ÇOCUKLUK ÖRSELEYİCİYAŞANTILARININ ERGENLİKTEKİ YAKIN İLİŞKİLERDE BİREYE ETKİSİNİN İNCELENMESİ
Öz
Bu araştırmada çocukluk örselenme yaşantılarının (fiziksel istismar, duygusal istismar ve cinsel
istismar) ve bazıkişisel değişkenlerin ergenlerin ilişkisel benlik saygısı, ilişkisel depresyon ve
ilişkisel saplantılıdüşünmelerine etkisi incelenmiştir. Kişisel değişkenler olarak cinsiyet, anne
eğitim durumu, baba eğitim durumu ve gelir düzeyi alınmıştır. Araştırmada ikik veya daha fazla
değişken arasında birlikte değişimin varlığıve/veya derecesini araştıran genel tarama
modellerinden ilişkisel tarama modeli yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Selçuk
Üniversitesinin farklıfakültelerinde eğitim görmekte olan birinci sınıf öğrencileri arasından
tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilen 579 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre: İlişkisel benlik saygısıve ilişkisel depresyonun cinsiyete göre farklılaştığı; kızların
ilişkisel benlik saygısıpuanlarının erkeklerden, erkeklerin ilişkisel depresyon puanlarının kızlardan
yüksek olduğu bulunmuştur. Baba eğitim durumu değişkenine göre ergenlerin ilişkisel benlik
saygısıpuanlarında farklılaşma olduğu; üniversite mezunu babaların çocuklarının ilişkisel benlik
saygısıpuanlarının lise ve ortaokul mezunu babaların çocuklarının ilişkisel benlik saygısı
puanlarından anlamlıdüzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca çocukluk örselenme
yaşantılarından fiziksel ve duygusal istismar ile ergenlerin ilişkisel benlik saygısıpuanlarıarasında
anlamlıdüzeyde negatif bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ergenlerin ilişkisel depresyon puanlarıile
çocukluk örselenme yaşantılarının her üç alt boyutu arasında anlamlıdüzeyde pozitif bir ilişki
saptanmıştır.
istismar) ve bazıkişisel değişkenlerin ergenlerin ilişkisel benlik saygısı, ilişkisel depresyon ve
ilişkisel saplantılıdüşünmelerine etkisi incelenmiştir. Kişisel değişkenler olarak cinsiyet, anne
eğitim durumu, baba eğitim durumu ve gelir düzeyi alınmıştır. Araştırmada ikik veya daha fazla
değişken arasında birlikte değişimin varlığıve/veya derecesini araştıran genel tarama
modellerinden ilişkisel tarama modeli yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Selçuk
Üniversitesinin farklıfakültelerinde eğitim görmekte olan birinci sınıf öğrencileri arasından
tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilen 579 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre: İlişkisel benlik saygısıve ilişkisel depresyonun cinsiyete göre farklılaştığı; kızların
ilişkisel benlik saygısıpuanlarının erkeklerden, erkeklerin ilişkisel depresyon puanlarının kızlardan
yüksek olduğu bulunmuştur. Baba eğitim durumu değişkenine göre ergenlerin ilişkisel benlik
saygısıpuanlarında farklılaşma olduğu; üniversite mezunu babaların çocuklarının ilişkisel benlik
saygısıpuanlarının lise ve ortaokul mezunu babaların çocuklarının ilişkisel benlik saygısı
puanlarından anlamlıdüzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca çocukluk örselenme
yaşantılarından fiziksel ve duygusal istismar ile ergenlerin ilişkisel benlik saygısıpuanlarıarasında
anlamlıdüzeyde negatif bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ergenlerin ilişkisel depresyon puanlarıile
çocukluk örselenme yaşantılarının her üç alt boyutu arasında anlamlıdüzeyde pozitif bir ilişki
saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Fiziksel İstismar, Duygusal İstismar, Cinsel İstismar, İlişkisel Benlik Saygısı, İlişkisel Depresyon, İlişkisel Saplantılı Düşünme
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.