Assessment Of Basic Mathematics Achievements Of Students At The Vocational School Of Technical Sciences

Levent Civcik, Mustafa KISA, Mehmet Ali Lorasokkay

Öz


Özet

Meslek Yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilere, teorik ve pratik olmak üzere iki yöntem kullanılarak dersler verilmektedir. Temel Matematik de teorik kapsama giren oldukça önemli derslerden birisidir. Meslek Yüksekokulları temelde nitelikli ara eleman ihtiyacını karşılamak amacıyla kurulduğu düşünüldüğünde, matematiğin önemi yadsınamaz.

Yapılan bu çalışmada,  öğrencilerin matematik dersine olan bakış açıları ve bu dersteki başarıyı etkileyen faktörler incelenmeye çalışılmıştır. Özellikle sınavlı ve sınavsız geçişle gelen öğrencilerin başarı durumları ele alınarak değerlendirmeler yapılmıştır. Bu çalışmada, Selçuk Üniversitesi TBMYO Bilgisayar Programcılığı Bölümünde okuyan öğrencilere çeşitli sorular yöneltilerek değerlendirmeler yapılmıştır.

Yapılan bu çalışmanın sonucunda, öğrencilerin matematiğe olan bakış açıları ve değerlendirmeleri ortaya konulmuştur.  Verilerin toplanması sürecinde,  öğrencilerin matematik dersine olan bakış açılarını belirlemek için hazırlanmış bir anket çalışmasından ve öğrenci işlerinden alınan istatistiki velilerinden faydalanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Likert Ölçeği değerlendirme aralığı kullanılarak sonuçlara gidilmiştir.

Abstract

Students attending Vocational Schools of Higher Education are given courses suing two methods, namely theoretical and practical. Basic Mathematics is one of the highly important courses that fall within the group of theoretical courses. Importance of mathematics cannot be denied given that Vocational Schools of Higher Education were established to meet the need for qualified intermediate staff members.

This study aimed to investigate students’ views concerning mathematics course and factors affecting success in this course. Assessments were made, especially taking into account the achievements of students who were admitted through examination and those who were admitted through open admission. In this study, evaluations were made on the basis of various questions asked of students attending Selcuk University Vocational School of Technical Sciences (VSTS) Department of Computer Programming.

As a result of this study, students’ points of views concerning mathematics and their assessments in this regard were revealed. In the process of data collection, a questionnaire which was prepared in an effort to determine students’ views regarding the mathematics course and statistical data obtained from the Office of Students Affairs were made use of. Likert Scale assessment range was used in the evaluation of the data to arrive at conclusions.


Anahtar Kelimeler


Matematik Eğitimi, Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, Sınavlı-Sınavsız Geçiş. Mathematics Education, Vocational School of Technical Sciences, Admission through Examination-Open Admission.

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.