Ortaöğretimde Çoklu Zekâ Kuramının Elektrik Konularını Öğrenme Sürecine Etkisinin Araştırılması

İmran ORAL, Oğuz DOĞAN

Öz


Bu çalışmada Ortaöğretimde Çoklu Zekâ Kuramı’nın elektrik konularınıöğrenme sürecine etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın
örneklemi, Konya ili merkezindeki Selçuklu Atatürk Lisesi, Karatay Lisesi ve Meram Anadolu Liselerinin 1.sınıflarından 84’ü kız,
80’i erkek olmak üzere toplam 164 öğrenciden oluşturulmuştur.
Veri toplama aracıolarak öğrencilere “Öğrenciler İçin Çoklu Zekâ AlanlarıEnvanteri” ve fizik başarıtesti uygulandı. Elde
edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 11.00 paket programıkullanılmıştır. Araştırmanın hipotezlerinin test edilmesinde
bağımsız t-testi, tukey HSD testi ve aritmetik ortalama kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, fizik dersinde elektrik konularının öğretiminde çoklu zekâ tabanlıders planlarıve öğretim
etkinlikleri ile ders işlenen deney grupları, geleneksel öğretim etkinlikleri ile ders işlenen kontrol gruplarından daha başarılı
olmuşlardır. Dolayısıyla çoklu zekâ tabanlıöğretimin, fizik dersinde elektrik konularının öğretiminde pozitif yönde bir etkisi
olduğu görülmüştür. Bu etkinin en fazla M-R, S-D, S-K ve doğacızekâ gruplarındaki öğrencilerin öğrenme süreci üzerinde olumlu
bir etkisinin olduğu görülmüştür.
Araştırmanın sonuçlarıher sınıfta tüm zekâ alanlarına sahip öğrencilerin bulunduklarınıgöstermektedir. Geleneksel öğretim
yöntemlerine göre öğretim yapılan okullarda genellikle İçsel-Bireysel, Sosyal-Kişilerarasıve Mantıksal-Matematiksel zekâ alanları
hem en gelişmişhem de en fazla sahip olunan zekâ alanlarıdır. Dolayısıyla, geleneksel sınıflarda sadece Sözel-Dilsel ve MantıksalMatematiksel zekâ alanlarına yönelik öğretim yapılması, öğrencilerin sahip olduğu diğer zekâ alanlarınıköreltmekle birlikte
öğrencilerin başarılarınıda olumsuz yönde etkilemektedir. Öğrencilerin daha çok Sözel-Dilsel ve Mantıksal-Matematiksel zekâsını
dikkate alan günümüz eğitim sisteminde, diğer zekâ alanlarıaktif olan öğrenciler göz ardıedilmektedir. Oysa fiziğin bir doğa bilimi
oluşu, her zekâ alanınıkapsayan aktivitelerin hazırlanmasına imkân sağlamaktadır. Tüm zekâ alanlarıdikkate alınarak hazırlanan
ortamlarda yetişen öğrenciler sadece fiziği sevmekle kalmayacak okul sonrasında bile sürekli çevresindeki fiziksel olayları
sorgulayan ve bilgiyi arayan, kullanan ve üreten bireyler haline geleceklerdir.


Anahtar Kelimeler


Zekâ, Çoklu Zekâ Kuramı, Fizik Eğitimi

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.