Algılanan Kurumsal İmajın Yöneticilerin Bazı Tutum ve Davranışlarına Etkisi

Sait GÜRBÜZ

Öz


Son yıllarda kurumsal imaj sadece pazarlama sektörü için değil, insan kaynaklarıyönetimi (İKY) açısından da önem arz eden
konulardan biri olmuştur. Algılanan kurumsal imaj, örgüt dışındakilerin örgütü nasıl gördüklerine dair çalışanların zihinlerinde
oluşan algılardan oluşmaktadır. Örgüt üyeleri, örgüt dışındakileri tarafından sosyal onay alan ve olumlu imaj ve prestije sahip
örgütlerde daha çok çalışmak isterler. Bu özellikteki örgüte karşıçalışanlar örgütle daha çok bütünleşme kuracaklar ve örgüt üyeliği
onlar için daha anlamlıhale gelebilecektir. Bu araştırmada, algılanan kurumsal imajın, iştatmini, duygusal bağlılık ve örgütsel
vatandaşlık davranışına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini; tekstil, gıda ve otomotiv sektöründe orta ve alt kademe
yönetici olarak çalışan 200 yönetici oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda algılanan kurumsal imajın iştatmini, duygusal bağlılık ve
örgütsel vatandaşlık davranışınıetkilediği görülmüştür. Çalışanlarda zihninde oluşan imaj algısı, işlerine karşıdaha olumlu tutumlar
içinde olmalarına (iştatmini), kendilerini örgütün bir parçasıolarak ifade etmesine (duygusal bağlılık) ve iştanımlarında yer
almayan bir takım gönüllü davranışlar (ÖVD) sergilemesine yol açmakta olduğunu söylenebilir. Kurumsal imajın, bu tutum ve
davranışlardan özellikle iştatminini ve duygusal bağlılığı, ÖVD’ye nazaran daha çok etkilediği görülmektedir. Algılanan kurumsal
imajla söz konusu değişkenler arasındaki ilişki, düşük seviyede olmakla beraber anlamlıdır. Ancak, araştırmaya konu yöneticilerin
çalıştıklarısektör açısından algıladıklarıkurumsal imaj anlamlıseviyede farklılaşmamaktadır. Araştırmanın bulguları ışığında, radikal
değişim ve dönüşümlerin yaşandığıgünümüz işhayatında, çalışanların kendilerini örgütleriyle beraber ifade etmeleri, ya da örgütüye bütünleşmesi, işortamında önemli bir mekanizma olmaya devam ettiği ifade edilebilir. Bu durum aynızamanda çalışanların
kendilerini çalıştıklarıörgütün bir parçasıolarak görme arzusunda olduklarını, bir takım sosyal ihtiyaçların işortamında hala
geçerliliğini koruduğunu göstermektedir.


Anahtar Kelimeler


Kurumsal İmaj, İşTatmini, Duygusal Bağlılık, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Örgütsel Prestij.

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.