Saldırganlığı Önlemeye Yönelik Psiko-Eğitim Programının Lise Öğrencilerindeki Saldırganlığı Azaltmaya Etkisi
Öz
Bu araştırmanın amacı, bir psiko-eğitim programının saldırganlığıazaltmadaki etkisini incelemektir. Araştırma, iki deney ve
kontrol gruplu ön test, son test ve izleme modeline dayalıdeneysel bir çalışmadır. Çalışma, lise dokuzuncu sınıf öğrencileriyle
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımlıdeğişkeni olan saldırganlık, Can (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Saldırganlık Ölçeği
ile ölçülmüştür. Saldırganlık puanıyüksek olan gönüllü öğrencilerden her gruba 12 kişi atanmıştır. Saldırganlık ölçeği, deney ve
kontrol gruplarına ön test olarak verilmiştir. Birinci deney grubunda yer alan öğrencilere “Ergenlere Yönelik Psiko-Eğitim
Programı” ve öğretmenlerine “Öğretmenlere Yönelik Psiko-Eğitim Programı” (EYP+ÖYP) 12 oturum olarak uygulanmıştır.
İkinci deney grubunda yer alan öğrencilere “Ergenlere Yönelik Psiko-Eğitim Programı” (EYP) uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise
herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Son test, deney grubu uygulamalarıbittikten sonra, izleme ölçümleri ise, deneysel
uygulamaların bitiminden 2 ay sonra alınmıştır.
Araştırmanın sonuçlarıaşağıda verilmiştir:
1.Ergenlere ve Öğretmenlere Yönelik Psiko-Eğitim Programının (EYP+ÖYP) öğrencilerin saldırganlık toplam, fiziksel
saldırganlık, sözel saldırganlık, öfke, düşmanlık ve dolaylısaldırganlık puanlarınıazaltmada etkili olduğu ve bu etkinin iki ay sonra
da devam ettiği bulunmuştur.
2.Ergenlere Yönelik Psiko-Eğitim Programının (EYP) öğrencilerin saldırganlık toplam, fiziksel saldırganlık, öfke ve düşmanlık
puanlarınıazaltmada etkili olduğu ve bu etkinin iki ay sonra da devam ettiği, bunun yanısıra sözel ve dolaylısaldırganlık puanlarını
azaltmada etkili olmadığıbulunmuştur.
3.Ergenlere ve öğretmenlere yönelik (EYP+ÖYP) psiko-eğitim programına ve ergenlere yönelik psiko-eğitim programına
(EYP) katılan öğrencilerin saldırganlık puanlarıkarşılaştırıldığında toplam puan ve tüm alt ölçek puanlarında anlamlıbir farklılık
bulunmamıştır.
kontrol gruplu ön test, son test ve izleme modeline dayalıdeneysel bir çalışmadır. Çalışma, lise dokuzuncu sınıf öğrencileriyle
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımlıdeğişkeni olan saldırganlık, Can (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Saldırganlık Ölçeği
ile ölçülmüştür. Saldırganlık puanıyüksek olan gönüllü öğrencilerden her gruba 12 kişi atanmıştır. Saldırganlık ölçeği, deney ve
kontrol gruplarına ön test olarak verilmiştir. Birinci deney grubunda yer alan öğrencilere “Ergenlere Yönelik Psiko-Eğitim
Programı” ve öğretmenlerine “Öğretmenlere Yönelik Psiko-Eğitim Programı” (EYP+ÖYP) 12 oturum olarak uygulanmıştır.
İkinci deney grubunda yer alan öğrencilere “Ergenlere Yönelik Psiko-Eğitim Programı” (EYP) uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise
herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Son test, deney grubu uygulamalarıbittikten sonra, izleme ölçümleri ise, deneysel
uygulamaların bitiminden 2 ay sonra alınmıştır.
Araştırmanın sonuçlarıaşağıda verilmiştir:
1.Ergenlere ve Öğretmenlere Yönelik Psiko-Eğitim Programının (EYP+ÖYP) öğrencilerin saldırganlık toplam, fiziksel
saldırganlık, sözel saldırganlık, öfke, düşmanlık ve dolaylısaldırganlık puanlarınıazaltmada etkili olduğu ve bu etkinin iki ay sonra
da devam ettiği bulunmuştur.
2.Ergenlere Yönelik Psiko-Eğitim Programının (EYP) öğrencilerin saldırganlık toplam, fiziksel saldırganlık, öfke ve düşmanlık
puanlarınıazaltmada etkili olduğu ve bu etkinin iki ay sonra da devam ettiği, bunun yanısıra sözel ve dolaylısaldırganlık puanlarını
azaltmada etkili olmadığıbulunmuştur.
3.Ergenlere ve öğretmenlere yönelik (EYP+ÖYP) psiko-eğitim programına ve ergenlere yönelik psiko-eğitim programına
(EYP) katılan öğrencilerin saldırganlık puanlarıkarşılaştırıldığında toplam puan ve tüm alt ölçek puanlarında anlamlıbir farklılık
bulunmamıştır.
Anahtar Kelimeler
Saldırganlık, Şiddet, Psiko-Eğitim Grupları
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.