Siyasal İletişimde Popüler Kültür ve Kore Dalgası: 14-28 Mayıs 2023 Türkiye Seçimlerinde K-Pop’tan Kesitler ve Kullanıcı Yorumları

Senem YILMAZ, Onur BEKİROĞLU

Öz


Siyasal iletişim ve popüler kültür ilişkisi, hem tarihsel hem de aktüel olmak üzere girift bir niteliğe sahiptir. Yeni medya ve dijital iletişim ekosistemi, bu ilişkiyi ve kullanım biçimlerini hem çeşitlendirmiş hem de ölçeğini küresel boyuta taşımıştır. Bu bağlamda güncel bir örnek olarak; Adalet ve Kalkınma Partisi’nin 14-28 Mayıs 2023 seçimlerinde resmi YouTube kanalında yayınladığı “Respect/AK Parti” ve “Respect II/AK Parti” başlıklı ve bir K-pop şarkısının arka plan müziği olarak kullanıldığı siyasal reklam videolarına yönelik kullanıcı yorumları üzerine nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. MAXQDA programı kullanılarak YouTube üzerinden verilerin toplandığı araştırma kapsamında 28.04.2023 ile 13.05.2023 tarihleri arasında yapılan 4.056 kullanıcı yorumundan K-pop içeriğini barındıran 1255’i örneklem olarak belirlenmiş ve bunlar yedi ana kategoride kodlanarak analiz edilmiştir. Farklı kodlama kategorilerinin toplamı üzerinden incelendiğinde; kullanıcı yorumlarının %92,8 oranında olumlu olduğu saptanmıştır. Olumsuz ve eleştirel bir bağlama sahip olan kullanıcı yorumlarının önemli bir bölümünde ise bizzat K-pop’un kendisine yönelik bir olumsuzlamadan ziyade AK Parti’nin siyasal reklamında K-pop içeriği kullanarak çelişkili bir tavır sergilediği eleştirisi öne çıkmaktadır. Siyasal katılım açısından bakıldığında; olumlu kullanıcı yorumlarının önemli bir bölümünün, çevrim içi bağlamda minimalist siyasal katılım boyutuna karşılık gelirken, K-pop gruplarının Türkiye’ye getirilmesini oy verme niyetinin bir koşulu olarak belirten kullanıcı yorumlarının ise motivasyonel siyasal katılım biçimi olduğu değerlendirilmiştir.


Anahtar Kelimeler


K-pop, Siyasal İletişim, Popüler Kültür, Siyasal Katılım, Kore Dalgası, Respect/AK Parti - Respect II/AK Parti.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Adalet ve Kalkınma Partisi Resmi YouTube Kanalı. (2023a). "Respect/AK Parti." 28 Nisan. Erişim tarihi 10 Ekim 2023. https://www.youtube.com/watch?v=XHNA1ZQuf8E.

AK Parti Bursa İl Başkanlığı. (2023). "Respect AK Parti." Erişim tarihi 23 Ekim 2023. https://www.youtube.com/watch?v=QRwioDBqaZY.

Adalet ve Kalkınma Partisi Resmi YouTube Kanalı. (2023b). "Respect II | AK Parti." Erişim tarihi 23 Ekim 2023. https://www.youtube.com/watch?v=eXsWlYOZH0E.

Andini, A. N., ve Akhni, G. N. (2021). "Exploring youth political participation: K-pop fan activism in Indonesia and Thailand." Global Focus 1 (1): 38-55.

Astuti, P. A. A. (2016). "Freedom of expression through social media and the political participation of young voters: a case study of elections in Jakarta, Indonesia." Socrates: 4 (4) (2016) Issue-December 4: 74.

Atmış, O. (2021). "Muhafazakâr ailelerin çocukları K-pop ve Kore dizilerinden niye etkileniyor?" Erişim tarihi 01 Mart 2024. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/muhafazakar-ailelerin-cocuklari-k-pop-ve-kore-dizilerinden-niye-etkileniyor-1859553.

Battista, D. (2023). "For better or for worse: politics marries pop culture (Tiktok and the 2022 Italian elections)." Society Register 7 (1): 117-142.

Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası "Hallyu", Güney Kore'de sinema endüstrisi, K-dramalar ve K-pop. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Blankenship, C. ve Renard, S. (2017). "Pop songs on political platforms." Journal of Popular Music Studies 29. 1-36. DOI: 10.1111/jpms.12222.

Boyd, M. S. (2014). "(New) participatory framework on youtube? commenter interaction in us political speeches." Journal of Pragmatics 72: 46-58.

Brader, T. (2005). "Striking a responsive chord: how political ads motivate and persuade voters by appealing to emotions." American Journal of Political Science DOI: 10.1111/j.0092-5853.2005.00130.x.

