TÜRK VE ALMAN İLKÖĞRETİM 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DİLBİLGİSİDERS KİTAPLARINDAKİ SIFATLARIN NİCELİK BAKIMINDAN KARŞILAŞTIRILMASI
Öz
Öğrenmeye başladığımız ilk günden ulaştığımız yaşa kadar, sürekli bir şekilde yeni şeylerin
isimlerini sözcük dağarcığımıza katıyoruz. 8 sözcük türünden biri olan sıfatlar, nesneleri
algılamada, tanımlamada ve ayırt etmede önemli bir görev üstlenirler. Bu çalışmanın amacı, hem
Almanya’da hem de Türkiye’de, ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin dilbilgisi derslerinde ne kadar ve
hangi sıfatlarla karşılaştıklarınıaraştırmaktır. Kitaplardaki tüm sıfatların nicelik ve niteliğini
belirlemek için, bir tarama işlemi yapılmıştır. Tarama işleminde, Almanca “Praxis Sprache 5
Ausgabe A” ve Türkçe “İlköğretim Türkçe 5” ders kitaplarıkullanılmıştır. Kitapların taranmasıile
Almanca ders kitabının 409, Türkçe kitapta ise 216 sıfat olduğu saptanmıştır. Böyle olunca,
öğrencilerin sıfatlarla karşılaşmalarıAlmanya ve Türkiye’ de farklıseyretmektedir. Yeterli ya da
yetersiz dil öğrenmenin yansımalarıokullarda öğrenilen diğer alanlarda da gözlemlenebilir.
Kitaplardaki Türkçe sıfat içeriği Almanca sıfatlardan çok az olduğu için Türk öğrenciler bu
sıfatlarıöğrenmeyi ertelemekteler ve Alman yaşdaşlarıyla karşılaştırıldıklarında anadillerini
kullanmada eksik kalmaktadırlar sonucuna varılabilir. Etkili anadili ediniminin, edebiyat, güzel
sanatlar ve müzik gibi sosyo-kültürel etkinliklerden ülkenin her bakımdan kalkınmasına kadar pek
çok getirileri olduğu inancıyaygındır.
isimlerini sözcük dağarcığımıza katıyoruz. 8 sözcük türünden biri olan sıfatlar, nesneleri
algılamada, tanımlamada ve ayırt etmede önemli bir görev üstlenirler. Bu çalışmanın amacı, hem
Almanya’da hem de Türkiye’de, ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin dilbilgisi derslerinde ne kadar ve
hangi sıfatlarla karşılaştıklarınıaraştırmaktır. Kitaplardaki tüm sıfatların nicelik ve niteliğini
belirlemek için, bir tarama işlemi yapılmıştır. Tarama işleminde, Almanca “Praxis Sprache 5
Ausgabe A” ve Türkçe “İlköğretim Türkçe 5” ders kitaplarıkullanılmıştır. Kitapların taranmasıile
Almanca ders kitabının 409, Türkçe kitapta ise 216 sıfat olduğu saptanmıştır. Böyle olunca,
öğrencilerin sıfatlarla karşılaşmalarıAlmanya ve Türkiye’ de farklıseyretmektedir. Yeterli ya da
yetersiz dil öğrenmenin yansımalarıokullarda öğrenilen diğer alanlarda da gözlemlenebilir.
Kitaplardaki Türkçe sıfat içeriği Almanca sıfatlardan çok az olduğu için Türk öğrenciler bu
sıfatlarıöğrenmeyi ertelemekteler ve Alman yaşdaşlarıyla karşılaştırıldıklarında anadillerini
kullanmada eksik kalmaktadırlar sonucuna varılabilir. Etkili anadili ediniminin, edebiyat, güzel
sanatlar ve müzik gibi sosyo-kültürel etkinliklerden ülkenin her bakımdan kalkınmasına kadar pek
çok getirileri olduğu inancıyaygındır.
Anahtar Kelimeler
Sıfatlar, Nicelik, Nitelik, Türkçe, Almanca
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.