TÜRK EDEBİYATINDA MİTOLOJİ ARAYIŞLARI

SENA KÜÇÜK

Öz


 

Öz

Türk edebiyatı Tanzimat’la birlikte köklü bir dönüşüme uğrar. Bu süreçte mitolojik yapı da yön değiştirir. Batı edebiyatına eklemlenen Türk edebiyatı da bu yolla Yunan mitolojisiyle dolaylı olarak temasa geçer.

Çeviriler, Yunan mitolojisinin ilk yansıdığı verilerdir. Telif eserlerde de mitolojik imajlar görülmeye başlar. Bu eğilim başlangıçta bilinçli ve güçlü bir kanal oluşturmaz. Fakat Şemseddin Sami ile Nabizâde Nâzım’ın Esâtir adlı çalışmaları, Abdülhak Hâmit’in şiirlerine ve tiyatrolarına, Ahmet Mithat Efendi’nin romanlarına yansıyan mitolojik unsurlar Yunan mitolojisini Türk edebiyatına açar. Bu ilk dönem eserlerinde mitolojiye karşı ihtiyatlı bir tutum gözlenir. Klasikler tartışmasıyla mesele edebiyat ortamında yer edinmeye başlar.

Yahya Kemal ve Yakup Kadri’nin Nev-Yunanilik oluşumu mitolojinin daha etraflı şekilde incelenmesine zemin hazırlar. Yahya Kemal Yunan mitolojisini Akdeniz havzası medeniyetinin sonucu olarak değerlendirir. Nev-Yunanilik, mitolojiye, Tanzimat’taki aktarmacılığın ötesinde, bilinçli bir kaynaklara gitme anlayışı, Yahya Kemal’in, şiirini üzerine kuracağı sağlam bir temel arayışıdır. Fakat arayış düzeyinde kalır. Yakup Kadri ise eski Yunan’a bağlılığını, romanlarında üslup özelliği olarak sürdürür.

Salih Zeki Aktay’ın mitolojik şiirleri Türk edebiyatında farklı bir hat oluşturur.

Türk edebiyatının Yunan mitolojisine kayan doğrultusu, Yunan mitolojisinin kaynağı durumundaki Yunan klasiklerini örnek almasını öngören Türkçü yazarlar tarafından da pekiştirilir. Türk mitolojisi de Ziya Gökalp tarafından gündeme getirilir ve ana hatları belirlenir.

1940’lar, Türk edebiyatında hümanizma ve onun sanatsal karşılığı olan mitolojinin yükselişe geçtiği yıllardır. Hasan Âli Yücel’in iradesiyle devlet politikası olarak başlatılan yoğun tercüme faaliyetiyle Yunan klasikleri herkes için okunur hale gelir. İnsan ve Yücel dergileri hümanist düşüncenin lokomotifi olur. Bu dergiler etrafında Hilmi Ziya Ülken, Sabahattin Eyuboğlu, Orhan Burian, Selahattin Batu, Füruzan Hüsrev Tökin gibi aydınlanmacı yazarlar Türk hümanizmasının teorisini kurarlar. Avrupa’da Rönesans’a yol açan hümanist düşüncenin Yunan değil Anadolu kaynaklı olduğu tezini savunan Mavi Anadoluculuk bu çizgide gelişir. Akımın öncüsü Halikarnas Balıkçısı, antik kültürün Türk edebiyatına yerleşmesinde önemli bir işlev yüklenmiştir. Azra Erhat, Sabahattin Eyuboğlu ve İsmet Zeki Eyuboğlu da diğer önemli isimleridir.

 

 


[1] Dr., Selçuk Üniversitesi, senayaman@selcuk.edu.tr


Anahtar Kelimeler


Anahtar Kelimeler: Türk edebiyatı, mitoloji, Nev-Yunanilik, Mavi Anadolu akımı.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Kaynaklar

Adıvar, A. Adnan (2000), Osmanlı Türklerinde İlim, 6. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.

Akı, Niyazi (2001), Yakup Kadri Karaosmanoğlu (İnsan-Eser-Fikir-Üslûp), İstanbul: İletişim Yayınları.

Aktay, Salih Zeki ([1948]), Faydalı Kitap Sayı 14: Mitoloji, İstanbul: Varoğlu–Ülkü Yayınevleri.

Anday, Melih Cevdet (1974), Yeni Tanrılar, İstanbul: Çağdaş Yayınları.

