İki Dilli Türk Öğrencilerin Ana Dili Türkçeyi Öğrenme Durumlarına İlişkin Öğrenci, Veli ve Öğretmen Görüşleri (Fjell İlköğretim Okulu Örneği, Norveç)

Şerife Dilek BELET

Öz


Ana dili ve toplum dili aynıolmayan çocuklar, hem ana dilde hem de toplum dilinde ayrıayrıdil yeteneklerine sahip olmakla
birlikte, okula başlama yaşında ne ana dilde ne de toplum dilinde, tek dilli çocukların eriştikleri konuşma ve düşünme düzeyine
ulaşamazlar. Ancak bu durumdaki çocukların ana dili yeteneği ilköğretime başlama çağında daha yüksektir. Bu bakımdan
öğrencilerin ana dilini doğru biçimde öğrenmeleri ve kullanmalarıhem toplum dilini öğrenmelerine, hem aile çevresiyle yakın ilişki
kurmalarına hem de kişilik gelişimlerine olumlu katkılar sağlamaktadır. Bu araştırmada Norveç’te yaşayan iki dilli Türk öğrencilerin
ana dili Türkçeyi öğrenme durumlarının ortaya konulmasıamaçlanmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda araştırma nitel araştırma
yöntemi benimsenerek gerçekleştirilmiştir. İlköğretim öğrencileri, veliler ve öğretmenlerden açık uçlu anketlerle toplanan araştırma
verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmış, araştırma bulgularıfrekans dağılımlarınıgösteren tablolar
ve katılımcılarının görüşlerinden doğrudan alıntılarla desteklenerek sunulmuştur. Tanımlanan bulguların açıklanması,
ilişkilendirilmesi ve anlamlandırılmasıaşamasında araştırmacıtarafından yapılan yorumun daha nitelikli olmasıamacıyla; bulgular
arasındaki neden-sonuç ilişkilerinin ortaya konmasıve başka araştırma bulgularıile araştırma bulgularının karşılaştırılmasıyoluna
gidilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin, velilerin ve öğretmenlerin Norveç’te yaşayan Türk çocuklarının Türkçe öğrenme
amaçlarına ilişkin; anadiline hakim olmak ve iyi iletişim kurabilmek ve bulunduklarıtoplumun dilini edinmede başarılıolmak gibi
amaçlara sahip olduklarınıifade ettikleri görülmektedir. Araştırmanın katılımcıları; Türk öğrencilerin ana dillerini özellikle aile
çevresinde kullandıklarını, öğrencilerin anlama ve ifade becerinde sorunlar yaşandığınıdile getirirlerken bu sorunların çözümüne
yönelik olarak ana dili Türkçenin öğretimine yönelik, programlara Türkçe derslerinin konulması, kaynakların oranınıartırılması,
kitap okuma etkinliklerinin artırılmasıve çeşitli eğitim CD’leri yoluyla öğrenme ortamlarının geliştirilmesi yönünde önerilerde
bulunmuşlardır.


Anahtar Kelimeler


İki dillilik, Ana dili, Türkçe Öğretimi, Türkçe Öğrenme, Norveç

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.