Kargo Hizmetlerinin Pazarlanmasında Tüketici tercihlerini Etkileyen Faktörler: Malatya’da Bir Alan Çalışması

Ahmet ÜNAL, Mustafa YÜCEL

Öz


Toplumların ekonomik kalkınma sürecinde hizmetler sektörü, iktisadi gelişmeye katkısıbakımından en önemli sektörler
içerisinde yer almaktadır. Taşımacılık hizmetleri ise, hizmetler sektörü içerisinde yarattığıkatma değer, istihdam ve diğer ekonomik
göstergeler açısından önemli bir konuma sahiptir. Özellikle günümüzde ekonomik globalizasyonun tüm sektörlerde etkisini
hissettirmesiyle birlikte hizmetler sektörü içerisinde taşımacılığın önemi daha fazla artmıştır. Küreselleşme ile birlikte hemen her
alanda görülen değişim ve gelişim işletme dünyasınıda etkisi altına almıştır. İşletmeler artan rekabet baskısıaltında günümüzün
bilinçli tüketicilerinin gözünde fark edilebilir olmaya çalışmaktadır. Fark edilebilme ile birlikte tercih edilmek ve bunda sürekliliği
sağlayabilmek “tüketici odaklı” yaklaşımların benimsenmesini gerekli kılmaktadır. Bu noktada lojistik faaliyetler ve kargo
hizmetlerinin sunumu büyük bir önem kazanmaktadır.
Türkiye birçok alanda kavramlarıyabancıkaynaklardan edinmiştir. Bu da beraberinde sınıflandırma ve tanımlama yapmada ya
da uluslararasıboyutta karşılaştırma yapma da bazızorluklarıberaberinde getirmektedir. Yabancıkaynaklarda, kargo; öncelikli
olarak denizyolu ve havayolu sektörlerinde kullanılan ve “yük” kelimesinin diğer bir manası şeklinde tanımlanmaktadır.Kargo ve
kargo işletmecisi kavramlarıTürkiye’de ise, kargo, “Tekparçada en fazla yüz kilo gramıgeçmeyen genellikle ambalaj ve kap
içerisinde olan küçük boyutlu koli, sandık, paket gibi parça eşya” şeklinde tanımlanırken, kargo işletmecisi ise, “bağımsız bir iş
yerinin kullanma hakkına sahip olan ve kargoyu teslim alarak kısa sürede gönderilene ulaştırmak amacıyla kendi gözetimi ve
denetimi altında yükleme, boşaltma, depolama, istifleme, aktarma ve gönderilene teslim gibi hizmetleri yerine getiren, taşımayı
yapan ve ya yaptıran ve bundan doğacak sorumluluğu üstlenen kişi” şeklinde tanımlanmaktadır.
Hizmetlerin pazarlanmasında karşılaşılan sorunlar çok değişik ve çözümleri daha zordur. Bir hizmet sektörü olan taşımacılık,
ülke içinde ve dışında sosyal, ekonomik ve politik kararlardan etkilenen sektörlerin basında gelmektedir. Sektörün oluşumu,
gelişimi ve yönlendirilmesi değişken faktörlere bağlıdır. Taşımacılık bir hizmet üretimidir. Hizmeti sunan; taşıyıcılar, acenteler,
sigorta
İsletmeleri ve gümrük komisyoncularıbirbirleriyle iliksi ve işbirliği içersindedirler. Bu isletmelerin faaliyetleri birbirinden
ayrılmaz bir bütündür. Sektörde rekabet fiyata dayalıdır. Kargo şirketlerinin pek çoğu hizmette kalite ile değil, daha ucuz tasıma
mantığıile hareket etmektedirler. Bu durum hizmette kaliteyi olumsuz yönde etkilemektedir.
Türkiye’de kargo taşımacılık hizmetlerine yönelik araştırmaların yok denecek kadar az olması, bu çalışmanın yapılmasında en
önemli teşvik edici unsur olmuştur. Bu çalışmanın temel hedefi: araştırmacıların ilgisini bu alana çekmek ve mevcut koşullarda
sunulan kargo taşımacılık hizmetlerinin pazarlanmasıve kalitesi ile ilgili incelemelerde bulunmaktır. Çalışmada hedeflenen nihai
sonuç: kargo taşımacılık hizmetlerinin pazarlanmasıve hizmet kalitesinin geliştirilmesi konusunda kargo firmalarına yol göstermek
ve çözüm önerilerinde bulunmaktır.. Çalışmanın ana kütlesini Malatya ilinde bulunan İnönü Üniversitesi bünyesinde görev
yapmakta olan akademik personel oluşturmaktadır. Konu üzerine literatürde çok az çalışma bulunmasınedeniyle bu çalışma
sonucunda elde edilen verilerin sektör ve araştırmacılar için yararlıbir kaynak olabileceği düşünülmektedir.


Anahtar Kelimeler


Lojistik, Kargo Hizmetleri, Hizmetlerin Pazarlanması, Tüketici tercihleri

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.