Avrupa Bütünleşmesi: Ticari Başarım Açısından Bir İrdeleme

Burak BEYHAN, Fikret ZORLU

Öz


Avrupa Birliği’nin (AB) en önemli hedeflerinden birisi olan bütünleşme değişik yön ve boyutlarıyla tanımlanabilir ve
ölçülebilir. Bu bakımdan, ilgilenilen konuya bağlıolarak, bütünleşme siyasal, toplumsal, kültürel ve iktisadi boyutlarıyla ayrıayrı
irdelenebilir. Bu çalışma, AB içerisindeki bütünleşmenin düzeyini ölçmek için üye ülkelerin ticari başarımlarına odaklanmaktadır.
Araştırma sonuçlarıAvrupa içerisindeki ticaret hacminin 1995-2006 yıllarıarasında AB’nin genişleme süreci boyunca arttığını
göstermektedir. Buna ilaveten, Avrupa içindeki ticaretin toplam ticaretten aldığıpay da artmıştır ki, bu durum iktisadi anlamda
birlik içinde belli düzeyde bir bütünleşmenin olduğunu açığa vurmaktadır. Bununla birlikte, önemli iktisadi bloklar üye ülkelerin
uzmanlaştıklarısektörlere göre irdelendiğinde AB dahil hiç bir küresel bloğun kendi içerisinde sektörel çeşitlilik bakımından yeterli
çeşitliliğe sahip olmadığıtespit edilmiştir. Araştırmada ülkeler arasındaki etkileşimlerin haritalanmasında etkin bir biçimde
Toplumsal AğyapıÇözümlemesi (TAÇ) araçlarıkullanılmıştır. Çalışmanın önemli bir diğer özelliği, hem AB’ye üye ülkeler arasında
hem de AB üyesi ülkeler ile diğer ülkeler arasındaki uluslararasıticaret örüntüsünün, TAÇ’daki araçlar zenginleştirilerek ve ülkelere
göre hakim sektörler belirginleştirilerek çözümlenmesidir.

Anahtar Kelimeler


Avrupa bütünleşmesi; ticari başarım; toplumsal ağyapıçözümlemesi

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.