Görme Engelli Öğrencilerin Piyano Eğitimi Üzerine Durum Çalışması

Yüksel PİRGON, Ezgi BABACAN

Öz


Eğitim sürecinin her birey için aynıkoşullarda gerçekleşmesi beklenemez çünkü bireysel farklılıklar bireylerdeki öğrenme
sürecini etkilemektedir. Özellikle özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin eğitimi daha önemli bir süreci kapsamalıdır çünkü normal
eğitim koşullarıçoğu zaman bu bireyler için yeterli olamamaktadır. Görme engelli öğrencilerin öğrenme sürecinde, bahsedilen
etkileşimlerin görsel boyutunun hiç olmadığıya da çok az mevcut olduğu varsayıldığında engelleri doğrultusunda ortaya çıkan
sınırlılıklarından ötürü bir takım problemler yaşamalarıve problemlerini çözme aşamasında farklıyöntemlere ihtiyaç duymaları
oldukça doğaldır. Bu araştırmada, piyano eğitiminde görme engelli bir öğrencinin mevcut durumunu ortaya koymak ve görme
engellilerin piyano eğitiminde karşılaştıklarıgüçlüklere yönelik çözüm önerileri sunmak amacıyla, 2008-2011 yıllarıarasında Selçuk
Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalında eğitim
görmekte olan görme engelli bir öğrencinin piyano eğitim süreci incelenmiştir. Araştırmada durum çalışmasımodeli kullanılmış,
araştırmanın verileri gözlem ve görüşme yöntemleriyle elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu kendi piyano eğitimi sürecini
değerlendiren öğrenci ve farklıyıllarda piyano derslerini yürütmüşolan iki öğretim elemanından oluşmaktadır. Elde edilen
bulgulara göre, öğretim elemanlarının daha önce görme engellilere yönelik eğitim almadıklarıve bu alanda hizmet içi eğitim ve
seminerlerin faydalıolacağıgörüşü, öğrencinin yaşadığıen temel problemlerden birinin kaynak edinmedeki güçlükler olduğu,
maddi olanaksızlıklardan dolayıgörme engelliler için mevcut teknolojik imkânlardan öğrencinin faydalanamamasının zaman ve
enerji kaybına neden olduğu ve motivasyonunu düşürdüğü ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencinin bedenini görsel olarak
imgeleyemediği için piyanoda duruşprobleminin olduğu ve bu problemin çalıştekniklerini uygulamasıkonusunda sıkıntıyarattığı
tespit edilmiştir. Aynızamanda öğretim elemanlarının “görme engellilerle piyano dersi” açısından pedagojik donanımlarının
yetersiz olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler


Görme Engelliler, Müzik Eğitimi, Piyano Eğitimi, Durum Çalışması

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.