Girişimci Liderlik Davranışının Çalışan Yaratıcılığına Etkisi

Kürşad Zorlu, Fatma Tetik

Öz


Örgütlerde girişimci davranışların önemini artırması araştırmacıları bu konudaki çalışmalara yöneltmektedir. Bu çerçevede kurumsal girişimciliği ve liderliği aynı anda kullanmak için, “girişimci liderlik” olarak adlandırılan yeni bir araştırma konusu oluşturulduğu görülmektedir.  Girişimci liderliğin sonuçları sadece liderin davranışlarına değil, aynı zamanda çevresel ve örgütsel özelliklerinin yanı sıra çalışanların özellikleri ve davranışlarına bağlıdır. Bu çalışmada, girişimci liderlik davranışının çalışan yaratıcılığı üzerindeki etkisi incelenmektedir.  Girişimcilik liderlik, üzerinde daha fazla çalışılmış genel liderlik teorilerine göre yeni ve geliştirilmeye açık bir görünüm arz etmektedir. Girişimci liderlik alanında iki büyük araştırma boşluğu bulunmaktadır. Bunlardan biri, girişimci liderliğin kavramsal gelişimi üzerine sınırlı sayıda araştırma olması, diğeri ise girişimcilik ve liderlik arasında sınırlı temalar ve eğilimlere yönelik araştırmaların varlığıdır. Literatürde girişimci liderliğin sınırlı bir inceleme alanı bulmuş olması çalışmanın göreli katkısı bakımından önemlidir. Bu kapsamda öncelikle girişimci liderlik ve çalışan yaratıcılığı hakkında kavramsal çerçeve sunulmakta, ardından araştırma kısmında gerçekleştirilen anket uygulamasına yönelik bulgu ve sonuçlar ortaya konulmaktadır. Araştırmada nicel veri analizi uygulanmıştır. Araştırma modelindeki değişkenler arası ilişkiler, SPSS 22.0 ve AMOS 24 paket programları ile çözülmüş, ilgili bulgular elde edilmiştir. Geçerlilik testi için doğrulayıcı faktör analizi, güvenilirlik için Cronbach’s Alpha değerlerine bakılmış ve dağılımın normal olduğu görülmüştür. Ayrıca kurulan yapısal eşitlik modeli ile olası etkinin varlığı ve düzeyi tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde çalışanların işyerinde girişimci liderlik davranışına yönelik algıları pozitif yönde arttığında yaratıcılık düzeylerinin de kısmen artabileceği tespit edilmiştir. Örgütlerde girişimci liderliğin yükselmesi yeni fikirler oluşturma, yeni üretim teknikleri geliştirme ve örgütsel yaratıcılığın güçlenmesinde etkili bir yöntem olarak kullanılabilir. Çalışmadan elde edilen bulgular ve doğrulanan ilişkinin daha geniş ölçekte uygulanması ve irdelenmesi literatür açısından daha katkı sağlayıcı olacaktır.


Anahtar Kelimeler


Girişimcilik, Girişimci Liderlik, Yaratıcılık, Çalışan Yaratıcılığı

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Akkaş, E. (2013). Bilim ve sanat merkezlerindeki uyum ve destek eğitimi programlarının üstün yeteneklilerde yaratıcılığa etkisi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), 108-116.

Alvarez, S. A. ve Barney, J. B. (2002). Resource-based theory and the entrepreneurial firm. İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, U K: Blackwell Publishing, Oxford, 89-105.

Amabıle, T. M., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J. ve Herron, M. (1996). Assessing the work environment for creativity. Academy of Management Journal, 39, 1154-1184.

Angela, G. (1997). The art of leadership. Management, 44(11), 120-121.

Antonakis, J. B. J. ve Autio, E. (2006). Entrepreneurship and leadership. İçinde. The Psychology of Entrepreneurship. SIOP Organizational Frontiers Series. Eds. J. R. Baum, M. Frese and R. A. Baron. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 189-208.

Bagheri, A. (2017). The impact of entrepreneurial leadership on innovation work behavior and opportunity recognition in high-technology SMEs, Journal of High Technology Management Research, 1-8.

Bakan, İ. (2004). Çağdaş yönetim yaklaşımları-ilkeler, kavramlar ve yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayınları.

Balay, R. (2010). Öğretim elemanlarının örgütsel yaratıcılık algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 41-78.

Bharadwaj, S. ve Menon, A. (2000). Making innovation happen in organizations: individual creativity mechanism, organizational creativity mechanism or both?. Journal of Product Innovation Mangement, 17, 424-434.

Cogliser, C. C. ve Brigham, K. H. (2004). The intersection of leadership and entrepreneurship: mutual lessons to be learned. The Leadership Quarterly, 15, 771-799.

Cengiz, E., Acuner, T. ve Baki, B. (2006). Liderlerin sahip oldukları duygusal zekanın örgütsel yaratıcılık üzerindeki etkileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 421-432.

Chang, W. ve Chiang, Z. H. (2007). A study on how to elevating organizational creativity of design organization. International association of societies of design research. The Hong Kong Polytechnic University.

Chen, J. ve Chen, I. S. (2012). Creative-oriented personality, creativity improvement, and innovation level enhancement. Quality and Quantity, 26, 1625-1645.

Covin, J. G. ve Slevin, D. (2002). The entrepreneurial imperatives of strategic leadership, İçinde, M. A. Hitt, R. D. Ireland, S. M. Camp ve D. L. Sexton (Editörler). Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, U K: Blackwell Publishing, Oxford, Blackwell Publishers, 309-327.

Daft. R. (2000). Management. 5. Baskı: Dryden Press.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.