Siyasal İletişim Faaliyetlerinde Söylem: X Üzerine Bir Araştırma

Mehmet Fatih KARACA, Pakize KAZANCI, Güler UZUN

Öz


Bu çalışmada, 2023 Cumhurbaşkanlığı seçiminin her iki turunda yarışan Recep Tayyip Erdoğan ve Kemal Kılıçdaroğlu’nun kişisel X sosyal medya hesaplarından yaptıkları 860 tweet tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. 1 ve 2.turda Recep Tayyip Erdoğan’ın sosyal medyayı daha aktif kullandığı, adayların pozitif söylemlerinin ve bilgilendirici türden paylaşımlarının daha fazla olduğu, ileti duygusunun adaya ve seçim turuna göre farklılaştığı, adaylar tarafından en çok seçmenlere yönelik mesajlar paylaşıldığı, 1.turda farklı ve çok sayıda kitleye hitaben paylaşımlar yapılırken 2.turda daha az sayıda kitleye yönelik paylaşımlar yapıldığı, 1.turda ülke ve gündemine yönelik paylaşımların olduğu fakat 2.turda neredeyse tamamen seçim gündemi ve seçim faaliyetlerine odaklanıldığı belirlenmiştir. Benzerlikler olsa da söylem dili, iletinin duygusu, hedef kitlesi ve konusu temalarına ilişkin paylaşım oranlarının adaylara, seçimin 1 ve 2.tur olmasına göre genellikle farklılaştığı, adayların 1 ve 2.tur paylaşımlarında temalarda yer alan farklı unsurları öncelediği, ayrıca adayların seçmenlerin psikopolitik durumlarına uygun mesajları paylaşmayı tercih ettikleri, paylaşımlarında farklı konuları öne çıkararak vurguladıkları, mesajlarında farklı emosyonları kullandıkları, böylece seçmen duygularını ve seçmenlerin harekete geçirilmesini amaçladıkları görülmüştür.


Anahtar Kelimeler


Cumhurbaşkanlığı Seçimi, Sosyal Medya, X, Siyasal İletişim, Tematik Analiz.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Aslan, M. G. (2013). Yeni medyanın "Yeni" liği üzerine. Yeni Medya Çalışmaları I. Ulusal Kongresi, 102-110. Kocaeli.

Aziz, A. (2011). Siyasal iletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Bernays, E. (2005). Propaganda. New York: Ig Publishing. https://www.voltairenet.org/IMG/pdf/Bernays_Propaganda_in_english_.pdf adresinden alındı

Bostancı, M. (2015). Bir siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya: Milletvekili ve seçmen örneğinde bir alan araştırması. [Yayımlanmış Doktora Tezi]. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Bronstein, J. (2013). Like me! Analyzing the 2012 Presidential candidates’ Facebook pages. Online Information Review, 37(2), 173-192. https://doi.org/10.1108/OIR-01-2013-0002

Conover, M., Ratkiewicz, J., Francisco, M., Gonçalves, B., Flammini, A., & Menczer, F. (2011). Political polarization on Twitter. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 5(1), 89-96. Limassol. https://doi.org/10.1609/icwsm.v5i1.14126

Demirhan, K. (2017). Yeni medyada siyasal iletişim sürecinin kavramsallaştırılmasında alternatif modeller: müzakereci ve agonistik demokrasi yaklaşımları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 174-200. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.288417

Digital Marketing Institute. (2021, Kasım 11). Which social media platforms should you use for your business? https://digitalmarketinginstitute.com/blog/which-social-media-platforms-should-you-use-for-your-business adresinden alındı

Dilmen, N. (2014). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12(12), 113-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruid/issue/445/3501 adresinden alındı

Duman, D., & Sun İpekşen, S. (2013). Türkiye’de genel seçim kampanyaları. Journal of Turkish Studies, 8(7), 117-135. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5047

