FARKLI ANA BABA TUTUMLARININ ÇOCUKLARIN PSİKOSOSYAL TEMELLİPROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Ramazan ARI, Z.Şahin SEÇER

Öz


Bu araştırmada ana baba tutumlarının çocukların psikososyal temelli
problem çözme becerisine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın bağımlıdeğişkeni
psikososyal temelli problem çözme becerisidir. Bağımsız değişkeni ise farklıana
baba tutumlarıdır. Araştırma evreni olarak Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne
bağlıHazım Uluşahin İlköğretim Okulu öğrencileri alınmıştır. Örneklem olarak
ise bu okulun 6., 7., 8. sınıfına devam eden öğrenciler alınmıştır. Sınıfların şube
sayılarıbirden fazla olduğu için şube seçiminde tesadüfi küme örnekleme yoluna
gidilmiştir. Çocukların psikososyal temelli problem çözme becerisi Arıve Şahin’in
geliştirmişolduğu psikososyal temelli problem çözme ölçeği ile ölçülmüştür. Ana
baba tutumlarıise PARI (Aile hayatıve çocuk yetiştirme tutum ölçeği) ile
belirlenmiştir. Psikososyal temelli problem çözme ölçeğinden elde edilen toplam
ve alt puan ortalamalarının önem kontrolleri F ve t testleri ile yapılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgular maddeler halinde aşağıda özetlenmiştir.
1. Aşırıkoruyucu annelik, çocukların psikososyal temelli problem çözme
becerisini etkilemektedir. Aşırıkoruyucu annelik düzeyi azaldıkça çocukların
psikososyal temelli problem çözme becerisi puan ortalamasıda yükselmektedir.
2. Demokratik ana baba tutumu, çocukların psikososyal temelli problem
çözme becerisini etkilemektedir. Demokratik davranma düzeyi arttıkça
çocukların psikososyal temelli problem çözme becerisi puan ortalamasıda
yükselmektedir.
3. Ev kadınlığırolünü reddetme, çocukların psikososyal temelli problem
çözme becerisini etkilemektedir. Tamamen ev kadınlığırolünü reddeden anneler
ile kısmen ev kadınlığırolünü reddeden annelerin çocuklarının psikososyal
temelli problem çözme becerisi puan ortalamalarıarasında fark olmasına rağmen
0.05 düzeyinde anlamlıdeğildir. Ev kadınlığırolünü reddetme düzeyi azaldıkça
çocukların psikososyal temelli problem çözme becerisi puan ortalamalarıda
yükselmektedir.
4. Aile içi geçimsizlik, çocukların psikososyal temelli problem çözme
becerisini etkilemektedir. Geçimsizlik arttıkça çocukların psikososyal temelli
problem çözme becerisi puan ortalamalarıda düşmektedir. Şiddetli ve kısmen
geçimsiz olan ailelerin çocuklarının psikososyal temelli problem çözme becerisi
puan ortalamalarıarasında fark olmasına rağmen 0.05 düzeyinde anlamlı
değildir.
5. Baskı-disiplin, çocukların psikososyal temelli problem çözme becerisi puan
ortalamalarınıetkilemektedir. Baskı-disiplin azaldıkça çocukların psikososyal
temelli problem çözme becerisi puan ortalamalarıyükselmektedir.

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.