KOBİ’lerde E-Ticaret Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: OSTİM Örneği

Burcu TÜRKMEN, Neşe SONGÜR

Öz


Değişen rekabet koşullarıiçerisinde işletmeler ayakta kalabilmek için gelişen teknoloji ve yenilikleri takip etmek zorundadırlar.
İşletme faaliyetlerinin elektronik ortamda gerçekleştirilmesi olarak tanımlanabilen elektronik ticaret, işletmelere özellikle de
KOBİ’lere yeni pazarlara ulaşma ve rakipleri ile rekabet edebilme gibi konularda fırsatlar sunmaktadır. Bu araştırmanın amacı,
OSTİM’de faaliyet gösteren KOBİ’lerin elektronik ticaret kullanma durumlarınıortaya koymaktır. Araştırmada anket yöntemiyle
veri toplanmıştır. Araştırmaya katılan 269 adet işletmenin %24,9’unun elektronik ticaret yaptığı, %75,1’inin ise elektronik ticaret
yapmadığıbelirlenmiştir. E-ticaret yapmayan işletmelerin e-ticaret yapmama nedenleri arasında ilk üç sırada; bulunduklarısektörde
yaygın olarak kullanılan kabul görmüşbir ticaret şekli olmaması, teknik altyapıeksikliği ve güvenlik problemi gelmektedir.
İşletmelerin elektronik ticaret yapma nedenleri arasında ise, ilk üç sırada, yeni pazarlara ulaşmak, işletmenin satışlarınıartırmak ve
işletmenin rekabet gücünü artırmak gelmektedir. KOBİ’ler elektronik ticaret yaparken karşılaştıklarıen önemli sorunlar olarak;
güvenlik nedeniyle elektronik ticaretin müşterileri tarafından tercih edilmemesini, işletmenin teknik altyapıeksikliği nedeniyle
elektronik ticaretten yeterli düzeyde faydalanamamasını, elektronik ticaret konusunda eğitim verilmemesini ve işletme
müşterilerinin görsel olarak görmedikleri bir ürünü satın almak istememelerini belirtmişlerdir. Bu verilere göre, e-ticaret yapan
KOBİsayısının yeterli düzeyde olmadığı, e-ticaret yapan işletmelerin bazısorunlar yaşadıkları, e-ticaret yapmayanların da konuyla
ilgili yeterli bilgi sahibi olmadıklarısöylenebilir. Bu noktada, KOBİ’lere konuyla ilgili bilgilendirici eğitimlerin verilmesi, başarılı
örneklerin gösterilmesi yoluyla KOBİ’lerin elektronik ticaret kullanımıkonusunda teşvik edilmeleri ve yapılacak düzenlemeler ve
verilecek eğitimlerle KOBİ’lerde elektronik ticaret kullanımının yaygınlaştırılmasıgerektiği söylenebilir.


Anahtar Kelimeler


KOBİ, OSTİM, e-ticaret, rekabet, uluslararası pazar

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.