2023 Yılı Ödül Almış Gıda Ambalaj Tasarım Trendleri: Pentawards Örneği

Elif Arzen DEMİREL İNAL, Elif TARLAKAZAN

Öz


Rekabetin yükselen bir değer olduğu günümüzde, pazar koşullarında süregelen değişimler ambalaj tasarımının önemini artırmaktadır.  Benzer ürün kategorilerinde birbirinden farklı milyonlarca ambalaj tasarımı piyasaya sürülmektedir. Bu noktada markanın diğer ürünlerden kendisini ayrıştırması, tercih ettirmesi, yerini koruması ve/veya farkındalık yaratma çabası temel odak haline gelmiştir. Tüm bunların en büyük yardımcısı ambalaj tasarımıdır. Üretim noktasından başlayan paketleme, tüketiciye ulaşana kadar ve hatta tüketildikten sonra sürdürülebilirlik ve geri dönüşüm olgusuna varana kadar devam etmektedir. Araştırmada nitel araştırma tekniklerinden tarama metodu esas alınmış ve betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın amacı, 2023 yılında Pentawards tarafından beş farklı kategoride (Diamond Award, Platinum Award, Gold Award, Silver Award, Bronze Award) ödül alan ambalaj tasarımlarında kullanılan trendlerin, grafik tasarımı bağlamında nasıl ele alındıklarını incelemektir. Yarışmada farklı kategorilerden ambalaj tasarımları belirli bir dereceye sahip olmaksızın ve birden fazla olacak şekilde ödüllendirilmiştir. Bu sebeple her bir kategoriden ödül alan gıda ambalaj tasarımları rastgele örneklem yöntemiyle birer adet seçilmiştir. Araştırma, 2023 Pentawards ödülü almış gıda ürün ambalajları ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada Pentawards 2023 Ambalaj Ödülleri'ne genel bir bakış sunulmuş, öne çıkan trendler ve tasarım yaklaşımları ele alınarak derinlemesine incelenmiştir.


Anahtar Kelimeler


Grafik Tasarım, Ambalaj Tasarımı, Pazarlama, Tasarım İlkeleri, Tasarım Trendleri.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Akdağ Satır, D. (2021). Kaybolmaya Yüz Tutmuş Ambalaj Tasarım Örnekleri. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(73), 2059-2071.

Arge Ambalaj. (2020). Ambalajın Fonksiyonları. Ambalaj Bilimleri Akademisi. https://www.argeambalaj.com/ambalaj%C4%B1n-fonksiyonlar%C4%B1/ adresinden alınmıştır.

Auge Design. (2023). Casa Marrazzo 1934. Auge-Design.com. https://auge-design.com/work/casa-marrazzo-1934/ adresinden alınmıştır.

Auge Design. (2023). Leibniz Design Relaunch. Auge-Design.com. https://auge-design.com/work/leibniz-design-relaunch/ adresinden alınmıştır.

Becer, E. (2014). Ambalaj Tasarımı. Dost Yayınevi.

Bigfacebrand. (2023). Bigfacebrand. Instagram. https://www.instagram.com/bigfacebrand/ adresinden alınmıştır.

Demirel İnal, E. A. (2023). Ambalaj Tasarımına Giriş. Editör: B. E. Tarlakazan (Ed.), Ambalaj Tasarımı (ss. 28-51). Atatürk Üniversitesi Açık ve Uzaktan Öğretim Fakültesi Yayınları.

Donanım Haber Forum. (2010). Shell Akaryakıt Kampanyası. Donanım Haber Forum. https://forum.donanimhaber.com/shell-den-akaryakit-alana-yeni-model-1-38her-model-ferrari-oyuncak-araba-hediye--45059117 adresinden alınmıştır.

Gökalp, F. (2007). Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışında Ambalajın Rolü. Ege Akademik Bakış / Ege Academic Review, 7(1), 79-97.

Hanibanacom. (2023). Nestle Damak Çikolata Hediye Paketi. Instagram. https://www.instagram.com/hanibanacom/p/C1YvyNvtjWo/ adresinden alınmıştır.

Martel, G. D. (1995). Ben enerjiyim! Arion Yayınları.

Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Ulaştırma Hizmetleri Ambalajlama Malzemeleri. Milli Eğitim Bakanlığı.

Özsoy, S. A., & Yıldız, İ. (2018). Grafik Tasarım Eğitiminde Matbaa Eğitiminin Önemi. Içinde E. Köse & O. Sevindik (Ed.), 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu (ss. 1029-1042).

Pentawards. (2023). The Winners. Pentawards.com. https://pentawards.com/directory/en/page/the-winners adresinden alınmıştır.

Pentawards. (2024). The Pentawards. Our Story. Pentawards.com. https://pentawards.com/directory/en/page/the-winners adresinden alınmıştır.

Prompt Design. (2023). Kudson Perfectly Imperfect. Core77 Design Awards 2023. https://designawards.core77.com/Packaging/122115/Kudson-Perfectly-Imperfect adresinden alınmıştır.

Sivil Toplum Geliştirme Derneği (STGM). (2021). Tutundurma Süreci Nedir? https://www.youtube.com/watch?v=clvi2K2Q-A adresinden alınmıştır.

Sütütemiz, N., Saner Çiftyildiz, S., & Konuk, F. A. (2009). Paketlenmiş Süt İçin Ambalaj Özelliklerinin Algılanan Önemi ve Satın Alma Davranışına Etkisi: İstanbul İli Örneği. Akademik Gıda, 7(6), 18-28.

Tao, W. (2018). Application of Flattened Visual Elements in Packaging Design Based on Pentawards. Food and Machinery, 34, 4-28. https://doi.org/10.13652/j.issn.1003-5788.2018.04.027

Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama İlkeleri (Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları). Beta Basım Yayın.

Tepe, R., & Taşkın, Ç. (2021). Endüstriyel Pazarlamada Fiyatlandırma Mitleri Üzerine Betimsel Bir Araştırma. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(40), 153-182. https://doi.org/10.21550/sosbilder.749818

Türk Dil Kurumu. (2024). Promosyon. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/ adresinden alınmıştır.

Üçüncü, M. (2011). Gıda Ambalajlama Teknoloji. Ambalaj Sanayicileri Derneği İktisadi İşletmesi.

Zenpack. (2023). BIGFACE Coffee. Zenpack Portfolio. https://www.zenpack.us/portfolio/bigface-coffee/ adresinden alınmıştır.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.