Andı, M. Fatih (1995), Ara Nesil Şairi Mehmed Celâl, İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.

Ayvazoğlu, Beşir (1995), Eve Dönen Adam, İstanbul, Ötüken Neşriyat.

Batu, Selahattin (Aralık 1955), “Elgin Mermerleri”, Yücel, Sayı: 2, s. 77-78.

Baudouin, Charles (Ocak 1950), “Hümanzima Üzerine”, Çev: F. Ocaktan, Yücel, Yeni Seri Cilt: 1, S: 1, s. 17.

Beyatlı, Yahya Kemal (1971), “Bir Kitâb-ı Esâtîr”, Edebiyâta Dair, İstanbul: Yahyâ Kemal Enstitüsü Yayınları, s. 172-174.

Burian, Orhan (2004), Denemeler Eleştiriler, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.

Burian, Orhan (Nisan 1940), “Humanisma ve Biz I”, Yücel, Yıl: 6, Cilt: 11, Sayı: 62, s. 71-72.

Burian, Orhan (Mayıs 1940), “Humanisma ve Biz II”, Yücel, Yıl: 6, Cilt: 11, Sayı: 63, s. 121-122.

Burian, Orhan (Haziran 1940), “Humanisma ve Biz III”, Yücel, Yıl: 6, Cilt: 11, Sayı: 64, s. 171-173.

Demirci, Neşe (Bahar 2011), “Mitoloji ve Şiir’in İzinde Ahmet Midhat Efendi’nin Mitolojiye Dair Görüşleri”, Türklük Bilimi Araştırmaları, S: 29, s. 103-120.

Doğan, Mehmet Can (2013a), “10: Modern Türk Edebiyatında Mitoloji”, Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları, 2. Basım, Eskişehir: AÖF Yayınları, s. 216-244.

Doğan, Mehmet Can (2013b), Hümanist Bir Kültür Projesi: İnsan Dergisi, Ankara: Kurgan Edebiyat Yayınları.

Enginün, İnci (1999), Mukayeseli Edebiyat, 2. Basım, İstanbul: Dergâh Yayınları.

Enginün, İnci (Haziran 2010), “Ahmet Midhat Efendi’nin Mitoloji Görüşleri”, Türk Edebiyatı, S: 440, s. 11-14.

Erhat, Azra (1969), Ecce Homo – İşte İnsan, İstanbul: Remzi Kitabevi.

Erhat, Azra (1976), Homeros, İstanbul: Cem Yayınevi.

Erhat, Azra (Ağustos 1980), “Halikarnas Balıkçısı’nda Sözlü Gelenek, Yazılı Gelenek”, Türk Dili, S: 344, s. 275-282.

Ertop, Konur (1966), “Sanatımızda Bereketli Bir Kaynak: Mitologya”, Memet Fuat’ın Seçtikleri – Türk Edebiyatı 1966, İstanbul: de Yayınevi, s. 80-84.

Eyuboğlu, İsmet Zeki (1998), Anadolu Üçlemesi 2: Anadolu Mitolojisi, İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.

Eyuboğlu, Sabahattin (1999), Mavi ve Kara, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Gökalp, Ziya (1981), “Tevfik Fikret ve Rönesans”, Makaleler V, Haz: Rıza Kardaş, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, s. 173-177.

Gökalp, Ziya (1990), Türkçülüğün Esasları, Haz: Mehmet Kaplan, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

[Gökalp, Ziya] (1999), “Yeni Hayat ve Yeni Kıymetler”, Genç Kalemler Dergisi, Hazırlayanlar: İsmail Parlatır, Nurullah Çetin, İstanbul: TDK Yayınları, s. 236-239.

Halikarnas Balıkçısı (Haziran 1971), “Halikarnas Balıkçısı’yla Bir Konuşma”, Konuşan: Neyzar Karahan, Yeditepe, Yıl: 22, S: 182 (378), s. 7.

Halikarnas Balıkçısı, (1985), Merhaba Anadolu, 3. Basım, İstanbul: Bilgi Yayınevi.

Halikarnas Balıkçısı (1993), Düşün Yazıları, 4. Basım, İstanbul: Bilgi Yayınevi.

Halikarnas Balıkçısı (1994), Hey Koca Yurt, 5. Basım, İstanbul: Bilgi Yayınevi.

Halikarnas Balıkçısı (1995), Anadolu Tanrıları, 7. Basım, İstanbul: Bilgi Yayınevi.

