yeni eğitim-öğretim olanağıyaratma, iş-eğitim bütünlüğünü sağlama, eğitim ve öğretimde
demokratikleşme, yaşam boyu eğitim, bireysel olgulara dönüklük, kurumlardan etkili yararlanma, teknoloji-eğitim bütünleşmesi,
birey ve toplum gereksinmelerine yönelme, üç boyutlu bütünleşmeyi esas alma, büyük kitlelere ulaşma, bireysel-kitlesel öğretim
bütünlüğü, eğitim isteği ve mali olanak dengesidir.
Türkiye’de Anadolu Üniversitesi bünyesinde 1982 yılından itibaren uzaktan öğretim yöntemiyle eğitim veren İktisat, İşletme ve
Açıköğretim Fakültesi bugün 1.000.000’a yakın öğrencisi ile eğitim-öğretimini sürdürmektedir.
Çalışmada amaç; Anadolu Üniversitesi İktisat, İşletme ve Açıköğretim Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin fakültelerine
olan örgütsel bağlılık düzeylerini Meyer ve Allen modelinde yer alan duygusal, devam ve normatif bağlılık kapsamında
belirleyebilmektir.
Fakültelerin başarılarının artmasıiçin öğrencilerinin fakültelerine olan örgütsel bağlılıklarının üst düzeyde olması
gerekmektedir. İktisat, İşletme ve Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin örgütsel bağlılıklarınıbelirleyebilmek için öğrencilere,
Meyer ve Allen tarafından geliştirilen “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” kullanılarak anket uygulanmıştır. Çalışmada örgütsel bağlılık;
duygusal bağlılık, devam bağlılığıve normatif bağlılık olarak ele alınmıştır. İktisat-İşletme ve Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin
örgütsel bağlılıklarınıbelirleyebilmek için yapılan anket Eskişehir’de ikamet eden ve rastlantısal yöntemle seçilen 500 öğrenciye
yüz yüze görüşme tekniği ile uygulanmış, anket dökümleri SPSS programıkullanılarak bilgisayara yüklenmiş, anket sonuçlarının
dökümü frekans testi, t-testi ve Anova testi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçta; Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin
fakültelerine yönelik duygusal, devam ve normatif bağlılık düzeylerine ilişkin görüşleri incelendiğinde en yüksek düzeyde devam
bağlılığının yer aldığıgörülmüştür. Cinsiyete göre devam bağlılığıortalamasının kadınlarda, yaşa göre devam bağlılığının 30-40 yaş,
normatif bağlılığın 17-22 yaşaralığında yüksek olduğu, duygusal bağlılık ortalamasında yaşaralıklarıarasında önemli bir fark
görülmediği saptanmıştır. Medeni duruma göre ise devam bağlılığıortalamasının evlilerde, duygusal ve normatif bağlılık
ortalamasının ise bekarlarda yüksek olduğu, sınıflara göre ise duygusal ve devam bağlılığının dördüncü sınıf öğrencilerinde,
normatif bağlılık ortalamasının ise üçüncü sınıf öğrencilerinde daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler
Anadolu Üniversitesi, uzaktan eğitim, açıköğretim, açıköğretim öğrencileri, örgütsel bağlılık.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.