TEKNİK ÖĞRETMENLERDE YAŞAM DOYUMU İŞ DOYUMU VE MESLEKİ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ
Öz
Bu araştırma, teknik öğretmenlerin yaşam doyumu, işdoyumu ve tükenmişlik düzeylerinin
bazıdeğişkenlere göre anlamlıdüzeyde farklılaşıp farklılaşmadığınıbelirlemek ve aralarındaki
ilişkiyi ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin yaşam doyumlarıYaşam
Doyumu Ölçeği (Köker, 1991), işdoyumları, İşDoyumu Ölçeği (Hackman ve Oldham, 1980),
tükenmişlik düzeyleri ise Maslach Tükenmişlik Envanteri (Maslach ve Jackson, 1981), kullanılarak
belirlenmiştir. Araştırma grubunu Konya merkezinde görev yapan toplam 173 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmanın amacıdoğrultusunda elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir.
1. Öğretmenlerin cinsiyetlerine göre yaşam doyumu, tükenmişlik alt boyutlarıve işdoyumu
puan ortalamalarında anlamlıdüzeyde farklılaşma bulunmamıştır.
2. Yaşdeğişkenine göre, öğretmenlerin yaşam doyumları, kişisel başarısızlık ve işdoyumu
puanlarıanlamlıdüzeyde farklılaşmazken, duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma puan
ortalamalarına göre anlamlıdüzeyde farklılaşma görülmüştür.
3. İşdeneyimi değişkenine göre yaşam doyumları, duyarsızlaşma, kişisel başarısızlık ve iş
doyumu puanlarıanlamlıdüzeyde farklılaşmamıştır. Diğer taraftan işdeneyimine göre duygusal
tükenme düzeyleri arasında anlamlıdüzeyde farklılaşma görülmüştür.
4. Öğretmenlerin yaşam doyumu ile duygusal tükenme ve kişisel başarısızlık arasında negatif
yönlü, yaşam doyumu ile işdoyumu arasında pozitif yönlü anlamlıbir ilişki bulunmuştur. Diğer
taraftan yaşam doyumu ile duyarsızlaşma arasında anlamlıbir ilişki saptanmamıştır.
5. Öğretmenlerin işdoyumu düzeyleriyle duygusal tükenme alt boyutu arasında negatif yönde
anlamlıbir ilişki bulunmuştur. İşdoyumu ile duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık arasında anlamlı
düzeyde bir ilişkinin olmadığısaptanmıştır.
bazıdeğişkenlere göre anlamlıdüzeyde farklılaşıp farklılaşmadığınıbelirlemek ve aralarındaki
ilişkiyi ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin yaşam doyumlarıYaşam
Doyumu Ölçeği (Köker, 1991), işdoyumları, İşDoyumu Ölçeği (Hackman ve Oldham, 1980),
tükenmişlik düzeyleri ise Maslach Tükenmişlik Envanteri (Maslach ve Jackson, 1981), kullanılarak
belirlenmiştir. Araştırma grubunu Konya merkezinde görev yapan toplam 173 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmanın amacıdoğrultusunda elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir.
1. Öğretmenlerin cinsiyetlerine göre yaşam doyumu, tükenmişlik alt boyutlarıve işdoyumu
puan ortalamalarında anlamlıdüzeyde farklılaşma bulunmamıştır.
2. Yaşdeğişkenine göre, öğretmenlerin yaşam doyumları, kişisel başarısızlık ve işdoyumu
puanlarıanlamlıdüzeyde farklılaşmazken, duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma puan
ortalamalarına göre anlamlıdüzeyde farklılaşma görülmüştür.
3. İşdeneyimi değişkenine göre yaşam doyumları, duyarsızlaşma, kişisel başarısızlık ve iş
doyumu puanlarıanlamlıdüzeyde farklılaşmamıştır. Diğer taraftan işdeneyimine göre duygusal
tükenme düzeyleri arasında anlamlıdüzeyde farklılaşma görülmüştür.
4. Öğretmenlerin yaşam doyumu ile duygusal tükenme ve kişisel başarısızlık arasında negatif
yönlü, yaşam doyumu ile işdoyumu arasında pozitif yönlü anlamlıbir ilişki bulunmuştur. Diğer
taraftan yaşam doyumu ile duyarsızlaşma arasında anlamlıbir ilişki saptanmamıştır.
5. Öğretmenlerin işdoyumu düzeyleriyle duygusal tükenme alt boyutu arasında negatif yönde
anlamlıbir ilişki bulunmuştur. İşdoyumu ile duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık arasında anlamlı
düzeyde bir ilişkinin olmadığısaptanmıştır.
Anahtar Kelimeler
İşDoyumu, Yaşam Doyumu, Tükenmişlik, Teknik Öğretmen.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.