Frostig Görsel AlgıEğitim Programıile Birlikte Verilen Nesne Kontrol Beceri Eğitiminin 54-59 Aylık Çocukların Nesne Kontrol Becerilerine Etkisi
Öz
Bu çalışma, Frostig görsel algıeğitim programıile birlikte verilen nesne kontrol beceri eğitiminin 54-59 aylık çocukların nesne
kontrol becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya anaokuluna devam eden, yaşları54 ay ve 59 ay arasında
değişen, 40’ıkız, 40’ıerkek olmak üzere toplam 80 çocuk katılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların görsel algılarınıölçmek için
Frostig (1961) tarafından geliştirilen “Frostig Gelişimsel Görsel AlgıTesti”; nesne kontrol becerilerini ölçmek için Ulrich (2000)
tarafından geliştirilen ve Tepeli vd. (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan “Büyük Kas Becerilerini Ölçme Testi (BüKBÖT)” nin
Nesne Kontrol Beceriler alt testti kullanılmıştır. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır.
Deneme modeli üç deney ve bir kontrol grubunu içermektedir. 1. deney grubuna Frostig görsel algıeğitim programıile birlikte
nesne kontrol beceri eğitim programı, 2. deney grubuna sadece nesne kontrol beceri eğitim programı, 3. deney grubuna ise Frostig
görsel algıeğitim programıuygulanmıştır. Kontrol grubunda yer alan çocuklarla herhangi bir ek çalışma yapılmamıştır. Çalışmaya
alınan deney ve kontrol gruplarındaki çocukların son-test nesne kontrol beceri puanlarının yapılan işleme göre farklılaşıp
farklılaşmadığı, tek faktörlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) ile test edilmiştir. ANCOVA’nın anlamlıolduğu durumlarda
Bonferroni Testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre dört farklıgrupta bulunan çocukların BüKBÖT’ün Nesne Kontrol
Beceriler alt testinden aldıkları ön-testte göre düzeltilmişson-test puan ortalamalarıarasında, yapılan ANCOVA analizi sonucuna
göre anlamlıbir farkın olduğu belirlenmiştir (F(3,75)= 50.598, p< 0.001). Gruplar arasıfarkın anlamlılığınıtest etmek için yapılan
Bonferroni testi sonucuna göre Frostig görsel algıeğitim programıile birlikte nesne kontrol beceri eğitimi verilen grup ile sadece
nesne kontrol beceri eğitimi verilen grubun nesne kontrol beceri düzeltilmişson-test puan ortalamalarıarasındaki fark istatistiksel
açıdan anlamlıbulunmamıştır (p>0.05). Ancak üç farklıdeney grubundaki çocukların nesne kontrol beceri düzeltilmişson-test
puan ortalamaları, kontrol grubundaki çocukların nesne kontrol beceri düzeltilmişson-test puan ortalamasından anlamlıdüzeyde
yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.001).
kontrol becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya anaokuluna devam eden, yaşları54 ay ve 59 ay arasında
değişen, 40’ıkız, 40’ıerkek olmak üzere toplam 80 çocuk katılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların görsel algılarınıölçmek için
Frostig (1961) tarafından geliştirilen “Frostig Gelişimsel Görsel AlgıTesti”; nesne kontrol becerilerini ölçmek için Ulrich (2000)
tarafından geliştirilen ve Tepeli vd. (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan “Büyük Kas Becerilerini Ölçme Testi (BüKBÖT)” nin
Nesne Kontrol Beceriler alt testti kullanılmıştır. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır.
Deneme modeli üç deney ve bir kontrol grubunu içermektedir. 1. deney grubuna Frostig görsel algıeğitim programıile birlikte
nesne kontrol beceri eğitim programı, 2. deney grubuna sadece nesne kontrol beceri eğitim programı, 3. deney grubuna ise Frostig
görsel algıeğitim programıuygulanmıştır. Kontrol grubunda yer alan çocuklarla herhangi bir ek çalışma yapılmamıştır. Çalışmaya
alınan deney ve kontrol gruplarındaki çocukların son-test nesne kontrol beceri puanlarının yapılan işleme göre farklılaşıp
farklılaşmadığı, tek faktörlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) ile test edilmiştir. ANCOVA’nın anlamlıolduğu durumlarda
Bonferroni Testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre dört farklıgrupta bulunan çocukların BüKBÖT’ün Nesne Kontrol
Beceriler alt testinden aldıkları ön-testte göre düzeltilmişson-test puan ortalamalarıarasında, yapılan ANCOVA analizi sonucuna
göre anlamlıbir farkın olduğu belirlenmiştir (F(3,75)= 50.598, p< 0.001). Gruplar arasıfarkın anlamlılığınıtest etmek için yapılan
Bonferroni testi sonucuna göre Frostig görsel algıeğitim programıile birlikte nesne kontrol beceri eğitimi verilen grup ile sadece
nesne kontrol beceri eğitimi verilen grubun nesne kontrol beceri düzeltilmişson-test puan ortalamalarıarasındaki fark istatistiksel
açıdan anlamlıbulunmamıştır (p>0.05). Ancak üç farklıdeney grubundaki çocukların nesne kontrol beceri düzeltilmişson-test
puan ortalamaları, kontrol grubundaki çocukların nesne kontrol beceri düzeltilmişson-test puan ortalamasından anlamlıdüzeyde
yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.001).
Anahtar Kelimeler
Nesne kontrol beceriler, büyük kas motor beceriler, görsel algı, okul öncesi eğitim
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.