Coğrafya Dersi Öğretim Programında Küresel İklim Değişikliği
Öz
Dünyada iklimlerde meydana gelen değişiklikler, Küresel İklim Değişikliği (KİD) olarak adlandırılmaktadır. İklim değişikliğinin
temel nedenini çevre sorunlarının oluşturduğu bilinmektedir. Son yıllarda dünyada olduğu gibi Türkiye’de de görülen sıcaklık,
basınç ve yağışgibi iklim elemanlarının normal kabul edilen değerlerin dışına çıktıklarıgözlenmektedir. Kimi bilim insanları
subtropikal kuşakta yer alan Türkiye’nin KİD’nden en çok etkilenen ülkeler arasında yer alacağınıbelirtmektedir. Yasal çerçevede
alınan önlemler, çevrenin korunmasında etkili olmaktadır. Ancak, bunların yeterli olmadığısık sık çeşitli bilimsel ortamlarda dile
getirilmektedir. Nitelikli bir çevre oluşturma konusunda yapılabilecek etkili yollardan biri de, eğitimden yararlanmaktır. Bunun için
öncelikle, çalışma alanıKİD’ni kapsayan eğitim programlarınıincelemek gereklidir. Böylece, elde var olan olanaklar belirlenerek
daha etkili önlemler geliştirilebilir. Eğitim programlarıincelendiğinde KİD eğitimine uygun olanlardan birinin Coğrafya olduğu
görülmektedir. Bu araştırmada, Coğrafya Dersi Öğretim Programında; KİD’ne ilişkin hangi kazanımlara, öğrenme alanlarına,
etkinliklere, becerilere, değerlere, ölçme ve değerlendirme tekniklerine yer verildiği ve bunların programda ne oranda olduğu
araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada uygulanmakta olan Coğrafya
Dersi Öğretim Programıtemel alınmıştır. Çalışmanın güvenilirliği açısından amaçta belirtilen öğeler, iki araştırmacıtarafından ayrı
ayrıincelenmişve görüşbirliği ilkesine uyulmuştur. Araştırmanın sonucunda Coğrafya Dersi Öğretim Programında, her sınıf
düzeyinde KİD’ne ilişkin kazanımlara yer verildiği görülmüştür. KİD açısından önemli olabilecek kazanımlara ve etkinliklere
özellikle “Çevre ve Toplum” ile “Doğal Sistemler” öğrenme alanlarında yer verildiği saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda 2005
Coğrafya Dersi Öğretim Programının öğrencilerde KİD’ne ilişkin bir bilinç oluşturmayıamaçladığıgörüşüne ulaşılmıştır. Bu
bilincin daha da geliştirilmesi için araştırmanın sonuçlarına dayalıolarak bazıönerilerde bulunulmuştur.
temel nedenini çevre sorunlarının oluşturduğu bilinmektedir. Son yıllarda dünyada olduğu gibi Türkiye’de de görülen sıcaklık,
basınç ve yağışgibi iklim elemanlarının normal kabul edilen değerlerin dışına çıktıklarıgözlenmektedir. Kimi bilim insanları
subtropikal kuşakta yer alan Türkiye’nin KİD’nden en çok etkilenen ülkeler arasında yer alacağınıbelirtmektedir. Yasal çerçevede
alınan önlemler, çevrenin korunmasında etkili olmaktadır. Ancak, bunların yeterli olmadığısık sık çeşitli bilimsel ortamlarda dile
getirilmektedir. Nitelikli bir çevre oluşturma konusunda yapılabilecek etkili yollardan biri de, eğitimden yararlanmaktır. Bunun için
öncelikle, çalışma alanıKİD’ni kapsayan eğitim programlarınıincelemek gereklidir. Böylece, elde var olan olanaklar belirlenerek
daha etkili önlemler geliştirilebilir. Eğitim programlarıincelendiğinde KİD eğitimine uygun olanlardan birinin Coğrafya olduğu
görülmektedir. Bu araştırmada, Coğrafya Dersi Öğretim Programında; KİD’ne ilişkin hangi kazanımlara, öğrenme alanlarına,
etkinliklere, becerilere, değerlere, ölçme ve değerlendirme tekniklerine yer verildiği ve bunların programda ne oranda olduğu
araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada uygulanmakta olan Coğrafya
Dersi Öğretim Programıtemel alınmıştır. Çalışmanın güvenilirliği açısından amaçta belirtilen öğeler, iki araştırmacıtarafından ayrı
ayrıincelenmişve görüşbirliği ilkesine uyulmuştur. Araştırmanın sonucunda Coğrafya Dersi Öğretim Programında, her sınıf
düzeyinde KİD’ne ilişkin kazanımlara yer verildiği görülmüştür. KİD açısından önemli olabilecek kazanımlara ve etkinliklere
özellikle “Çevre ve Toplum” ile “Doğal Sistemler” öğrenme alanlarında yer verildiği saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda 2005
Coğrafya Dersi Öğretim Programının öğrencilerde KİD’ne ilişkin bir bilinç oluşturmayıamaçladığıgörüşüne ulaşılmıştır. Bu
bilincin daha da geliştirilmesi için araştırmanın sonuçlarına dayalıolarak bazıönerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Coğrafya Eğitimi, Coğrafya Dersi Öğretim Programı, Küresel İklim Değişikliği
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.