Analysing Corporate Identity in Office Design With a Case Study Model

Mehmet NORASLI, Hatice ÇINAR

Öz


Considering the historical process, many commercial enterprises today use the concept of corporate identity to raise awareness. The concept articulates the expression of the armies' identity during the hot war period with pictogram-based and symbolic elements. Corporate identity is now one of the most crucial aspects of reputation management for many businesses, owing to the intensifying competition in the global commercial market. Beyond graphic design, which contains business cards, logos, ads, etc., corporate design now includes the interior design of buildings, which highlights implementing interior design in office spaces by creating a context with corporate identity. Analysing office interior design with corporate identity is the study's goal. The methodology involved the results of student-made interior architecture projects with an office theme from Selçuk University's Faculty of Architecture and Design, Department of Interior Architecture's Project-III course to look at interior architecture projects. The context of the design phases and outputs in process with the corporate identity was established using a case study model. The findings indicate that office interior designs are more qualified when incorporating visual components that accentuate the institution's brand and image value. It is therefore advised that corporate identity be integrated into the office interior design process.


Anahtar Kelimeler


Case Study Model, Interior Design, Corporate Identity, Office Spaces.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Akkaş, E., & Mutdoğan, A. S. (2021). Otelerde kurumsal kimlik tasarımları: Bir otel örneği Konya Novotel. Yakın Mimarlık Dergisi, 4(2), 30-53.

Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1-9.

Balta Petekoğlu, F. (2022). Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta Yayıncılık.

Chimilar, I. (2010). Multiple- case design. Kaliforniya: Sage Publishing.

Ching, F. (2016). İç mekân tasarım. İstanbul: Yem Yayınları.

Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Çınar, H. (2023). An example of an application project on contemporary office design. Turkish Journal Agriculture- Food Science and Technology, 1(1), 2637-2641.

Dalga, P. (2007). Geçmişten günümüze ofislerin gelişimi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Anabilim / Anasanat Dalı.

Davey, L. (2009). The application of case study evaluations. Elementary Education Onlie, 8(2), 1-3.

Evcil, N. (2014). Herkes için tasarım. İstanbul: Bağaziçi Yayınları.

Göktepe, I. G. (2013). Gerçek mekân, sanal mekân ve kurumsal kimlik ilişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi: İstanbul Teknik Üniversitesi,sosyal Bilimler Enstitüsü, İç Mimarlık Tasarım Anabilim Dalı.

Gündüzlü, E. B., & Erçevik Sönmez, B. (2021). İç mekân tasarımında özgünlük ve konsept: Özgün ve özgün olmayan mekânların karşılaştırılması. Sanat ve Tasarım Dergisi, 243-267.

Harris, D. (1991). Planning and designing the office environment. Singapore: Tİmes Publishing.

Hepkon, Z. (2023). Kurumsal kimlik inşasını belirleyen faktörler: Bir literatür taraması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 195-220.

Kaçar, H. T. (1997). İç mimari ve resimde mekân kavramının irdelenmesi ve de stijl grubu içinde etkileşimleri. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Köse Doğan, R. (2008). Yönetici bürolarında mekân örgütlemesi. Yayımlanmış Doktora Tezi: Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı.

Melewar, T. C., & Saunders, J. (2000). Global corporate visual identity systems: Using an extended marketing mix. European Journal of Marketing, 34(5), 538-550.

Mitchell, W. (1995). City of bits. Cambridge: MIT Press.

Mullin, S. (1976). Planning Office Space. London: The Architectural Pres.

Noraslı, M. (2016). Kurumsal imaj bağlamında Konya Meram'da bulunan tasarım ofislerinin analizi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı.

Noraslı, M., & Köse Doğan, R. (2020). Çağdaş ofis tasarımları üzerine bir inceleme. Artium, 8(1), 1-10.

Perry, A., & Winsom, D. (2003). Before the brand: Creating the unique dna of an enduring brand identity. New York: McGraw-Hİll.

Riewoldt, O. (1994). New Office Design. New York: Lawrence .

Salminen, A. l., Harra, T., & Lautamo, T. (2006). Contucting case study redearch in occupational therapy. Australian Occupational Therapy Journal, 53(1), 3-8.

Silsüpür, Ö., & Erdinç, İ. E. (2021). Üniversitede kurumsal kimlik: 2018 yılında kurulan devlet üniversitelerinin web sayfaları üzerinden bir çalışma. Selçuk İletişim Dergii, 14(3), 1126-1150.

Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 8(2), 1-3.

Taghisoylu, R. (2020). Nitel bir araştırma tekniği olarak: Durum çalışması. Social Mentality and Research Thinkers Journal, 6(33), 1161-1167.

Uzoğlu, S. (2001). Kurumsal kimlik, kurumsal kültür ve kurumsal imaj. Kurgu Dergisi, 18(18), 337-353.

Ülker Kaya, F. B. (2006). Kurum kimliği ve kurumsal tasarım. Tasarım + Kuram, 4(4), 27-37.

Vural, R., & Cenkseven, F. (2005). Eğitim araştırmalarında örnek olay (vaka) çalışmaları: Tanımı, türleri, aşamaları ve raporlanması. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 25-38.

Yazıcıoğlu, D. A., & Meral, P. S. (2011). İç mekân tasarımının kurum kimliğine uygunluğunun ölçülmesine yönelik yöntem önerisi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 111-131.

Yin, R. K. (2003). Case study research. Kaliforniya: Sage Publishing.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.