Okul Öncesi Eğitimde Fiziksel Çevre StandartlarınıBelirleme: PaydaşGörüşlerine DayalıBir Analiz
Öz
Çocukların gelişimlerinde hayatlarının ilk yıllarındaki tecrübelerinin kritik bir öneme sahip olduğu fikri artık evrenseldir. Okul
öncesi eğitimi, günümüz bilimsel ve teknolojik gelişmelerin sağladığıimkânlarla, artık yalnızca ailenin vereceği bir eğitim olmaktan
çoktan çıkmıştır.
Çocukların gelişimlerine uygun olarak tasarlanmış, yapılandırılmışve düzenlenmişolan eğitim ortamlarında nitelikli
eğitmenlerle gerçekleştirilecek eğitimin kalitesi, çocuklara olabilecek en iyi başlangıcısağlama açısından önemlidir. Bu durumun
gerçekleşebilmesi için gelişmişülkelerde olduğu gibi, ülkemizde de eğitime yönelik kalite standartlarının belirlenmesi ve bu
standartlara göre okul öncesi eğitimin yapılandırılmasıgerekmektedir.
Fiziksel çevre şartlarının nitelikli olmasının çocukların öğrenmesine yaptığıkatkıkadar, motor becerilerini, fiziksel ve duygusal
gelişimlerini de güçlü bir şekilde etkilediği dikkate alınırsa; bu unsura ilişkin standartların belirlenmesi bu alan için öncelik
gerektirmektedir. Bu durum, Türkiye’de okul öncesi eğitimde fiziksel çevreye ilişkin kalite standartlarının belirlenmesine yönelik
yapılan bu araştırmanın çıkışnoktasınıoluşturmuştur.
Bu araştırmanın genel amacı; 3-6 yaşçocuklarına eğitim veren okul öncesi eğitim kurumlarında sistemin kalitesini etkileyen
fiziksel çevreye yönelik kalite standartlarını, eğitimin ortak paydaşlarıolan veli, öğretmen ve yönetici görüşlerine dayalıolarak tespit
etmektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmışolup, çalışma örneklemini, Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı
Meram, Selçuklu ve Karatay merkez ilçelerin de bulunan toplam 15 bağımsız resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumları
oluşturmaktadır. Bu kurumlardan toplam 538 veli ve toplam 66 öğretmen ve yönetici çalışmaya dahil olmuştur. 7 boyut ve 80
maddede oluşan fiziksel çevre standartlarının uygunluğunun belirlenmesi için tüm paydaşların görüşlerine başvurulmuştur. Elde
edilen veriler SPSS programında uygun istatistiksel testler kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda önerilen bütün
ifadelerin paydaşlar tarafından standart olarak “uygun” olarak kabul edildiği görülmüştür.
öncesi eğitimi, günümüz bilimsel ve teknolojik gelişmelerin sağladığıimkânlarla, artık yalnızca ailenin vereceği bir eğitim olmaktan
çoktan çıkmıştır.
Çocukların gelişimlerine uygun olarak tasarlanmış, yapılandırılmışve düzenlenmişolan eğitim ortamlarında nitelikli
eğitmenlerle gerçekleştirilecek eğitimin kalitesi, çocuklara olabilecek en iyi başlangıcısağlama açısından önemlidir. Bu durumun
gerçekleşebilmesi için gelişmişülkelerde olduğu gibi, ülkemizde de eğitime yönelik kalite standartlarının belirlenmesi ve bu
standartlara göre okul öncesi eğitimin yapılandırılmasıgerekmektedir.
Fiziksel çevre şartlarının nitelikli olmasının çocukların öğrenmesine yaptığıkatkıkadar, motor becerilerini, fiziksel ve duygusal
gelişimlerini de güçlü bir şekilde etkilediği dikkate alınırsa; bu unsura ilişkin standartların belirlenmesi bu alan için öncelik
gerektirmektedir. Bu durum, Türkiye’de okul öncesi eğitimde fiziksel çevreye ilişkin kalite standartlarının belirlenmesine yönelik
yapılan bu araştırmanın çıkışnoktasınıoluşturmuştur.
Bu araştırmanın genel amacı; 3-6 yaşçocuklarına eğitim veren okul öncesi eğitim kurumlarında sistemin kalitesini etkileyen
fiziksel çevreye yönelik kalite standartlarını, eğitimin ortak paydaşlarıolan veli, öğretmen ve yönetici görüşlerine dayalıolarak tespit
etmektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmışolup, çalışma örneklemini, Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı
Meram, Selçuklu ve Karatay merkez ilçelerin de bulunan toplam 15 bağımsız resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumları
oluşturmaktadır. Bu kurumlardan toplam 538 veli ve toplam 66 öğretmen ve yönetici çalışmaya dahil olmuştur. 7 boyut ve 80
maddede oluşan fiziksel çevre standartlarının uygunluğunun belirlenmesi için tüm paydaşların görüşlerine başvurulmuştur. Elde
edilen veriler SPSS programında uygun istatistiksel testler kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda önerilen bütün
ifadelerin paydaşlar tarafından standart olarak “uygun” olarak kabul edildiği görülmüştür.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.