Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Sosyal Medyaya Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler

Mine TAŞKIN

Öz


Gelişen teknolojiyle birlikte öğrencilerin günlük hayatta aktif olarak kullandıkları sosyal medya giderek daha popüler hale gelmektedir. Acil Yardım ve Afet Yönetimi (AYAY) öğrencileri de bu duruma dahildir ancak literatürde AYAY öğrencilerinin sosyal medya kullanımlarını ve görüşlerini araştıran herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı, AYAY öğrencilerinin sosyal medyaya yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Tanımlayıcı kesitsel tipteki bu araştırmanın evrenini bir yüksekokulun Acil Yardım ve Afet Yönetimi bölümünde öğrenim gören 145 öğrenci üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından 45 soruluk anket formunun yüz yüze uygulanması ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 26.0 programı ile yapıldı. Öğrencilerin Sosyal Yetkinlik puan ortalamasının 20,43±4,93, paylaşım ihtiyacı puan ortalamasının 19,49±5,79, öğretmenlerle ilişki puan ortalamasının puan ortalamasının 9,18±3,05 ve sosyal izolasyon puan ortalamasının 20,39±11,33 ve toplam puan ortalamasının 75,61± 13,02 olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin bazı kişisel özellikleri sosyal medyaya yönelik tutumlarını etkilemezken, kullanılan sosyal medya türüne göre öğrencilerin sosyal medyaya yönelik tutumları üzerinde etkiye sahiptir.


Anahtar Kelimeler


Tutum, Sosyal Medya, Acil Yardım ve Afet Yönetimi

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Al-Shdayfat, N. M. (2018). Undergraduate student nurses' attitudes towards using social media websites: A study from Jordan. Nurse education today, 66, 39-43. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.03.017

Anglano, C. (2014). Forensic analysis of WhatsApp Messenger on Android smartphones. Digital Investigation, 11(3), 201-213. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.diin.2014.04.003

Bano, S., Cisheng, W., Khan, A. N., & Khan, N. A. (2019). WhatsApp use and student's psychological well-being: Role of social capital and social integration. Children and youth services review, 103, 200-208. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.06.002

Buneviciene, I., & Bunevicius, A. (2021). Prevalence of internet addiction in healthcare professionals: Systematic review and meta-analysis. International Journal of Social Psychiatry, 67(5), 483-491. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/0020764020959093

Chipps, J., Pimmer, C., Brysiewicz, P., Walters, F., Linxen, S., Ndebele, T., & Gröhbiel, U. (2015). Using mobile phones and social media to facilitate education and support for rural-based midwives in South Africa. curationis, 38(2), 1-8. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4102/

curationis.v38i2.1500

Çopurlar, C. K., & Kartal, M. (2016). What is Health Literacy? How to measure it? Why is it important? Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 10(1), 40-45. https://doi.org/10.5455/tjfmpc.19379696

Dixion, S. (2022). Social media use during COVID-19 worldwide - Statistics & Facts. Retrieved 24.07. from https://www.statista.com/topics/7863/social-media-use-during-coronavirus-covid-19-worldwide/#dossierContents__outerWrapper

Duke, V. J., Anstey, A., Carter, S., Gosse, N., Hutchens, K. M., & Marsh, J. A. (2017). Social media in nurse education: Utilization and E-professionalism. Nurse education today, 57, 8-13. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.06.009

Dumford, A. D., Miller, A. L., Lee, C. K., & Caskie, A. (2023). Social media usage in relation to their peers: Comparing male and female college students' perceptions. Computers and Education Open, 4, 100121. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100121

Işık, A., & Güler, İ. (2010). Mobile application study in telemedicine and analysis of mobile communications technology. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 3(1), 1-10.

Işıktaş, S. (2016). Evaluation of highlights of vocational school students to use social medıa. The Journal of Academic Social Science, 4(35), 565-575. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.9598

Jackson, J., Gettings, S., & Metcalfe, A. (2018). “The power of Twitter”: Using social media at a conference with nursing students. In (Vol. 68, pp. 188-191): Elsevier.

