İşyeri Eğitimi Esnasında Karşılaşılan Yıldırma: İşyeri Yöneticisi Kadın ve Erkek Olan Stajyer Öğrencilerin Algıladıkları Yıldırma Düzeyinin Karşılaştırılması (Hacettepe Üniversitesi Örneği)
Öz
Yıldırma, mobbing veya diğer adıyla işyerinde psikolojik şiddet, işyerinde kişiyi hedef alan ve sistemli olarak tekrarlanan;
aşağılama, sindirme, korkutma ve duygusal olarak yıpratmaya dönük tutum ve davranışlar olarak ifade edilebilir. Yıldırma çalışma
yaşamında yaygın olarak karşılaşılan bir olgudur; ancak burada asıl sorun kim kime psikolojik şiddet uygulamaktadır veya yıldırma
algısının farklılaşmasının nedeni nedir? Eğer yıldırma algılama düzeyi farklıise burada demografik faktörlerin rolü nedir? Yıldırma
algısıvar ise bunda yöneticilerin demografik özelliklerinin, özellikle cinsiyet değişkeni bir faktör müdür? Gibi soruların cevabı
bulunmaya çalışılmıştır.
Ülkemizde son yıllarda işyerinde psikolojik şiddet konusunda yapılan çalışmalarda genellikle yıldırmayıalgılayanların
demografik özellikleri üzerinde durulmakla birlikte, yıldırma algısında yöneticilerin demografik özelliklerinin, özellikle cinsiyet
değişkeninin rolü göz ardıedilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, hem işyeri eğitimine katılan öğrencilerin demografik özelliklerine göre yıldırmayıalgılama durumlarının
belirlenmesi, hem de yıldırma algısında işyeri yöneticilerinin demografik özelliklerinin bir faktör olup olmadığınıortaya çıkarmak
ve bu tür davranışlarla başetme yollarının neler olduğunu alan çalışmasıyöntemiyle desteklemek, böylece teorik çalışmalara ve
uygulayıcılara katkıda bulunmaktır.
Bu çalışma, işyeri yöneticisi kadın veya erkek olan stajyer öğrencilerin yıldırma algıdurumlarınısaptamak amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanının evrenini Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokullarında okuyan ve stajınıtamamlamış2. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni genişolduğundan örneklem saptanmasına ihtiyaç duyulmuştur. Örneklem olarak Hacettepe
Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu seçilmiştir. Bu amaçla konuya ilişkin bir araştırma yapılmış, elde edilen veriler
çeşitli istatistiksel teknik ve yöntemlerle analiz edilerek, sonuçlar tartışılmışve önerilerde bulunulmuştur.
aşağılama, sindirme, korkutma ve duygusal olarak yıpratmaya dönük tutum ve davranışlar olarak ifade edilebilir. Yıldırma çalışma
yaşamında yaygın olarak karşılaşılan bir olgudur; ancak burada asıl sorun kim kime psikolojik şiddet uygulamaktadır veya yıldırma
algısının farklılaşmasının nedeni nedir? Eğer yıldırma algılama düzeyi farklıise burada demografik faktörlerin rolü nedir? Yıldırma
algısıvar ise bunda yöneticilerin demografik özelliklerinin, özellikle cinsiyet değişkeni bir faktör müdür? Gibi soruların cevabı
bulunmaya çalışılmıştır.
Ülkemizde son yıllarda işyerinde psikolojik şiddet konusunda yapılan çalışmalarda genellikle yıldırmayıalgılayanların
demografik özellikleri üzerinde durulmakla birlikte, yıldırma algısında yöneticilerin demografik özelliklerinin, özellikle cinsiyet
değişkeninin rolü göz ardıedilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, hem işyeri eğitimine katılan öğrencilerin demografik özelliklerine göre yıldırmayıalgılama durumlarının
belirlenmesi, hem de yıldırma algısında işyeri yöneticilerinin demografik özelliklerinin bir faktör olup olmadığınıortaya çıkarmak
ve bu tür davranışlarla başetme yollarının neler olduğunu alan çalışmasıyöntemiyle desteklemek, böylece teorik çalışmalara ve
uygulayıcılara katkıda bulunmaktır.
Bu çalışma, işyeri yöneticisi kadın veya erkek olan stajyer öğrencilerin yıldırma algıdurumlarınısaptamak amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanının evrenini Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokullarında okuyan ve stajınıtamamlamış2. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni genişolduğundan örneklem saptanmasına ihtiyaç duyulmuştur. Örneklem olarak Hacettepe
Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu seçilmiştir. Bu amaçla konuya ilişkin bir araştırma yapılmış, elde edilen veriler
çeşitli istatistiksel teknik ve yöntemlerle analiz edilerek, sonuçlar tartışılmışve önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Yıldırma, çatışma, şiddet, işyeri eğitimi, stajyer öğrenci.
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.