SELÇUK ÜNİVERSİTESİNDE ÖĞRENİM GÖREN BEDENSEL ENGELLİVE GÖRME ENGELLİÖĞRENCİLERİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK ÇAĞDAŞÖNERİLER
Öz
Ülkemizde nicel ve nitel yönden hızla gelişen üniversitelerimizin beklendik düzeyde engelli
öğrencilere yönelik destek hizmetlerinin onların ihtiyaç duyduğu şekilde yapılmasıve dolayısıyla
onların ihtiyaçlarının en iyi düzeyde karşılanabilmişolmasına karşın engelli öğrencilerin engelin
vermişolduğu sınırlılıklardan dolayıortaya çıkan farklıihtiyaçlarının beklendik düzeyde
karşılanamadığıgözlenmektedir. Yükseköğretimdeki engelli öğrencilere üniversite yönetimi
tarafından verilen desteğe rağmen engelli öğrencilerin engel kategorilerine göre ne tür bir hizmet
aldığıveya alacağıda yasal düzenlemelerde çok açık değildir. Bu bağlamda Selçuk Üniversitesinde
öğrenim gören engelli öğrencilerin de ihtiyaçlarıkarşılanmaya çalışılmasına rağmen, onların
ihtiyaçlarının beklendik düzeyde gerçekleşmediği gözlenmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın
amacı, Selçuk Üniversitesinde öğrenim gören engelli öğrencilerin karşılaştığıakademik ve psikososyal sorunlarıortaya çıkarmak, bu sorunların çözümüne yönelik çağdaşöneriler geliştirmek ve
bu alanda araştırma yapacaklara da ışık tutmaktır. Bu araştırmada Nitel Araştırma Yöntemlerinden
Görüşme Yöntemikullanılmıştır. Bu araştırmada veri toplamak için araştırmacıtarafından geliştirilen
‘YarıYapılandırılmışGörüşme Formu’kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemi ise, Selçuk
Üniversitesinin farklıFakülte ve Yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerden Yansız Atama
Yöntemiile seçilen 10 bedensel ve 10 görme engelli öğrenciden oluşmaktadır. Görüşmeler teyp
kaydediciler tarafından kaydedilerek her bir görüşmenin transcriptleri yapılmışve veriler Betimsel
Analizyöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, bedensel ve görme engelli
öğrencilerin ihtiyaçlarıen iyi şekilde karşılanmaya çalışılmasına karşın henüz beklenen seviyede
gerçekleşmemiştir.
öğrencilere yönelik destek hizmetlerinin onların ihtiyaç duyduğu şekilde yapılmasıve dolayısıyla
onların ihtiyaçlarının en iyi düzeyde karşılanabilmişolmasına karşın engelli öğrencilerin engelin
vermişolduğu sınırlılıklardan dolayıortaya çıkan farklıihtiyaçlarının beklendik düzeyde
karşılanamadığıgözlenmektedir. Yükseköğretimdeki engelli öğrencilere üniversite yönetimi
tarafından verilen desteğe rağmen engelli öğrencilerin engel kategorilerine göre ne tür bir hizmet
aldığıveya alacağıda yasal düzenlemelerde çok açık değildir. Bu bağlamda Selçuk Üniversitesinde
öğrenim gören engelli öğrencilerin de ihtiyaçlarıkarşılanmaya çalışılmasına rağmen, onların
ihtiyaçlarının beklendik düzeyde gerçekleşmediği gözlenmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın
amacı, Selçuk Üniversitesinde öğrenim gören engelli öğrencilerin karşılaştığıakademik ve psikososyal sorunlarıortaya çıkarmak, bu sorunların çözümüne yönelik çağdaşöneriler geliştirmek ve
bu alanda araştırma yapacaklara da ışık tutmaktır. Bu araştırmada Nitel Araştırma Yöntemlerinden
Görüşme Yöntemikullanılmıştır. Bu araştırmada veri toplamak için araştırmacıtarafından geliştirilen
‘YarıYapılandırılmışGörüşme Formu’kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemi ise, Selçuk
Üniversitesinin farklıFakülte ve Yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerden Yansız Atama
Yöntemiile seçilen 10 bedensel ve 10 görme engelli öğrenciden oluşmaktadır. Görüşmeler teyp
kaydediciler tarafından kaydedilerek her bir görüşmenin transcriptleri yapılmışve veriler Betimsel
Analizyöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, bedensel ve görme engelli
öğrencilerin ihtiyaçlarıen iyi şekilde karşılanmaya çalışılmasına karşın henüz beklenen seviyede
gerçekleşmemiştir.
Anahtar Kelimeler
Yükseköğrenimde Engelli Öğrenciler, Bedensel engelliler, Görme engelliler, Öğrenci sorunları, Çağdaşöneriler
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.