Fuchs, C., Hofkirchner, W., Schafranek, M., Raffl, C., Sandoval, M., & Bichler, R. (2010). Theoretical foundations of the web: Cognition, communication, and co-operation. Towards an understanding of web 1.0, 2.0, 3.0. Future Internet, 2(1), 41-59. https://doi.org/10.3390/fi2010041

Gaur, S., & Srivastava, S. (2016). Snapchat a potential tool for social media marketing. International Conference on "Social Media Revolution: The end of Traditional Marketing Communication?". Maharashtra

Gunelius, S. (2011). 30 minute socialmedia marketing: Step-by-step techniques to spread the word about your business fast and free. New York: McGraw Hill. https://epdf.pub/30-minute-social-media-marketing-step-by-step-techniques-to-spread-the-word-abou.html adresinden alındı

Güngör, N. (2011). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Heywood, A. (2019). Siyaset. (F. Bakırcı, Çev.). Ankara: Felix Kitap.

Kushin, J. M., & Yamamoto, M. (2010). Did social media really matter? College students’ use of online media and political decision making in the 2008 election. Mass Communication and Society, 13(5), 608-630. https://doi.org/10.1080/15205436.2010.516863

Maigret, E. (2011). Medya ve iletişim sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları.

Mayfield, A. (2008). What is social media? http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf adresinden alındı

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: Sage Publications.

Namey, E., Guest, G., Thairu, L., & Johnson, L. (2008). Data reduction techniques for large qualitative data sets. Handbook for team-based qualitative research (137-168). içinde Lanham: Altamira Press.

Özutku, F., Çopur, H., Sığın, İ., İlter, K., Küçükyılmaz, M., & Arı, Y. (2014). Sosyal medyanın ABC’si. İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.

Qualter, T. H. (1980). Propaganda teorisi ve propagandanın gelişimi (Çeviren: Ünsal Oskay). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35(1), 255-307. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001406

Scott, D. M. (2010). The new rules of marketing and PR (2nd ed.). New Jersey: Wiley.

Smith, K. N. (2011). Social media and political campaigns. chancellor’s honors program projects. https://trace.tennessee.edu/utk_chanhonoproj/1470/ adresinden alındı

Soboleva, A., Burton, S., & Khan, A. (2015). Marketing with Twitter: Challenges and opportunities. Maximizing Commerce and Marketing Strategies through Micro-Blogging (1-39). içinde IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8408-9.ch001

Taşkın, Y. (2014). Siyaset Kavramlar, Kurumlar, Süreçler. İstanbul: İletişim Yayınları.

Thackeray, R., Neiger, B. L., Hanson, C. L., & McKenzie, J. F. (2008). Enhancing promotional strategies within social marketing programs: Use of Web 2.0 social media. Health Promotion Practice, 9(4), 338-343. https://doi.org/10.1177/1524839908325335

We Are Social. (2024, Ocak 31). Digital 2024: 5 billion social media users. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ adresinden alındı

Yetkin, B. (2019). 2019 Yerel saçimlerinde adayların Twitter kullanımı. Moment Dergi, 6(2), 382-405. https://doi.org/10.17572//mj2019.2.382405

Yıldırım, A. (2014). Bir halkla ilişkiler aracı olarak Twitter:TC. Sağlık Bakanlığı örnek incelemesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(4), 234-253. https://doi.org/10.19145/guifd.88026

YSK. (2023a). Yüksek Seçim Kurulunun 27/03/2023 tarihli ve 2023/280 sayılı kararı ve eki Cumhurbaşkanı seçimi geçici aday listesi. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/03/20230328-8.pdf adresinden alındı

YSK. (2023b). Cumhurbaşkanı seçimi 2. oylaması yurt içi, yurt dışı ve gümrük sandıkları dahil Cumhurbaşkanı seçim sonucu. https://www.ysk.gov.tr/doc/dosyalar/docs/14Mayis2023/KesinSecimSonuclari/2023CB-TumSecimSonucuIkinciTur.pdf adresinden alındı


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.