İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Değer Yönelimleri

Süleyman YİĞİTTİR, Adem ÖCAL

Öz


Öğretim programlarında öğrencilere birtakım değerlerin kazandırılmasıhedeflenmektedir. Birçok ülkede olduğu gibi,
ülkemizde de, öğrencilere kazandırılacak değerler konusunda ciddi tartışmalar yapılmaktadır. Bu bakımdan bireylere kazandırılması
gereken değerler ve insanların değer yönelimlerinin tespit edilmesi önemlidir. Bu çalışmada, Avrupa Birliği’ne girişsürecinde
değerler eğitiminin hedef kitlesi olan öğrencilerin görüşlerine değer yönelimlerinin belirlenmesi amacıyla müracaat edilmiştir.
Çalışma, Ankara iline bağlıAltındağ, Mamak, Keçiören, Çankaya, Yenimahalle, Sincan ilçelerinden rastgele seçilen 9 farklı
ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin çevrelerindeki insanlarda görmek istedikleri değerlerin belirlenmesinde,
uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Öğrencilerden elde edilen yazılıdönütler içerik analizine
tabi tutulmuştur. Çalışma kapsamında 6.sınıf öğrencilerine ait 1232 adet form değerlendirilmiştir. Öğrencilerin 97 farklıdeğeri
tercih ettikleri ancak bunlar içinden sırasıyla çevre temizliği, saygı, güzel söz ve davranış, dürüstlük, çalışkanlık, çevre duyarlılığı,
yardımseverlik, iyi insan olma, hoşgörü, doğa sevgisi, temizlik, sevgi ve güvenilirlik değerlerini daha çok tercih ettikleri tespit
edilmiştir. Bu değerler, Akbaşve Rokeach tarafından geliştirilen değer sınıflandırmalarıile karşılaştırılmıştır. Çalışmada en fazla
tercih edilen yukarıdaki 13 değerden, Rokeach’ın sınıflandırmasındaki değerlerden sadece 5 değerin (dürüstlük, yardımseverlik,
hoşgörülü olma, temizlik ve sevgi) olduğu tespit edilmiştir.


Anahtar Kelimeler


değer eğitimi, değer yönelimleri, ilköğretim, sosyal bilgiler

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.