Kadın Eğitiminin Ekonomik Büyümedeki Rolü: Türkiye Örneği
Öz
Eğitim, ekonomik gelişimini etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Ülkelerin hiçbiri eğitimi görmezden gelerek ekonomik
kalkınmayıbaşaramamaktadır. Eğitim insanların refahıve yaşam şartlarınıbireysel ya da toplumsal olarak sosyal faydalarını
arttırarak geliştirmekte, insanların yeteneklerini, becerilerini, yaratıcılıklarını, verimliliklerini, hayal gücünü, bilgilerini ve aynı
zamanda teknolojik gelişmeleri artırır. Tüm bu kritik noktalar sonucunda, eğitimin toplumun refah düzeyinin arttırarak Türkiye’de
hem sosyal hem de ekonomik ilerleme üzerinde önemli etkisi bulunmaktadır ve karşılaşılan birçok eğitim reformlarıile öğrenim
gelişimi için gerekli özellikler ve problemler kadın bakışaçısıyla incelenmektedir. Bu çalışma insan sermayesi kuramıalanında kısa
bir bakışniteliğindedir. Aynızamanda ekonomik büyüme, GSMH, okuma-yazma, doğurganlık ve kadınların işgücüne katılım
üzerinde eğitimin rolü incelenmektedir.
Literatürün eleştirisel bir değerlendirmesinde eğitimin, insan sermayesinin bir belirleyicisi olduğunu ortaya koymuştur. Bu
çalışma Türkiye’de yapılan birçok eğitim reformlarıile eğitim gelişimi için istenilen özellikleri ve kadınların karşılaştıkları
problemleri incelemektedir. İnsan sermayesi kuramıile birlikte ekonomik kalkınma, GSYIH, okuma-yazma, doğurganlık ve
işgücüne katılım oranıüzerinde eğitimin rolünü vurgulamaktadır. Eğitimin insan sermayesinin bir belirleyicisi olduğu Zaman serisi
kullanılarak değişkenler yardımıyla açıklanmıştır. Beşeri sermaye olarak eğitimin yaşam standartlarınıve ekonomik büyümeyi
Türkiye'de bir toplum olarak nasıl etkilediği konusunda teorik ve ampirik literatüre burada özellikle yer verilmektedir. Yapılan
analiz neticesinde kadınların eğitim düzeyi arttıkça, doğurganlık oranının düşeceği ve ekonomik büyümenin artacağı
gözlemlenmiştir. Sürdürülebilir ekonomik büyümenin sağlanmasıiçin, Türkiye’de kadın eğitimine önem vermek gerekmektedir.
kalkınmayıbaşaramamaktadır. Eğitim insanların refahıve yaşam şartlarınıbireysel ya da toplumsal olarak sosyal faydalarını
arttırarak geliştirmekte, insanların yeteneklerini, becerilerini, yaratıcılıklarını, verimliliklerini, hayal gücünü, bilgilerini ve aynı
zamanda teknolojik gelişmeleri artırır. Tüm bu kritik noktalar sonucunda, eğitimin toplumun refah düzeyinin arttırarak Türkiye’de
hem sosyal hem de ekonomik ilerleme üzerinde önemli etkisi bulunmaktadır ve karşılaşılan birçok eğitim reformlarıile öğrenim
gelişimi için gerekli özellikler ve problemler kadın bakışaçısıyla incelenmektedir. Bu çalışma insan sermayesi kuramıalanında kısa
bir bakışniteliğindedir. Aynızamanda ekonomik büyüme, GSMH, okuma-yazma, doğurganlık ve kadınların işgücüne katılım
üzerinde eğitimin rolü incelenmektedir.
Literatürün eleştirisel bir değerlendirmesinde eğitimin, insan sermayesinin bir belirleyicisi olduğunu ortaya koymuştur. Bu
çalışma Türkiye’de yapılan birçok eğitim reformlarıile eğitim gelişimi için istenilen özellikleri ve kadınların karşılaştıkları
problemleri incelemektedir. İnsan sermayesi kuramıile birlikte ekonomik kalkınma, GSYIH, okuma-yazma, doğurganlık ve
işgücüne katılım oranıüzerinde eğitimin rolünü vurgulamaktadır. Eğitimin insan sermayesinin bir belirleyicisi olduğu Zaman serisi
kullanılarak değişkenler yardımıyla açıklanmıştır. Beşeri sermaye olarak eğitimin yaşam standartlarınıve ekonomik büyümeyi
Türkiye'de bir toplum olarak nasıl etkilediği konusunda teorik ve ampirik literatüre burada özellikle yer verilmektedir. Yapılan
analiz neticesinde kadınların eğitim düzeyi arttıkça, doğurganlık oranının düşeceği ve ekonomik büyümenin artacağı
gözlemlenmiştir. Sürdürülebilir ekonomik büyümenin sağlanmasıiçin, Türkiye’de kadın eğitimine önem vermek gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler
Eğitim, Ekonomik Büyüme, Doğurganlık Oranı, KİKO, İşgücü Verimliliği
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.