Jones, R., Kelsey, J., Nelmes, P., Chinn, N., Chinn, T., & Proctor‐Childs, T. (2016). Introducing Twitter as an assessed component of the undergraduate nursing curriculum: case study. Journal of advanced nursing, 72(7), 1638-1653. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/jan.12935

McManus, D. D., Trinquart, L., Benjamin, E. J., Manders, E. S., Fusco, K., Jung, L. S., Spartano, N. L., Kheterpal, V., Nowak, C., & Sardana, M. (2019). Design and preliminary findings from a new electronic cohort embedded in the Framingham heart study. Journal of Medical Internet Research, 21(3), e12143. https://doi.org/Doi:10.2196/12143

Nations, U. (2021). As Internet user numbers swell due to pandemic, UN Forum discusses measures to improve safety of cyberspace. Retrieved 24.07 from https://www.un.org/sustainabledevelopment/blog/2021/12/as-internet-user-numbers-swell-due-to-pandemic-un-forum-discusses-measures-to-improve-safety-of-cyberspace/

Otrar, M., Argın, F., & İlkokulu, K. Ü. (2014). The examination of the students’ attitudes towards social media within the context of habits. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 1-13.

Peker, A., & Çukadar, F. (2016). Bilişsel esneklik ile sosyal medyayı kullanmaya yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 66-79. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.19126/suje.03104

Price, A. M., Devis, K., LeMoine, G., Crouch, S., South, N., & Hossain, R. (2018). First year nursing students use of social media within education: Results of a survey. Nurse education today, 61, 70-76. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.10.013

Quan-Haase, A., & Sloan, L. (2017). The SAGE handbook of social media research methods. The SAGE Handbook of Social Media Research Methods, 1-728. https://doi.org/https://doi.org/10.4135/9781473983847

Roy, S. K. (2023). YouTube's influential factors for academic achievement: A two-stage approach. Telematics and Informatics Reports, 10, 100060. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.teler.2023.100060

Saraçoğlu, M., & Aküzüm, C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(32), 803-817. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.789

Sevinç, H., & Taş, İ. (2020). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile düşünme ihtiyacı ve duyguları ifade etme arasındaki ilişki. Yaşadıkça Eğitim Dergisi. https://doi.org/10.33308/26674874.2020342219

Shafiq, M., & Parveen, K. (2023). Social media usage: Analyzing its effect on academic performance and engagement of higher education students. International Journal of Educational Development, 98, 102738. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102738

Singh, M., Goel, D., & Islamia, M. (2016). Impact of students attitudes towards social media use in education on their academic performance. AIMA Journal of Management & Research, 10(2/4), 1-14.

Tektas, N. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımına Yönelik Bir Araştırma. Tarih Okulu Dergisi, 2014(XVII). https://doi.org/https://doi.org/10.14225/Joh474

Ünsal, S., & Vayvay, N. A. (2018). Investigation of the relationship between teacher candidates' social media usage and attitudes towards e-learning. Educ Soc Sci J, 5(5), 25-40.

Ventola, C. L. (2014). Social media and health care professionals: benefits, risks, and best practices. Pharmacy and therapeutics, 39(7), 491.

WHO. (2010). Telemedicine: opportunities and developments in Member States: report on the second global survey on eHealth. World Health Organization Retrieved 2022 from https://apps.who.int/iris/handle/10665/44497

Yen, J. Y., Ko, C. H., Yen, C. F., Chen, S. H., Chung, W. L., & Chen, C. C. (2008). Psychiatric symptoms in adolescents with Internet addiction: Comparison with substance use. Psychiatry and clinical neurosciences, 62(1), 9-16. https://doi.org/doi:10.1111/j.1440-1819.2007.01770.x

Yoldız, E., & Koçak, O. (2020). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Algılanan Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 1102-1126. https://doi.org/https://doi.org/10.33417/tsh.681389


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.