TÜRK ŞAMANİZMİNİN KAYNAĞINA DOĞRU
Öz
Doğu ve BatıSibirya’da, aynızamanda Orta Asya Türkleri arasında “Kamlık”olarak da
bilinen Türk Şamanizm’i, ilgili akademisyenler ve akademik saha araştırmacılarıtarafından
yürütülen çalışmalarla günden güne açıklık kazanmaktadır. Sosyal antropologlar, sosyologlar ve
folklor uzmanları, Türk Şamanizm’inin bir din mi, yoksa kökü tarihin derinliklerine kadar inen bir
kültür mirasımıolduğuna henüz kesin bir karar verememiştir. Doğu ve BatıSibirya ve Orta Asya
Türk devlet ve topluluklarıarasında yaşayan Türk’e has belirli bir Türk Şamanizm’ini tespit etmek
oldukça zor bir iştir. Uluhan Örüs (Lena) nehrinin kıyılarından tutun da, Sibirya’nın derin ve
karanlık taygalarında (ormanlarında) yaşayan Türklerden tutun da, yeni kurulmuşOrta Asya Türk
Cumhuriyetlerinde yer alan yüksek dağlık bölgelerde yaşayan Türkler arasında yaşatılan Türk
Şamanizm’i bir birinden farklılıklar gösterir. Bugün, Rusya’da, İskandinav ülkelerinde,
Macaristan’da, Türkiye’de ve hatta Amerika’da konu ile ilgilenen Üniversitelerin akademisyenleri
ve bilimsel saha araştırmacıları Şamanizm üzerine çalışmalarınıdevam ettiriyorlar. Bu konu
üzerinde çalışanlar sözü edilen meseleyle ilgili herhangi bir kesin sonuca henüz varamamışlardır.
Şamanizm’le ilgili bilimsel araştırmalar, Doğu ve batıSibirya, Orta Asya Türk Cumhuriyetleri ve
bu bölgelere yakın yerlerde hala devam etmektedir. 1990 yılından beri Saha Sire (Yakutistan),
Çuvaşistan ve yeni kurulan Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinde Türk Şamanizm’i ile ilgili
sürdürmekte olduğumuz saha araştırmalarımızın sonucuna dayanarak “Türk Şamanizm’i” nin bir
“Türk Dini” olduğunu söylememiz mümkün olmasa da, Türk Şamanizm’inin, tarihi Türk
Kültürünün belkemiği olduğunu terennüm etmemiz mümkün görünmektedir.
bilinen Türk Şamanizm’i, ilgili akademisyenler ve akademik saha araştırmacılarıtarafından
yürütülen çalışmalarla günden güne açıklık kazanmaktadır. Sosyal antropologlar, sosyologlar ve
folklor uzmanları, Türk Şamanizm’inin bir din mi, yoksa kökü tarihin derinliklerine kadar inen bir
kültür mirasımıolduğuna henüz kesin bir karar verememiştir. Doğu ve BatıSibirya ve Orta Asya
Türk devlet ve topluluklarıarasında yaşayan Türk’e has belirli bir Türk Şamanizm’ini tespit etmek
oldukça zor bir iştir. Uluhan Örüs (Lena) nehrinin kıyılarından tutun da, Sibirya’nın derin ve
karanlık taygalarında (ormanlarında) yaşayan Türklerden tutun da, yeni kurulmuşOrta Asya Türk
Cumhuriyetlerinde yer alan yüksek dağlık bölgelerde yaşayan Türkler arasında yaşatılan Türk
Şamanizm’i bir birinden farklılıklar gösterir. Bugün, Rusya’da, İskandinav ülkelerinde,
Macaristan’da, Türkiye’de ve hatta Amerika’da konu ile ilgilenen Üniversitelerin akademisyenleri
ve bilimsel saha araştırmacıları Şamanizm üzerine çalışmalarınıdevam ettiriyorlar. Bu konu
üzerinde çalışanlar sözü edilen meseleyle ilgili herhangi bir kesin sonuca henüz varamamışlardır.
Şamanizm’le ilgili bilimsel araştırmalar, Doğu ve batıSibirya, Orta Asya Türk Cumhuriyetleri ve
bu bölgelere yakın yerlerde hala devam etmektedir. 1990 yılından beri Saha Sire (Yakutistan),
Çuvaşistan ve yeni kurulan Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinde Türk Şamanizm’i ile ilgili
sürdürmekte olduğumuz saha araştırmalarımızın sonucuna dayanarak “Türk Şamanizm’i” nin bir
“Türk Dini” olduğunu söylememiz mümkün olmasa da, Türk Şamanizm’inin, tarihi Türk
Kültürünün belkemiği olduğunu terennüm etmemiz mümkün görünmektedir.
Anahtar Kelimeler
Şamanizm, Türk Şamanizmi, Sibirya Şamanizmi, Saha Sire, Yakutistan, Orta Asya Türk Cumhuriyetleri, Türk Kültürü, Tarihi Türk Kültürü, Saha araştırmaları.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.