Imagine Filmi Ekseninde Romantik Bakışla Fenomenolojik Bir Film Düşünme Pratiği

Burak MEDİN, Bünyamin DURANOĞLU

Öz


Sinema ve felsefe bağlamına odaklanıldığında filmler, nitelikli düşünme sürecinin önemli bir formu olarak değerlendirilmektedir. Sinemanın felsefenin bazı kavram ve yöntemlerini yorumlamada güçlü yanları bulunduğu varsayımına dayanan yalın sav üzerine kurulu bu nitel çalışmada fenomenolojik yöntemin romantik bakışla kesiştiği durumlar, bir film üzerinden analiz edilmektedir. Romantik bakışın görmenin fragmanlaşmasıyla çakışan serüveni, fenomenolojinin özne-nesne ilişkisi bağlamında ele alınmaktadır. Görme engelli bir öğretmenin kendisi gibi görme engelli öğrencilere verdiği hayal kurma derslerini içeren Imagine (2012) filmi, kapsam ve sınırlılık ekseninde amaçlı örneklem tekniği ile bu çalışmanın araştırma nesnesi ve örneklemi olarak seçildi. Yapılan çözümlemeden ve analizden hareketle, kuramsal çerçeve ve ele alınan filmsel metin arasındaki ilişki ekseninde sinema ve felsefe ilişkisi içerisinde hayal âleminin bir benzerini üreten bir form olarak sinemanın felsefe yapılacak bir zemin olarak güçlü olduğu değerlendirmesini yapmak ve iddia etmek mümkündür. Dahası varlıkbilim zemininde fenomenolojik yöntemin askıya alma ve transandantal deneyim gibi tekniklerin, film-düşünme pratiğinde somutlaştırılabildiği yapılan çalışma sonucunda görülmektedir.


Anahtar Kelimeler


Sinema, Felsefe, Ontoloji, Fenomenoloji, Romantizm, Imagine

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Andrew, J. D. (2010). Büyük sinema kuramları. (Z. Atam, Çev.) Doruk Yayınları.

Arnheim, R. (2007). Görsel düşünme (1 b.). (R. Öğdül, Çev.) Metis Yayınları.

Barfield, O. (2018). Anlamın yeniden keşfi ( 1 b.). (T. Uluç, Çev.) Ketebe Yayınları.

Baudelaire, C. (2013). Modern hayatın ressamı (7 b.). (A. Berktay, Çev.) İletişim Yayınları.

Berlin, I. (2004). Romantikliğin kökleri (1 b.). (M. Tunçay, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.

Bingel, Z. K. (2009). 'Haptik'in tasarımı' tasarım aşamalarında haptik etmenler (Yayımlanmış doktora tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

Bonitzer, P. (1995). Bakış ve ses (1 b.). (İ. Yaşar, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.

Bonitzer, P. (2011). Kör alan ve dekadrajlar (2 b.). (İ. Yavaş, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.

Cevizci, A. (1999). Paradigma felsefe sözlüğü (3 b.). Paradigma Yayınları.

Cox, D., & Levine, M. (2018). Filmle düşünmek felsefe yapmak ve film izlemek (1 b.). (O. Orhangazi, Çev.) Ankara: Ütopya Yayımcılık.

Crary, J. (2004). Gözlemcinin teknikleri, on dokuzuncu yüzyılda görme ve modernite (1 b.). (E. Daldeniz, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.

Erdoğan, Ç. (2013, Güz). Retinal sinemadan duyusal sinemaya doğru. İletişim Çalışmaları Dergisi(4), s. 65-82.

Frampton, D. (2013). Filmozofi sinemayı yepyeni bir tarzda anlamak için manifesto (1 b.). (C. Soydemir, Çev.) Metis Yayınları.

Gülşen , E. (2020a). Sinemanın kökleri (2 b.). H Yayınları.

Gülşen, E. (2020b). Sinemanın hakikati (3 b.). H Yayınları.

Han, B.-C. (2021). Güzeli kurtarmak (4 b.). (K. Filiz, Çev.) İstanbul: İnsan Yayınları.

Hilav, S. (1993). 100 soruda felsefe el kitabı (6 b.). Gerçek Yayınevi.

Husserl , E. (2003). Fenomenoloji üzerine beş ders (2 b.). (H. Tepe, Çev.) Bilim ve Sanat Yayınları.

Jakimowski, A. (Yöneten). (2012). Imagine (Hayallerin ötesinde) [Sinema Filmi]. M3 Film.

Merleau-Ponty, M. (2012). Göz ve tin. (A. Soysal, Çev.) Metis Yayınları.

Murray, E. L. (2008). Muhayyileye dayalı düşünmek (1 b.). (Y. Kaplan, Çev.) Açılım Kitap.

Öztürk, S. (2016). Sinefilozofi (1 b.). Heretik Yayınları.

Safranski, R. (2013). Romantik- Bir Alman sorunsalı. Kabalcı Yayıncılık.

Sanders, B. (1999). Öküzün a'sı elektronik çağda yazılı kültürün çöküşü ve şiddetin yükselişi (1 b.). (Ş. Tahir, Çev.) Ayrıntı Yayınları.

Şan, E. (2015). Merleau-Ponty- algının fenomenolojisi, göz ve tin, görünür ve görünmez (1 b.). Say Yayınları.

Uygur, N. (1998). Edmund Husserl'de başkasının beni sorunu. Yapı Kredi Yayınları.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.