İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Karar Verme Yetkinliklerinin Yordayıcılarının İncelenmesi

Hasan BOZGEYİKLİ, Feride BACANLI, Hüseyin DOĞAN

Öz


Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 8. sınıfa devam eden öğrencilerinin kariyer gelişimleri ve cinsiyetlerinin meslek kararıverme
öz yetkinlik algılarınıyordayıp yordamadığınıbelirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu üç ilköğretim okulunun 8. sınıfındaki
random yoluyla seçilen (%47,8’i erkek; %52,2’si kız ) 756 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin kariyer gelişim düzeyleri, 8
boyutlu (merak/araştırma, bilgi, anahtar figürler, ilgiler, denetim odağı, zaman perspektifi, benlik kavramıve planlılık)Çocuklar İçin Kariyer
Gelişim Ölçeği ile ölçülmüştür. Meslek kararıverme öz yetkinlik algılarıise (bireysel ve mesleki özellikleri doğru olarak değerlendirme,
mesleki bilgi toplama, gerçekçi plan yapma)alt boyutlarından oluşan Meslek KararıVerme Yetkinlik Ölçeği ile ölçülmüştür. Veriler
çözümlenirken, çoklu doğrusal regrasyon analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, kariyer gelişimi ve cinsiyetin birlikte
meslek kararıverme öz yetkinlik algısının üç alt boyutunu da anlamlıolarak yordadıklarınıgöstermiştir. Bu araştırmanın sonuçları
ilgili literatür çerçevesinde tartışılmışve gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.


Anahtar Kelimeler


Kariyer/Mesleki gelişim, meslek kararıverme öz yetkinlik algısı, cinsiyet

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.