Farklı Ortamlarda Öğrenim Gören İşitme Engelli Öğrencilerin Sosyal ve Etik Kurallarla İlgili Bilgilerinin Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi

Hakan SARI

Öz


Bazıişitme engelli öğrencilerin işitme kayıplarınedeniyle sosyal ve etik gelişimlerinde geri kalmalarına rağmen, bu öğrencilerin
sosyal ve etik kurallarla ilgili gelişimlerine yönelik ülkemizdeki araştırmaların sınırlıolduğu gözlenmektedir. Buna ek olarak,
kaynaştırma ortamlarında ve özel eğitim okulunda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin sosyal ve etik kurallara yönelik
bilgileriyle ilgili karşılaştırmalıaraştırmaların da sınırlıolduğu görülmektedir. Bu nedenle, bu araştırmanın amacı, 1) kaynaştırma
ortamlarında ve özel eğitim okulunda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin sosyal ve etik kurallarla ilgili bilgilerinin farklılaşıp
farklılaşmadığının ve 2) sosyal ve etik kurallarla ilgili bilgilerinin öğrenim gördükleri farklıortamlardan etkilenip etkilenmediğinin
karşılaştırmalıolarak incelenmesidir. Bu araştırmanın yöntemi ‘Görüşme Yöntemi’dir Bu araştırmaya, özel eğitim okulundan 41 ve
kaynaştırma sınıflarından da 38 öğrenci olmak üzere toplam 79 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Smetana
(1981) tarafından geliştirilen 10 resim araştırmacıtarafından Türkçeye uyarlanarak kullanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen veriler
Mann-Whitney Uve ttesti kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmadan ortaya çıkan bulgular aşağıda sıralanmıştır. Özet
bölümünde maddeler yerine sonuçlarıkısaltıp yazılmasıdaha iyi olur.
Özel eğitim okulunda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin, kaynaştırma ortamlarında öğrenim gören işitme engelli
öğrencilere göre etik ve sosyal kurallarla ilgili (otorite yokluğu, kural yokluğu, genelleme ve ceza) alt boyut puanlarının daha yüksek
olduğunu,
Etik ve sosyal kural bilgisinin cinsiyete göre karşılaştırıldığında, puanlar arasında kız öğrencilerin lehine anlamlıfarklılıklar
olduğu,
Sınıf düzeylerine göre karşılaştırıldığında ise, özel eğitim okulunda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin lehine
kaynaştırma ortamlarında öğrenim gören işitme engelli çocukların etik ve sosyal kural bilgisi puanlarında anlamlıfarklılıklar olduğu
ortaya çıkmıştır.
Bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır.


Anahtar Kelimeler


Etik gelişim, sosyal gelişim, özel eğitim, işitme engelli çocuklar, kaynaştırma, özel eğitim okulu, sosyal ve etik kurallar bilgisi.

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.