SİNEMASAL ANLATIDA BAKIŞAÇISI KAVRAMI VE ÖRNEK ÇÖZÜMLEMELER
Öz
Bu çalışmanın amacıöykü anlatım aracıolarak sinemada, öykülemenin asal unsurlarından biri
olan bakışaçısıkavramının nasıl biçimlendiğini irdelemek ve örnek çözümlemeler aracılığıyla
bunun açınımıyapmaktır. Bakışaçısıkavramı, anlatıtasarımında yer alan kişi, olay, zaman ve
mekâna bakılan ‘optik açı’ olarak tanımlanabilir. BakışAçısı`nı, kim ve kimlerin temsil ettiğini; bu
açı`dan kime, neyin, nasıl anlatıldığınıbelirlemek sanatsal tasarım sürecinin önemli bir parçasıdır.
Hangi karakterin varlığıve bakışıbelirleyici olmalıdır? Karakter, sahnedeki pek çok kişi gibi nesnel
olarak mıişlenmelidir? Kamera öznel mi, yarı-öznel mi, nesnel mi olmalıdır? Kamera seyirciye
kendisini aksiyonun içinde olduğunu hissettirecek şekilde sahnenin tam ortasında mıolmalı, yoksa
farklıbir bakışaçısıelde etmek için uzaklaştırma etkisi yaratan görüntülerle mi anlatmalıdır gibi
sorular bakışaçısınıbelirlemekte kullanılan sorulardır.
olan bakışaçısıkavramının nasıl biçimlendiğini irdelemek ve örnek çözümlemeler aracılığıyla
bunun açınımıyapmaktır. Bakışaçısıkavramı, anlatıtasarımında yer alan kişi, olay, zaman ve
mekâna bakılan ‘optik açı’ olarak tanımlanabilir. BakışAçısı`nı, kim ve kimlerin temsil ettiğini; bu
açı`dan kime, neyin, nasıl anlatıldığınıbelirlemek sanatsal tasarım sürecinin önemli bir parçasıdır.
Hangi karakterin varlığıve bakışıbelirleyici olmalıdır? Karakter, sahnedeki pek çok kişi gibi nesnel
olarak mıişlenmelidir? Kamera öznel mi, yarı-öznel mi, nesnel mi olmalıdır? Kamera seyirciye
kendisini aksiyonun içinde olduğunu hissettirecek şekilde sahnenin tam ortasında mıolmalı, yoksa
farklıbir bakışaçısıelde etmek için uzaklaştırma etkisi yaratan görüntülerle mi anlatmalıdır gibi
sorular bakışaçısınıbelirlemekte kullanılan sorulardır.
Anahtar Kelimeler
Anlatı, anlatım, anlatıbilim, bakışaçısı, yazınsal metin, filmsel metin
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.