Stratejik Yönetim Sürecinde Ürün Stratejilerinin Kullanımı ve Önemi

Mehmet SAĞIR

Öz


Toplam kalite yönetiminin işletmelerde yaygın olarak kullanılması, aynısektörlerde kaliteleri pek de farklıolmayan bir sürü
rakibi ortaya çıkarmıştır. Böylece sorun yeni bir boyut kazanmıştır. Bundan sonra sorun, toplam kalite felsefesinin rekabette pazar
payınıartırmaya tek başına yeterli olup olamayacağıdır. Mesela, bankanıza toplam kalite hizmeti veren danışmanlık firması, aynı
hizmeti neden rakip bankaya da vermesin? Rakipler de kaliteli hizmet veren bankalar olduklarına göre, müşterinin rakibe değil, size
gitmesi için onlardan ne gibi üstünlüğünüz kalır? Böylece, yepyeni şeyler yapmak zorunluluğu ortaya çıkmaktadır. Bu durumda, ya
mevcut pazar payınıartıracak yada pazar payıyerine farklıçalışmalarla işletmeyi hedefine ulaştıracak yöntemler bulmak bir
zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır. Bu da günümüzde strateji sayesinde elde edilmektedir. Strateji, geleceğe dönük öngörüler
yapmak değil, sağlıklıöngörüler doğrultusunda geleceği yönlendirebilmektir. Rekabet ortamının etkili bir şekilde hüküm sürdüğü
pazarlarda, işletmelerin başarısı şüphesiz kendilerini, ürün ve hizmetlerini rakiplerinden farklılaştırmalarına ve tüketici gözünde
farklılık yaratarak talep edilebilirliklerin artırmalarına bağlıdır. İşletmelerin üretmişolduklarıürünler, rekabet koşullarına uyum
sağlamada son derece önemlidir. Ürün, işletme yöneticileri ile tüketiciler ve potansiyel tüketiciler arasında köprü vazifesi
yapmaktadır. Başarılıbir ürün geliştirme süreci ise, müşteriyi anlamaktan, onun durumunu, ihtiyaçlarınıve isteklerini bilmekten
geçmektedir
İşletmelerde üretim faaliyetleri, seçilen temel ve rekabetçi stratejilerin uygulanmasına destek veren alt stratejilere sahip
olmalıdır. Amaç, işletmenin yaşamınısürdürmesine ve rekabet üstünlüğü sağlamasına yöneliktir. Üretim ve operasyon bölümü de,
işletmenin varlığınısürdürebilmesi rekabet üstünlüğü elde edebilmesi için kendi alt, işlevsel stratejilerini geliştirmek zorundadır
İşletmenin, işçevresi rekabet stratejileri olan maliyet liderliği, farklılaştırma ve odaklanmışstratejilerinin uygulanmasında başarılı
olabilmesi için, üretim bölümünde kalite, tasarım, kapasite, kuruluşyeri ve işyeri planlanması, stok kontrol sistemi, üretim ve iş
akışıplanlaması, bakım onarım gibi konularda etkili kararların alınmasıve işlevsel alt grup stratejilerinin geliştirilmesi gerekir.
Rekabetçi stratejilerin uygulanmasına olanak veren, işletmenin yaşamınısürdürmesine rekabet üstünlüğü elde etmesine yönelik
kendi alt stratejilerinin olmasıişletmeler için bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır.


Anahtar Kelimeler


Strateji, İşletme Strateji, Stratejik Yönetim, Ürün Stratejisi, Üretim Stratejisi

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.