Öğrenmeyi Öğrenme Stratejilerinin Öğrencilerin Dördüncü Sınıf “Yaşadığımız Yer” Ünitesini Öğrenmelerine ve Kalıcılığa Etkisi

Ali MEYDAN

Öz


Sosyal Bilgiler öğretiminde öğrencilere hazır bilgiyi aktarmaktan ziyade, var olan bilgilerden yeni bilgilere nasıl ulaşacaklarını
kavratmak önemlidir. Öğrenmeyi öğrenme, kişinin mevcut bilgileri kullanarak, yeni durumlar için gerekli bilgiyi üretmesidir
(Özden, 2002). Öğrencilere yeni bilgiler kazandırmak için önceki bilgilerle nasıl ilişki kurmasıgerektiğini öğretmek, bilgiyi nasıl
sistematik hale getirip örgütleyebileceği, çok yönlü, soyut, eleştirel, yaratıcı, yapıcı, bağımsız, mantıklıve analitik düşüncenin
kazandırılması, onlara bilgi aktarmaktan daha önemlidir (Ormrod, 1990).
Bu araştırmada, sosyal bilgiler dersi coğrafya ünitelerinin işlenişinde öğrenmeyi öğrenme stratejilerine dayalıolarak
gerçekleştirilen öğretimin öğrencilerin başarılarıüzerindeki etkisinin araştırılmasıamaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde aşağıdaki
sorulara cevap aranmıştır.
1.Öğrenmeyi öğrenme stratejilerine dayalıolarak öğretim yapılan deney grubuyla, geleneksel öğretim yöntemleriyle öğretimin
uygulandığıkontrol grubunun başarılarıarasında anlamlıbir farklılık var mıdır?
2.Deney ve kontrol gruplarının ilk ve son test başarıdurumlarıarasında anlamlıbir farklılık var mıdır?
3.Deney ve kontrol gruplarının toplam kalıcılık puanlarıarasında anlamlıbir farklılık var mıdır?
Bu çalışmada “ön test-son test” kontrol gruplu yarıdeneysel desen kullanılmıştır. Yarıdeneysel desen kullanıldığından dolayı
evren ve örneklem seçimine gidilmemiş, bunun yerine çalışma grubu alınmışve grupların eşitliği üzerinde durulmuştur. Hazırlanan
ve geliştirilen başarıtesti deney ve kontrol gurubundaki öğrencilere ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır.
Öğrenmeyi öğrenme stratejilerine dayalıolarak öğretim yapılan deney grubunun başarıortalamasıve kalıcılık puanlarıyla,
geleneksel öğretim yöntemleriyle öğretim yapılan kontrol rubunun başarıortalamasıve kalıcılık puanlarında deney grubu lehine
anlamlıfark bulunmuştur.


Anahtar Kelimeler


Öğrenmeyi Öğrenme, Geleneksel Öğrenme Yöntemleri, Sosyal Bilgiler Öğretimi.

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.