Eğitim Fakülteleri Dışındaki Fakültelerden Mezun Olan Öğretmenlerin Eğitim Örgütlerindeki Değerlere Uyumları

Sadık KARTAL

Öz


Kişi- örgüt uyumu örgütün değer kalıplarıile bireyin değer kalıplarıarasındaki uygunluğu kapsar. Bu uygunluk birey-durum
etkileşimini değerlendirmede bir yöntem olarak kullanılmaktadır. Çünkü değerler ilişkilere dayanır. Örgütler, işgören ile işi
arasında “iyi bir uyum” kurma ve sürdürmek için önemli sayılabilecek kaynaklar seferber ederler. Çünkü bireyin davranışve
tutumlarıörgütün sosyal çevresinden ve değerlerinden etkilenir. Aynı şekilde örgüte uyumda bireyin de aktif rol almasıbeklenir.
Bu çalışmanın amacılisans mezuniyetleri farklıfakülte ve bölümlerden olan sınıf öğretmenlerinin 1997 yılından bu yana eğitim
örgütlerinde yer alan örgütsel değerlere uyumlarınıtespit etmektir. Adıgeçen sınıf öğretmenlerinin mezun olduklarıbölümlere (
sosyal ve fen- matematik alanlarına göre) göre görev yaptıklarıokul ortamındaki örgütsel değerlere uyumlarında bir farklılık olup
olmadığıda araştırmanın başka bir amacınıteşkil etmektedir. Araştırmanın çalışma grubunu 49 eğitim fakültesi dışındaki
fakültelerden mezun olup şu anda ilköğretim okullarında sınıf öğretmeni olarak görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırma
tarama modelindedir. Araştırmanın amaçlarına uygun veriler, öncelikle konu ile ilgili kaynakların taramasıyapılarak, ilgili kişi ve
kurumlarla görüşülerek, daha sonra ise bu bilgiler ışığında hazırlanan veri toplama aracı(anket) ile elde edilmiştir. Veriler
araştırmacıtarafından geliştirilen anketle elde edilmiş, SPSS bilgisayar programında analiz edilerek, yorumlanmıştır. Araştırma
sonucunda ilköğretim okullarında görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerin büyük oranda uyum sağladıklarıgörülmüştür. Uyum
derecesinin “orta” ve “çok” düzeyde olduğu bazıdurumların ise bu dağılımın altında olduğu görülmüştür. Bunlardan bir tanesi
öğretmenlerin idari kadrolarda pek istekli olmadıklarıdır. Diğer bir nokta da öğretmenlerin karar alınırken kendilerine pek
danışılmadığı şeklindeki görüşleridir. Araştırmada gruplar arasında farklılık “eğitim sisteminin yapılanmasıbana uygun geldi” ile
“mesleğimle ilgili sorumluluk almaktan hoşlanıyorum” maddelerinde görülmüştür. Her iki madde de fen-matematik bilimleri
mezunlarıdiğer gruba göre daha uyumlu oldukları şeklindedir.


Anahtar Kelimeler


Eğitim Fakülteleri, eğitim örgütleri, uyum, öğretmen, okul

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.