Bruner, R. (2020). "How K-pop fans actually work as a force for political activism in 2020." Time, 25 Temmuz. Erişim tarihi: 22 Ekim 2023. https://time.com/5866955/k-pop-political/.

Cho, H. (2005). "Reading the ‘Korean wave’ as a sign of global shift." Korea Journal 45 (5): 147–182.

Cho, Y. (2011). "Desperately seeking east Asia amidst the popularity of Southkorean pop culture ın Asia." Cultural Studies 25 (3): 383-404.

Christiansen, P. (2016). "It’s morning again in America: How the tuesday team revolutionized the use of music in political ads." Music, Politics 10 (1). DOI: https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0010.105.

Creswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Çevirenler M. Bütün ve S. B. Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Çildan, C., Ertemiz, M., Tumuçin H. K., Küçük E., ve Albayrak, D. (2012). "Sosyal medyanın politik katılım ve hareketlerdeki rolü." Akademik Bilişim 3 (1): 1-9.

Dahlgren, P., ve Alvares, C. (2013). "Political participation in an age of mediatisation." Javnost - The Public 20 (2): 47-65.

Damlapınar, Z. ve Balcı, Ş. (2014). Siyasal iletişim sürecinde seçimler, adaylar, imajlar. Konya: LiteraTürk Yayınları

Tria, D. (2023). "Indonesia’s K-pop devotees accuse politician of exploiting their fandom ahead of polls." 4 Ağustos. Benar News. Erişim tarihi 08 Kasım 2023. https://www.benarnews.org/english/news/indonesian/politcians-exploit-k-pop-fan-base-08042023151632.html

Dynel, M. (2014). "Participation framework underlying Youtube ınteraction." Journal of Pragmatics 73: 37-52.

Effing, R., Hillegersberg, J. V., ve Huibers, T. (2011). "Social media and political participation: are Facebook, Twitter and Youtube democratizing our political systems?" In Electronic Participation: Third IFIP WG 8.5 International Conference, ePart 2011, Delft, The Netherlands, August 29–September 1, 2011. Proceedings 3, 25-35. Springer Berlin Heidelberg.

Galvan, J. (2021). "Fans of change: community organizing, the BTS ARMY and aspirational fandom." Sociology & Anthropology.1-60.

Galantowicz, S. M. (2021). "Understanding K-pop Twitter as a site of transnational social media activism." UVM College of Arts and Sciences College Honors Theses, no. 104. https://scholarworks.uvm.edu/castheses/104.

Gil de Zuniga. H., Molyneux, L., ve Zheng P. (2014). "Social media, political expression, and political participation: panel analysis of lagged and concurrent relationships." Journal of Communication 64: 612-634.

Hoffman, L. (2012). "Participation or communication? an explication of political activity in the ınternet age." Journal of Information Technology & Politics 9: 217-233.

Independent. (2020). "K-pop hayranları ABD'deki protestolarda nasıl etkili bir güç haline geldi?" 11 Haziran. Erişim tarihi 08 Kasım 2023. https://www.indyturk.com/node/194411/ya%C5%9Fam/k-pop-hayranlar%C4%B1-abddeki-protestolarda-nas%C4%B1l-etkili-bir-g%C3%BC%C3%A7-haline-geldi.

Inthorn, S., Stret, J., ve Scott, M. (2013). "Popular culture as a resource for political engagement." Cultural Sociology 7 (3): 336-351.

Jin, D., Y. (2016). New Korean Wave: Transnational cultural power in the age of social media. Chicago: University Of Illinois Press.

Jin, D., Y., ve Yoon, T., J., (2017). "The Korean Wave: Retrospect and prospect." International Journal of Communication 11: 2241-2249.

Johnson, L., E., Church, S. H., ve Randle, Q. (2021). "In congruities between political messages and popular music: an analysis of campaign songs in U.S. presidential elections." Communication Studies 72 (4). DOI: https://doi.org/10.1080/10510974.2021.1953097

Jung, N., Kim, Y., ve De Zugina, H, G. (2011). "The mediating role of knowledge and efficacy in the effects of communication on political participation." Mass Communication and Society 14 (4): 407-430. DOI: 10.1080/15205436.2010.496135.

Kaal, H. (2018). "Popular politicians: the ınteraction between politics and popular culture in the Netherlands, 1950s–1980s." Cultural and Social History 15 (4). DOI:10.1080/14780038.2018.1492787

Kaisii, A. (2017). "Globalization, hybridization and cultural ınvasion: Korean wave in India’s north east." Asian Communication Research 14 (1): 10-35.