Halikarnas Balıkçısı, (1996), Sonsuzluk Sessiz Büyür, 3. Basım, İstanbul: Bilgi Yayınevi.

Halikarnas Balıkçısı (1998), Anadolu Efsaneleri, 9. Basım, İstanbul: Bilgi Yayınevi.

Halikarnas Balıkçısı (2002), Anadolu’nun Sesi, 6. Basım, İstanbul: Bilgi Yayınevi.

Kaplan, Mehmet (1997), Şiir Tahlilleri 1 (Tanzimat’tan Cumhuriyet’e), 14. Basım, İstanbul: Dergâh Yayınları.

Kaplan, Mehmet (1999), Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 1, 5. Basım, İstanbul: Dergâh Yayınları.

Kaplan, Ramazan (1998), Klasikler Tartışması (Başlangıç Dönemi), Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.

Nâbizâde Nâzım (1961), “Esâtîr”, Hikâyeler – Külliyât II, Baskıyı Hazırlayan: Aziz Behiç Serengil, Ankara: Dün – Bugün Yayınevi, s. 237-250.

Okay, Orhan (1975), Batı Medeniyeti Karşısında Ahmed Midhat Efendi, Ankara: Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını – Baylan Matbaası.

Oktay, Ahmet (1993), Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı (1923-1950), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Ömer Seyfettin (2001a), Bütün Eserleri Makaleler I, Hazırlayan: Hülya Argunşah, İstanbul: Dergâh Yayınları.

Ömer Seyfettin (2001b), Bütün Eserleri: Makaleler 2, Tercümeler, Hazırlayan: Hülya Argunşah, İstanbul: Dergâh Yayınları.

Özdenoğlu, Şinasi (Ekim 1945), “Hümanismanın Gerçek Mânası”, Yücel, Yıl: 12, Cilt: 19, Sayı: 108, s. 40-45.

Saba, Ziya Osman (1 Nisan 1939), “Son Eseri Münasebeti ile Şair Salih Zeki Aktay ve Türk şiirinde Elenizm Cereyanı”, Varlık, S: 138, s. 212-213.

Şemseddin Sami (2004), Esatir – Dünya Mitolojisinden Örnekler, Hazırlayan: Cengiz Batuk, İstanbul: İnsan Yayınları.

Tanju, Sadun (1983), Yahya Kemal ve Halikarnas Balıkçısı, İstanbul: Arpaz Matbaası.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (1988), 19’uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, 7. Basım, İstanbul: Çağlayan Kitabevi.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (2000), Edebiyat Üzerine Makaleler, 6. Basım, İstanbul: Dergâh Yayınları.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (2001), Yahya Kemal, İstanbul: YKY.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (2002), Edebiyat Dersleri, Hazırlayan: Abdullah Uçman, İstanbul: YKY.

Tarakçı, Celal (1994), Muallim Nâcî Efendi ve Eserlerinden Seçmeler, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Toker, Şevket (1982), “Edebiyatımızda Nev-Yunânîlik Akımı”, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Türk Dili ve Araştırmaları Dergisi, S: 1, İzmir, s. 135-163.

Toker, Şevket (1991), “Tanzimat’tan Nev-Yunânîlik Akımına Kadar Eski Yunan ve Latin’e Duyulan Övgü”, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, S: VI, İzmir, s. 35-45.

Tökin, Füruzan Hüsrev (Mart 1950), “Yunan Kültürünün Kaynağı Anadolu’dur”, Yücel, Yeni Seri, Cilt: 1, Sayı: 3, s. 36-37.

Tökin, Füruzan Hüsrev (Haziran 1950), “Bizde Hümanizma”, Yücel, Yeni Seri, Cilt: 1, Sayı: 6, s. 43-44.

Yöntem, Ali Canip (2005), Prof. Ali Canip Yöntem’in Yeni Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, Konya: Tablet Yayınları.

Yücel, Hasan Âli (2008), Edebiyat Tarihimizden, 2. Basım, İstanbul: İletişim Yayınları.

Yücel, Hasan Âli (19 Mart 1945), “[Sunuş]”, Tercüme, C: 5, S: 29-30, s. I-IV.

Yücel, (Mart 1940), “Müşterek Yazımız”, Yücel, Yıl: 6, Cilt: 11, Sayı: 61, s. 6-7.

Yüksel, Süheylâ (2012), Türk Edebiyatında Yunan Antikitesi, 2. Basım, Ankara: Asitan Kitap.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.