21. Yüzyılda Öğretmen Yetiştirme Eğitim Programının Boyutları
Öz
Bu çalışma iki problem üzerine temellendirilmiştir Birincisi 21. yüzyılın toplumunun özellikleri ve öne
çıkan yeni anlayışlar ve sorunlar doğrultusunda 21. yüzyılın öğretmeninde bulunmasıgereken niteliklerin
ortaya konulmasıve ikincisi, bu öne çıkan yeni anlayışve sorunlar çerçevesinde öğretmen eğitimi
programlarının boyutlarının neler olmasıgerektiği üzerine bir denemede bulunulmasıdır. Araştırma
kuramsal temelli bir çalışmadır. Araştırmada derleme (tarama) yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler,
araştırma problemine yönelik analiz edilerek, buradan 21. yüzyılın öne çıkan anlayış, eğilim ve sorunları,
öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitiminde temele alınmasıgereken yeni kavramlar ve ilkeler ve
öğretmenlerin değişen rollerine ilişkin anlayışların neler olduğuna dönük sonuçlara gidilmiştir. Araştırma
sonucu elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir:
1. 21. yüzyılda öğretmenlik mesleği bir ihtisas mesleği olarak kabul görecektir.
2. Öğretmen yetiştirme eğitimi uluslararasıdüzeyde verilmelidir.
3. Öğretmenler kültürlerarasıeğitim ve demokratik bir toplum inşa etme anlayışında yetiştirilmelidir.
4. Öğrenme-öğretme süreçlerinde en merkezi materyal, öğretmenin kendisidir anlayışıöne
çıkmaktadır.
5. Öğretmen yetiştirme eğitim programlarının hazırlanmasında toplumun tüm kesimlerinin katılımları
sağlanmalıdır.
6. Öğretmenlerin mesleki eğitimleri okul merkezli ve sürekli olmalıve bunun öğretmenlerce yaşam
tarzıolarak algılamasısağlanmalıdır.
7. Öğretmen bir aktör gibi çok boyutlu ve her duruma uygun pozisyon alabilen yeterlikte
yetiştirmelidir.
8. Öğretmen insan ve toplumla ilgili her konuda bir fikir ve duruşu olan bir nitelikte yetiştirilmelidir.
çıkan yeni anlayışlar ve sorunlar doğrultusunda 21. yüzyılın öğretmeninde bulunmasıgereken niteliklerin
ortaya konulmasıve ikincisi, bu öne çıkan yeni anlayışve sorunlar çerçevesinde öğretmen eğitimi
programlarının boyutlarının neler olmasıgerektiği üzerine bir denemede bulunulmasıdır. Araştırma
kuramsal temelli bir çalışmadır. Araştırmada derleme (tarama) yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler,
araştırma problemine yönelik analiz edilerek, buradan 21. yüzyılın öne çıkan anlayış, eğilim ve sorunları,
öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitiminde temele alınmasıgereken yeni kavramlar ve ilkeler ve
öğretmenlerin değişen rollerine ilişkin anlayışların neler olduğuna dönük sonuçlara gidilmiştir. Araştırma
sonucu elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir:
1. 21. yüzyılda öğretmenlik mesleği bir ihtisas mesleği olarak kabul görecektir.
2. Öğretmen yetiştirme eğitimi uluslararasıdüzeyde verilmelidir.
3. Öğretmenler kültürlerarasıeğitim ve demokratik bir toplum inşa etme anlayışında yetiştirilmelidir.
4. Öğrenme-öğretme süreçlerinde en merkezi materyal, öğretmenin kendisidir anlayışıöne
çıkmaktadır.
5. Öğretmen yetiştirme eğitim programlarının hazırlanmasında toplumun tüm kesimlerinin katılımları
sağlanmalıdır.
6. Öğretmenlerin mesleki eğitimleri okul merkezli ve sürekli olmalıve bunun öğretmenlerce yaşam
tarzıolarak algılamasısağlanmalıdır.
7. Öğretmen bir aktör gibi çok boyutlu ve her duruma uygun pozisyon alabilen yeterlikte
yetiştirmelidir.
8. Öğretmen insan ve toplumla ilgili her konuda bir fikir ve duruşu olan bir nitelikte yetiştirilmelidir.
Anahtar Kelimeler
Öğretmen, Öğretmen Eğitimi, Öğretmen Yetiştirme, 21.Yüzyıl, Eğitim Programı, Mesleki Gelişim.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.