Kaskazi, A., ve Kitzie, V. (2021). "Engagement at the margins: ınvestigating how marginalized teens use digital media for political participation." New Media & Society 25 (1): 72-94.

Kanozia, R., ve Ganghariya. G. (2021). "More than K-pop Fans: BTS fandom and activism amid covıd-19 outbreak." Media Asia 48 (4): 338-345.

Kanzler, K., ve Scharaj, M. (2017). "Between glamorous patriotism and reality-tv aesthetics: political communication, popular culture, and the ınvective turn in Trump’s united states and Putin’s Russia." Zeitschrift für Slawistik 62 (2): 316-338. DOI: https://doi.org/10.1515/slaw-2017-0015

Keskin, A., ve Binark, M. (2021). "K-pop karşıtı söylem ve K-pop hayranlarının taktiksel mücadelesi." Kültürel Çalışmalar Dergisi, 144-167.

Kim, G. (2017). "Between Hybridity and hegemony in K-pop’s global popularity: A case of Girls’ Generation’s American debut." International Journal of Communication 11: 2367–2386.

Kim, K. H., and Choe, Y. (2014). The Korean popular culture reader. Duke University Press, DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11smhw7

Kim, P., ve Hut, E. (2021). "K-pop as a social movement: case study of BTS and their fandom ARMY." Journal of Student Research 10 (3).

Knoll, J., Matthes, J., ve Heiss, R. H. (2018). "The social media political participation model: a goal systems theory perspective." Convergence 26 (1): 135-156.

Kraidy, M. M. (2005). Hybridity, or the cultural logic of globalization. Philadelphia: Temple University Press.

Koc-Michalska, K., Lilleker, G., ve Vedel, T. (2016). "Civic political engagement and social change in the new digital age." New Media & Society 18 (9): 1807-1816.

Lee, S. (2015). "Lovable, yet not-so-ınnocent fun: consumption of Japanese popular culture in Korea." International Journal of Cultural Studies 18 (2): 221–236.

Literat, I., ve Kligler-Vilenchik, N. (2021). "How popular culture prompts youth collective political expression and cross-cutting political talk on social media: A cross-platform analysis." Social Media+ Society 7 (2): 20563051211008821.

Mehring, F. (2023). “The power of popular music during the 2020 presidential campaign.” Atlantisch Perspectief 44 (5). https://www.jstor.org/stable/48600593

Möller, A. M., Kühne, R., Baumgartner, S. E., ve Jochen, P. (2019). "Exploring user responses to entertainment and political videos: an automated content analysis of YouTube." Social Science Computer Review 37 (4): 510-528.

Nelson, D. (2022). "We’re gonna rock down to . . . copyright protection: the unauthorized use of popular music in political campaigns during the social media era." New York State Bar Association. Erişim tarihi: 20 Ekim 2023. https://nysba.org/

Nowak, J. (2013). "Political communication, social media and popular culture: the adisucks facebook protest case study." In political communication in the era of new technologies, edited by Dobek-Ostrowska, B., and Garlicki, J. 127-146. Frankfurt am Main: Peter Lang Publishing Group.

NTV. (2022). "Türkiye K-pop'un popüler olduğu ilk 15 ülke arasında." 26 Ocak. Erişim tarihi 01 Mart 2023. https://www.ntv.com.tr/galeri/sanat/turkiye-k-popun-populer-oldugu-ilk-15-ulke-arasinda,OmHajU2mEkSEVh-311mfxg/cJLTg1tRc0SnVIVU3mo4sQ

Oktay, M. (2002). Politika halkla ilişkiler İstanbul: Derin Yayınları.

Özkaya, P. (2020). "Z kuşağı ile iletişimde popüler kültür öğeleri: K-pop Örneği." Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Tasarımı ve Yönetimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.

Paksoy, M. (2019). "'K-pop'ta mesele sadece müzik değil'." Erişim tarihi 01 Mart 2024 https://www.aa.com.tr/tr/yasam/k-popta-mesele-sadece-muzik-degil/1402068

Paksoy, M. (2020)."Tartışmaların odağındaki 'İstanbul sözleşmesi'.". Erişim tarihi 01 Mart 2024. https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/tartismalarin-odagindaki-istanbul-sozlesmesi/1924988

Parker, E. (2019). "I can't get no (legal protection): The unauthorized use of music in political campaigns." Arizona State University Sports and Entertainment Law Journal 8 (2): 58-92.

