Bireysel Ses Eğitimi Dersi I.Sınıf Öğrencilerinin Akustik Rinometri ve Ses Analizi Verilerinin Değerlendirilmesi

Aycan ÖZÇİMEN, Gülşen YALDIZ

Öz


Bu çalışmada burun yapısal bozukluğu bulunan bireylerde akustik rinometri ve ses analizi verilerinin değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Çalışmaya Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi
Anabilim Dalı’ında eğitim gören 40 birinci sınıf öğrencisi dâhil edildi ve Selçuklu Tıp Fakültesi K.B.B. Anabilim Dalı’nda doktor
muayenesi sonucunda 12 öğrenciye septum deviasyonu, 6 öğrenciye konka hipertrofisi ve 7 öğrenciye de septum deviasyonu ve
konka hipertrofisi tanısıkonuldu. Ayrıca burunda yapısal bozukluk saptanmayan 15 öğrenci tespit edildi.
Tüm öğrencilerden veriler elde etmek için kişisel bilgi formu, nazal obstrüksiyon değerlendirme skalası(NOSE) doldurmaları
istendi. İlgili uzmanlar tarafından öğrencilerin nazal kavite kesit alanıve hacminin ölçülmesi için akustik rinometri ile fonatuar
yetenek ölçümleri ve akustik ses analizi uygulandı. Verilerin analizinde tanıtıcıistatistik yöntemleri (ortalama, standart sapma) ve
Mann-Whitney U testi kullanıldı.
Yapılan istatistiksel değerlendirme sonuçlarına göre; burun yapısal bozukluğu bulunan öğrencilerin akustik rinometri
değerlerinin düşük olmasıve NOSE puanlarının yüksek olmasınedeniyle; nazal solunumun ve fonatuar yetenek ölçümlerinin
olumsuz etkilendiği sonucuna varıldı. Sesin akustik özelliklerinden olan temel frekans F0 ve formant frekanslarıF1, F2, F3, F4, F5
değerlerinde farklılık tespit edilmedi. Tüm öğrencilerin şarkıcıformantını(F3) oluşturabildikleri gözlendi.

Anahtar Kelimeler


Burun Yapısal Bozuklukları, Akustik Rinometri, Ses Analizi

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.