ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA İNTERNET ORTAMINDA GİYSİ ALIŞVERİŞİNİN YAYGINLAŞMASI

Saliha AĞAÇ, Cansu ÖZGÖREN SOLAK

Öz


Gelişen teknoloji ile iletişim ağının büyümesi dünya sınırlarını görünmez kılmıştır. Anlık iletişimler ve bilgi paylaşımı dünyanın insan elinde gittikçe küçülmesine ve küresel bir yapının oluşmasına ortam hazırlamıştır. Buna yardımcı olan ve hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelen internet kullanımı, ihtiyaçlar hiyerarşisinde temel ihtiyaçlar kadar önemli bir pozisyona yükselmiştir. Bireylerin alışveriş için mağazaya gitmeye gerek kalmadan, diledikleri zaman ve mekânda, ihtiyaç duydukları ürün ve hizmetleri satın almalarına imkân tanıyan internet ortamı hem üreticileri hem de tüketicilere çeşitli kolaylıklar sunmaktadır. Üreticilerin sanal ortamda reklamlarını kolayca yapabilmeleri de online alışverişi her geçen gün yaygınlaşmaktadır. Online alışverişe konu olan ürünlerden biri de giyimdir. TÜİK’ in 2014 yılı Nisan ile 2015 yılı Mart aylarını kapsayan on iki aylık dönem verilerine göre; internet üzerinden alışveriş yapan bireylerin satın aldıkları ürünlerin %57,4’ü giyim ve spor malzemesi oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin giyim ihtiyaçları karşılamada online alışveriş yapma sıklıklarını, karşılaştıkları problemleri, online alışverişi tercih etme nedenlerini, online alışverişin avantajlarını ve dezavantajlarını belirlemektir. Araştırmada amaca ulaşmak için genel tarama modeli, ölçme aracı olarak ise araştırmacılar tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini; Ankara’daki devlet üniversitelerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem grubu seçiminde basit rastlantısal yöntem kullanılmış ve ölçme aracı Ankara İlindeki ODTÜ, Ankara Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi ve Gazi Üniversitesinde öğrenim gören, 400 öğrenciye uygulanarak veriler toplanmıştır. Veriler SPSS 16.0 Programında analiz edilmiş, cinsiyetlere göre çapraz tablolara aktarılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda; üniversite öğrencilerinin online alışverişte en çok giyim ürünleri satın aldıkları, ödeme için banka/kredi kartı kullandıkları, online alışveriş yapmanın zaman ve mekan kısıtını ortadan kaldırdığı için öğrenciye avantaj sağladığı görülmüştür.


Anahtar Kelimeler


Giyim, Online Alışveriş, Üniversite öğrencileri

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Akgül, Aziz. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri SPSS Uygulamaları, Ankara,1997.

Cavlak, E. (2012). “Online alışveriş sitesi tercihinde etkili olan kriterlerin belirlenmesine ve önceliklendirilmesine yönelik bir karar modeli”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.

Fogg, Marnie. ve Steele,Valerie. Modanın Tüm Öyküsü, İstanbul, Hayalperest Yayınevi, 2014.

McAssey, Jacqueline ve Buckley, Clare. Moda Tasarımında Stil Yaratmak, İstanbul, Literatür Yayınları, 2013.

Özdamar, K., 2002. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir, Kaan Kitapevi,2002.

Özgüven, N. (2011). “Tüketicilerin online alışverişe karşı tutumları ile demografik özellikleri arasındaki ilişkinin analizi” , KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(21),s.47-54.

Sarı,S , Çetinkaya Bozkurt,Ö ve Kalkan,A .(2015), “Y kuşağının satın alma davranışları üzerinde sosyal medyanın etkisi”, 2.Ulusal Yönetim Bilişim Sistemleri Konferansı Atatürk Üniversitesi ,Erzurum ,8-10 Ekim .

Turan, H.A. (2008), “İnternet alışverişi tüketici davranışını belirleyen etmenler: geliştirilmiş teknoloji kabul modeli (e-tam) ile bir model önerisi”, Akademik Bilişim Konferansı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, 30 Ocak-1 Şubat.

TÜİK (2015),Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, Sayı:18660, Ankara.

Vuruşkan,A ve Yazgan Bulgun,E. (2008). “Kişiye özel üretim sistemleri ve made-to-measure uygulamaları”, Tekstil ve Mühendis Dergisi, 13 (64),s.12-19.

Yengin, D.A ve Sağıroğlu, Y.(2012). “Dijital ortamda marka iletişimi:tekstil sekötründe moda bloglarının tüketici üzerindeki etkisi” .The Turkish Journal of Desing ,Art and Communication - TOJDAC, 2 (3): 1-9.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.