Park, J. W. (2020). “Trot music popular among candidates for campaign songs”. The Korea Times. Erişim tarihi 23 Kasım 2023. https://www.koreatimes.co.kr/www/art/2024/02/398_287951.html

Park, S. S. (2017). “Don't just say ıt, sing ıt: South Korea's election songs”. Korea Expose. Erişim tarihi 22 Kasım 2023. https://koreaexpose.com/presidential-election-songs/

Perloff, R. M. (2018). The dynamics of political communication media and politics in a digital age. Routledge.

Richardson, G. W. (2000). “Pulp politics: Popular culture and political advertising.” Rhetoric and Public Affairs 3 (4): 603–26. DOI: http://www.jstor.org/stable/41939633

Saeji, C. T. (2020). “The K-pop revolution and what it means for American politics.” The Washington Post, 24 Haziran. Erişim tarihi 22 Ekim 2023. https://www.washingtonpost.com/outlook/2020/06/24/what-is-k-pop-how-did-its-fans-humiliate-president-trump/

Schoening, B. S., ve Kasper, E. T. (2012). Don’t stop thinking about the music : the politics of songs and musicians in presidential campaigns. Lanham Md: Lexington Books.

Sinha, C. (2020). "K-pop stans successfully sabotaged Trump’s Tulsa rally." June 21. Erişim tarihi 11 Ocak 2024. https://www.vulture.com

Sohal, S., and, Kaur, H. (2019). "Communicating with voters on Youtube: Content analysis of the relationship between advertisement message characteristics and viewers’ responses." Management and Labour Studies 44 (1): 17-35.

Street, J., Sanna, I., and Martin, S. (2012a). "Popular culture and political communication." In The SAGE Handbook of Political Communication, edited by Holli A. Semetko and Margaret Scammel, 84-75. SAGE Publications Ltd.

Street, J., Inthorn, S., and Scott, M. (2012b). "Playing at politics? Popular culture as political engagement." In Parliamentary Affairs 65 (2): 338–358. DOI: 10.1093/pa/gsr037

Street, J., Inthorn, S., ve Scott, M. (2013). From entertainment to citizenship: politics and popular culture. Manchester.

Swanson, D. L., ve Mancini, P. (1996). "An ınternational study of ınnovations in electoral campaigning and their consequences." Greenwood Publishing Group.

Theocharis, Y. (2014). "Is digitally networked participation a form of political participation?" In Citizenship and Democracy in an Era of Crisis, 189-205. Routledge.

Trzcińska, J. (2020). "K-pop fandom as a left-wing political force? The case of Poland." Culture and Empathy: International Journal of Sociology, Psychology, and Cultural Studies 3: 119-142.

Vaccari, C, ve Valeriani, A. (2021). "Introduction", outside the bubble: Social media and political participation in western democracies (New York, 2021; online edn, Oxford Academic, 23 Sept. 2021), DOI: 10.1093/oso/9780190858476.003.0001

Van Deth, J. W. (2014). "A conceptual map of political participation." Acta Politica 49 (3): 349–367.

Vandenberg, L. (2020). "The political activism of K-pop stans." The Diplomat Erişim Tarihi 17 Mayıs 2024. https://thediplomat.com/2020/07/the-political-activism-of-k-pop-stans/.

Van Zoonen, L. (2000). "Popular culture as political communication an ıntroduction." Javnost - The Public 7 (2): 5-17. DOI: 10.1080/13183222.2000.11008740

Vedel, T. (2005). "Political communication in the age of the ınternet." In Polıtıcal Communıcatıon In A New Era, 41–59. Taylor and Francis e-Library.

Watson, I., Ullah, Z., and Suk, L. (2017). "South Korea’s All-Singing, all-dancing K-pop politics." CNN. May 5 2017. Erişim tarihi 23 Ekim 2023 https://edition.cnn.com/2017/05/04/asia/south-korea-kpop-politics/index.html

Wellesley, C. (2020). "K-pop 'stans,' long famous for obsessive online music fandom, turn toward political activism." Erişim tarihi 23 Ekim 2023. https://www.wellesley.edu/news/2020/stories/node/180196

Wolfsfeld, G., Yarchi, M., ve Azran, T. S. (2015). "Political information repertoires and political participation." New Media & Society 18 (9): 1-20.

Xenos, M. A., Macafee, T., ve Pole, A. (2015). "Understanding variations in user response to social media campaigns: a study of Facebook posts in the 2010 us elections." New Media & Society 19 (6): 826-842.

Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Yılmaz, S. (2023). "Popüler kültür üretimi sürecinde yeni medyanın rolü: Kore pop grupları ve Türk hayranları üzerine bir araştırma." Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi.

Youn, S. (2023). "How K-pop fans are shaping elections eround the globe." MIT Technology Review. Erişim tarihi 22 Ekim 2023. https://www.technologyreview.com/2023/02/16/1068750/download-k-pop-activists-future-search/.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.