Örgütsel Bilgi Paylaşımını Engelleyen Faktörler: Sağlık Sektöründe Bir Görgül Araştırma

Selma ALTINDİŞ, Veysel AĞCA

Öz


Sağlık hizmeti veren kurumlar bilgi temeline dayanan bir sektördür ve sağlık hizmetleri faaliyetleri ile ilgili işlemlerin her
aşamasında bilgiye gereksinim duyulur. Bu bilgilerin sağlık hizmetlerinin planlama, karar verme, uygulama, kontrol ve
değerlendirme temel işlevlerinde kullanılmasıya da bu işlevlerin doğru bir şekilde yerine getirilmesi için sağlık çalışanlarının etkin
bilgi paylaşımıfaaliyetini gerçekleştirmesi gerekir. Ancak etkin bilgi paylaşımıfaaliyetlerini önünde bir takım engeller söz
konusudur. Örgüt için bilgi paylaşımına yönelik engeller bu çalışmada üç temel başlıkta ele alınmaktadır. Söz konusu bu engeller;
bireysel, örgütsel ve teknolojik engellerdir.
Bu çalışma, sağlık hizmeti sunan bir üniversite hastanesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, örgüt içinde bilgi paylaşımına
yönelik bireysel, örgütsel ve teknolojik engellerin belirlenmesine yönelik sağlık profesyonellerinin (hekim, hemşire ve teknisyen)
görüşlerine yer verilmiştir. Sağlık profesyonellerinin konuya ilişkin görüşlerinin tespitinde ise yüz-yüze anket yöntemi kullanılmıştır.
Bu çalışma ile örgüt içinde bilgi paylaşımına yönelik bireysel, örgütsel ve teknolojik engellerin belirlenmesi ve sağlık
profesyonellerinin demografik özelliklerine göre bu engellerin farklılık gösterip göstermediği tespit edilmiştir.
Genel olarak araştırma kapsamındaki hastanede bilgi paylaşımına yönelik engellerle karşılaşıldığıve bu engeller içerisinde
anketi cevaplayan sağlık profesyonelleri en düşük düzeyde bireysel sonrasında ise örgütsel daha sıklıkla da teknolojik engellerin
görüldüğü algısına sahiptirler. Bu çalışmada demografik değişkenler açısından bilgi paylaşım engelleri değerlendirildiğinde
erkeklerin, evli çalışanların, orta ve ileri yaşgruplarının daha fazla bilgi paylaşım engeli algıladığıgörülmüştür. Bunların yanısıra
çalışma birimleri ve pozisyonlarıyönünden de bilgi paylaşım engellerinde algıların farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
Ayrıca yakın geçmişe kadar bu engellerin araştırılmasıve ortaya çıkarılmasıkonusunda da çok az sayıda araştırma
yürütülmüştür. Sağlık hizmeti sunan kurumlarda bu konuların araştırılması, sağlıklıbilgi paylaşımının gerçekleştirilmesini sağlaması
yanında hem bu engellerin nasıl ortaya çıktığınıanlaşılmasınıhem de yöneticilerin, çalışanlarının yeni davranışlar sergileyebilmesi
ve uygulama süreçlerini başarılıbir biçimde gerçekleştirebilmeleri için teşvik edici bir çevre, politika oluşturmaya katkıda
bulunacağıumulmaktadır.

Anahtar Kelimeler


Bilgi paylaşımı, bilgi paylaşımıengelleri, sağlık profesyonelleri, sağlık hizmetleri

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.